Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 1998 - SÅLD!
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (20563 totalt)
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279



That's the way, körde utan tak hem idag - liiite kallt men det får man tåla

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 315



-Hur upplever du att köra bilen högerstyrd?
-Hur är det annars att åka i den? Med tanke på isoleringen och avsaknad av "komfort"


Bara nyfiken hur det känns, har nämligen aldrig ens suttit i en Elise.



MVH Erik

_________________
Erik Börnstedt
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10975


Trådstartare
Det är inte så stor skillnad mellan LHD och RHD i en Elise som i en vanlig bil, stolarna sitter mer i mitten, axel mot axel.
I min RHD ser jag bättre över axeln åt vänster (genom bakrutan) än åt höger, i en LHD blir det omvänt.

Avsaknad av komfort stör mig inte alls. Det är inte så illa, faktiskt. Man behöver inte öronproppar i alla fall.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Dendär bilmodellen skulle ju kunna få mig att "byta fabrikat"...inte bra.

I vilket land finns flest av dom till rätt pengar egentligen?
Inte för det är ngn panik alls...men intressant att höra.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Mattias B

Här sen Jul 2004
Inlägg: 238



Tuffa bilar dessa Elise!
Har nog alltid gått o drömt om en..
Går det att leva med en som bruksbil?
Låter bra det där att det inte är så stor skillnad på RHD o LHD.
Vänsterstyrda Eliser är ju tokdyra medans en RHD kan man få för 120-140
i vettigt skick verkar det som.

Har du kört en Speedster och isåfall vad är skillnaden?
Elisen skall ju vara lite råare och sen är den ju så mycket snyggare..

_________________
Mattias Bengtsson
911 -78
Lådbil
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279



Re:

Andreas Lidström skrev:
Dendär bilmodellen skulle ju kunna få mig att "byta fabrikat"...inte bra.

I vilket land finns flest av dom till rätt pengar egentligen?
Inte för det är ngn panik alls...men intressant att höra.


Finns överlägset flest av dem i England, mycket vanligare än VX220/Speedster. Finns just nu ett 50-tal S1 på Pistonheads i priser från GBP 6,000 till GBP 15,000. Går du på S2 ligger priserna på mellan GBP 11,000 och GBP 30,000. Finns drygt 100 S2 till salu på PistonHeads ikväll. Finns även ca 50 st på mobile.de i Tyskland, blandat S1 och S2 med pris från EUR 12,500 till över EUR 50,000.

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10975


Trådstartare
I England finns det ju såklart flest. Jag köpte min färdigimporterad och reggad, har för ont om tid för att göra sånt just nu. Hade nog kunnat sparat lite pengar på att köpa i UK och regga själv, men det hade istället kostat mig semesterdagar.

I Holland finns en snuskigt dyr extraskatt på bilar, drygt 15000 Euro på en ny Elise. Att importera en Elise från 1998 kostar 1500 Euro i samma skatt, så priserna ligger lite högre här. Å andra sidan kan jag ta hem den till Sverige som flyttgods när jag flyttar hem...

och då åka trimmat, utan kat, helt lagligt. thumbs up

Att konvertera till LHD kostar 4000 Euro hos min lokala Lotus-verkstad. 40 timmar i verkstaden + c:a 2000 Euro i delar, då är alla delar nya. Om man letar upp begagnade delar blir det såklart billigare.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tackar för info.

Spanade runt lite och det finns som sagt inte en bil...kanske tur man inte "måste" ha en just idag...för vilken skulle man köpa då?

Helt rätt koncept är det iaf. Så en dag kanske...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10975


Trådstartare
Helgens pyssel på bilen bestod av att korrigera en välkänd designmiss.

Gummimatta! USCH!

Vad göms därunder?


USCH!! USCH!! USCH!! USCH!! USCH!!

Grovtvätt och bortskrapande av jättejobbig dubbelhäftande seg tejp som sitter hårt och helst går sönder i småbitar istället för att följa med snyggt gav detta resultat.


oxidangreppet stoppat! thumbs up

Den mörka oxiden är stenhård. Jag låter den nog bara vara, alternativet vore kanske att skipa med sandpapper och sedan gå på med autosol och polermaskin, men vem vill ha ett blankt golv???

Jag lägger nog ändå på nån matta, EJ GUMMI!!, en vacker dag.

Passagerarsidan var redan åtgärdad tidigare och har knappt nån oxid alls. Fattar inte varför den ägaren inte gjorde båda på en gång.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10975


Trådstartare
Nytt rejsigt attribut monterat!

Rejsigt röd och godkänd bogserögla från Eliseparts. Nu kan jag bli uppdragen om jag hamnar i Leca-kularna. Kan vara praktiskt...



Bättre gas-länkage och små-blingiga vita sidoblinkers finns nu också monterat, liksom nya däck bak.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1622



Underbart att du kom tillbaka till Lotus igen DJ !
och en lite mera civiliserad bil än Europan , du slipper ju ialla fall öronproppar eller mp3n för att inte höra allt som låter som de går sönder i en europa
Keep up the good work !

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
480racing
Jönköping
Här sen Sep 2006
Inlägg: 31



Grym bil!!! thumbs up
Mr. Chapman skulle nog varit nöjd att traditionen lever vidare

_________________
Lech Malko
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10975


Trådstartare
Re:

Andreas T skrev:
Underbart att du kom tillbaka till Lotus igen DJ !
och en lite mera civiliserad bil än Europan , du slipper ju ialla fall öronproppar eller mp3n för att inte höra allt som låter som de går sönder i en europa
Keep up the good work !


Ja, bilen är förvånandsvärt tyst med tanke på att den inte har någon ljuddämpning. Men chassiet är otroligt styvt, så det vrider ju knappt inte på sig alls! thumbs up Inget knak.

Chassiet har torsionsstyvheten 10000 Nm / grad. Det är lika styvt som en ovanligt styv coupé (BMW M3), fast Elisen släpar bara på halva vikten!!!

Men på grus är den en JÄTTE-MARACCAS!

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10975


Trådstartare
Högtryckstvätt var ingen höjdare. Lacken sitter tydligen inte så hårt på aluminiumluckan.


_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7157

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Äsch, det fyller du i med en blå spritpenna!

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10975


Trådstartare
Re:

Kraniel skrev:
Äsch, det fyller du i med en blå spritpenna!


Hehe,

njaaa... än har bilen inte sjukigt så långt ner i skick.

Men med tanke på att jag haft seriösa planer på att borra hål i samma lucka och sätta i huvsprintar, så borde jag inte sörja så mycket.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1446



Självklart ska du ju högglanspolera luckan nu när färgen ändå är på väg bort.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10975


Trådstartare
Äntligen lite skit under naglarna. Flickan (Elise) fick banta några hekto.



CD-växlaren var inte bara fastskruvad utan också tejpad(!) i botten, usch vad jag fick slita. Vilket syns på den stackars växlaren...

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10975


Trådstartare
Ytterligare diet.

Lättviktstanklock införskaffat. Inte så snyggt, kanske, men MYCKET lättare än aluminiumklumpen, och med fungerande lås...






_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



Re:

Galet, tanklocket har jag inte ens tänkt på att lätta, men nog ingen idé att köra hålborrningsmetoden för att lätta än mera

Förjävla trevlig bil i övrigt, bara de att den lätt framkallar svenssonsjukan, med en extra stor gnutta avund.. Men en dag kommer jag också ha en riktig Lotus

Forsätt optimera, en redan lysande bil!

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10975


Trådstartare
oj, har inte uppdaterat på länge.

Bilen är nybesiktigad, och katten är monterad. Min "butt dyno" säger mig att man inte får nån extra effekt av CRP utan det känns snarare som om den går bättre med kat istället.

Har upptäckt behov av:
1. Nya dämpare, bak är de slut.
2. Hardtop inför vintern. Eliseparts har en som verkar vettig. Det verkar vara svårt att hitta begagnat utanför UK.

Nya hjul vore kul. Varför inte o.Z. ultraleggera?? Lätt och fint
Eller kanske feta Compomotive ML i 7x15 fram och 8x15 bak??

Eller Compomotive CXR?? ML??

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 1998 - SÅLD!
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (20563 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande