Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Roadsport/Clubsport-reglemente i framtiden
2096 besök totalt
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Trådstartare

Jag tycker att debatten angående reglementet svajar sig fram kring detaljer och småsaker.
Det som verkligen går förlorat i debatten är frågan om GRUNDTANKEN och FILOSOFIN bakom roadsport.

I mina ögon är detta kristallklart!!

- Det handlar om klubbracing / gentlemens racing / gladracing

- Dvs tag den sportvagn du har och kom

- Det ska finnas ett tävlingsmoment i arrangemanget (jmfrt med bara banåka)

Sedan kan ju många saker ändras utefter tidens gång, men när det gäller Roadsport så är det fortfarande en gärdsgårdsserie för glada amatörer (suveränt tycker jag)

FELET många har gjort både bland ni som diskuterar här och i de som lappat på nya regler på reglementet är att man sneglat på hur de stora grabbana gör. Men det är helt fel, vi är inte STCC, FIA GT eller WTCC!!!!! Där finns det helt andra drivande faktorer bakom som ger upphov till behov av att begränsa kostnader etc.. Här är det mer eller mindre deltagarnas skyldighet att optimera sin bil så den blir maximalt konkurranskraftig i sin klass, No MATTER WHAT COSTS!!!

Där jag tycker det har gjorts stora misstag när det gäller införandet/hantering av regler/filosofier i Roadsport är:

- vi måste hålla nere kostnaderna.
Det bästa som man kan göra för att hålla ner kostnaderna är att låta alla som har sin sportvagn komma dit och få den inklassad med ett så rättvist system som möjligt. Att straffa ut lågprofildäck eller trimningar på detta sätt ät befängt. Fler glada deltagare ger billigare och roligare racing.

- Vi behåller kg/hk indelningen och sedan kompenserar vi med % på motoreffekten.
Detta fungerar ju så illa så man har varit tvungen att skapa ett lapptäcke av extraregler. Något som i sin tur inneburit att man straffat ut/förbjudit vissa saker.
Bevisligen så har ju en bils 402m prestanda väldigt lite att göra med hur snabbt man tar sig runt en bana.
Detta innebär att i princip så blir större delen av alla bilar rejält felklassade och det blir ett j_a gnäll om reglementet.
Man har ju totalt missat de saker som får olika bilar att gå olika fort, accelerationen påverkar kanske under bara 30% av varvet.

- Vi förbjuder/straffar bort saker.
om man hade haft ett rättvist system för att klassa in ALLA bilar(innom vettiga gränser) som kan tänkas dyka upp finns det ingen anlednig att straffa ut någon eller förhindra någon att deltaga.
Risken finns bara att det kommer färre tävlande då deras bilar inte är "välkommna"
Går en bil verkligen x% snabbare för han har en vinge/ABS, Diffusor???
Får jag inte vara med och köra alls för att min originalvinge är större än 200x200mm???????
Det enda man ska kunna förbjuda ska vara väl motiverade saker som påverkar SÄKERHETEN!!!

- Sätter upp regler kring saker som är svårkontrollerade.
I ena änden talar man om Gentlemens racing, i andra änden av reglementet så straffar man ut möjlig fusk även om detta inte utnyttjats. T.ex. så kan ju ingen veta om mitt svänghjul är olättat, min kamaxel original, min topp original. Men om det kan tänkas att man kan chippa bilen då ska man antas fuska från början. Sådana regler/tolkningar kommer bara bädda för att folk känner sig orättvisst behandlade och mer gnäll.

- Man förutsätter att folk fuskar om de kan
Det kommer aldrig gå att förhindra att folk fuskar. Men vad är fusk och vad är skicklighet???
Ge mig 1 mille och jag ska bygga en bil som rastar alla andra i klassen, fusk? nej men många kommer påstå det. (se debatten angående fabrikspreppade miator).
Vad det handlar om är att ha ett transparent reglemente som inte öppnar upp för fusk.
De saker som skall avgöra hur en bil ska klassas ska vara uppenbara, inte inskruvande bakom 20 topplocksbultar eller brända i ett chip.
Förslagen om G-loggning som slumpvis test av tävlingsledningen för att bedömma motoreffekt är brilljant, allt annat förrutom motorn går ju i princip att se, mäta eller väga på ett enkelt sätt på banan.

Så min slutsats är:

Vi måste skapa ett helt nytt reglemente från grunden som kommer ge en så rättvis klassindelning som möjligt.

Detta kommer användas i framtiden och måste skapas under följande filosofi:
Att det inte handlar om VILKEN sportvagn man köpt för att komma och vinna med utan där det handlar om att KUNNA ta SIN sportvagn och komma och tävla med på så rättvisa klassvillkor som möjligt.

Håller man inte med om detta är Roadsport(Klubbracing) FEL klass att tävla i !!!!!

Det skall finnas en realistisk klassindelning som är vetenskapligt baserad på hur snabbt olika bilar går.
De egenskaper som i 1:a hand avgör hur framgångsrik man är ska vara:
- körskicklighet
- Skicklighet att ställa in/preparera sitt fordon för bana/en viss bana

Sedan hade det varit mycket bra om det fanns relativt enkla möjligheter att frivilligt flytta sig över klassgränser genom att välja/välja bort saker på sin bil. Detta hade öppnat upp för mer lika tävlande.
Exempelvis så skulle man kunna välja att strypa ner effekten på sin bil för att platsa i en lägre klass.

och INTE vilken tur man har med vilken sportvagn man råkar ha ståendes i garaget eller att vilken sportvagn man väljer ska påverka om man kan vinna eller är helt chanslös.

Det här fungerar lika uselt i ex PCSR, så jag tror att många hade vunnit på att det fanns tillgängligt ett vettigt system att prestandaklassa helt olika bilmodeller. Allt från 4wd Turboporschar med ladugårdsdörr på baken till mcmotoriserade sjuor och 1.6 liters original miator på 185 däck.

och JA det är möjligt att skapa ett sådant system. Vi har redan testat av en prototyp som fungerat förvånansvärt bra och vi kommer återkomma när vi har ett komplett fungerande förslag som från grunden kommer ge en ny infallsvinkel på hur man kan göra detta och som bevisligen är tillämpbart i verkligheten.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Det låter vettigt, ser fram emot fortsättningen. Som vanligt har man en massa funderingar att komma med, men inget som jag kan få fram i en förståelig text.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Roadsport/Clubsport-reglemente i framtiden

porschedriver skrev:
Att det inte handlar om VILKEN sportvagn man köpt för att komma och vinna med utan där det handlar om att KUNNA ta SIN sportvagn och komma och tävla med på så rättvisa klassvillkor som möjligt.

Håller man inte med om detta är Roadsport(Klubbracing) FEL klass att tävla i !!!!!

I mina ögon är detta en utmärkt och närmast självklar utgångspunkt. Tack!

Jag antar att det här inte enkom är en MGCC klubbmästerskapsdiskussion.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Många kloka förslag och i grunden det det borde handla om i en klass likt Roadsport.
Jag har nog lätt för att snöa in i detaljerna dock när reglerna diskuteras.

Men som sagt, tror du har rätt och grundtanken är spot on. thumbs up

Allmänt banåkaforum
2096 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande