Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Coilovers hjälp!
2509 besök totalt
wuffee
Nässjö
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Coilovers hjälp!

Hejsan.
Vet inte om jag kommit till rätt del av forumet för att ställa denna fråga men jag prövar.
Farsan och jag är i färd med att beställa coiloverben till våran kommande bmw e36 Grupp H rallybil och när vi skulle beställa så ville KW ha reda på Caster/Camber..

Verken jag eller farsan är något vidare på detta, är inte direkt något man jobbar så där överdrivet mycket med på den nuvarande Veteranaren (volvo 140).

Vad kan tänkas vara bra Caster/Camber på en rallybil?

Alla förslag mottages tacksamt!

Mvh
Uffe

göteborg
Här sen Sep 2005

det är vinklarna på hjulen , kan tyvärr inte svara mer ingående brist på kunskap men den som söker skall finna.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm har svårt att förstå vad caster/camber skulle ha med fjädar och dämpare att göra.

Nu har jag ingen större kolla på rally men med MacPeronsben fram så så 5-6grd caster är nog vättigt.
om jag nu inte är ute och seglar har BMW tom mer std.
Sen camber ca -1 till -3 är nog en vättigt.

och till sist även en gammal Volvo 140 skull nog behöva en översyn på framvagnvinklrna.
Std är det pest och gjort så för att vara jä... tryckt understyrd.
Så nytt eller gammalt geometrin i fram och bakvagn är viktigt för att man skall få bilen att uppträda som man vill.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Stämmer som Johan säger att original på E36 har du massor med caster redan original (ca 8 grader) och på bana ökar man i många fall till runt 10 garder. Så även om man åker grus skulle jag inte minska iaf...tvärtom testa med kända bandata på caster för att få stabilitet i inbromsningar bla.

Camber på grus är jag nog rätt kass på men 2-3 grader borde funka att starta med.

Har bara varit när en E30 som rallybil och den gjorde vi enligt ovan och piloten var mkt nöjd med en "rälslik gång fram...och ngt mer viftig bak"

Kanske du kan ta kontakt med Peter Andersson i Skillingaryd som har en finfin compact, han borde ha koll.

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

fuling skrev:
Hmm har svårt att förstå vad caster/camber skulle ha med fjädar och dämpare att göra.

Nu har jag ingen större kolla på rally men med MacPeronsben fram så så 5-6grd caster är nog vättigt.
om jag nu inte är ute och seglar har BMW tom mer std.
Sen camber ca -1 till -3 är nog en vättigt.

och till sist även en gammal Volvo 140 skull nog behöva en översyn på framvagnvinklrna.
Std är det pest och gjort så för att vara jä... tryckt understyrd.
Så nytt eller gammalt geometrin i fram och bakvagn är viktigt för att man skall få bilen att uppträda som man vill.

Misstäker att de anpassar fjäderbenets fäste mot spindeln för att köparen ska få önskad geometri och lite justermån. Original går det väl inte att justera till så mycket camber på E36an och jag förstått saker rätt.

Boden
Här sen Dec 2005

Nu är det ett tag sedan jag var på rally men vad jag minns så brukade inte bilarna ha synligt märkbar negativ camber. Skulle tro att de ligger mellan 0 och -1 grad men det är en ren gissning. Med mer negativ camber ser man ju det ganska tydligt och jag kan som sagt inte komma ihåg att man kunde se någon lutning.
Sedan är nog grus ett mer förlåtande underlag och rallydäcken är inte så breda och har ganska hög profil så jag tror inte det har samma betydelse som på asfalt.

Nässjö
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Farsan hade pratat med någon som tydligen "visste" hur man skulle ha caster/camber på rallykärran.
Han föreslog 3 grader caster och -1 camber.. Alltså inte helt olikt vad ni har sagt.. SÅ de blir nog runt där ..

Jag får tacka för hjälpen!

Mvh
Uffe

Kalix
Här sen Nov 2002

Det går inte så bra att åka på grus med mycket caster, vi har hållt oss omkring 6 grader för att inte tappa styrförmågan på grus. Camber har vi ca -2 grader, för mycket camber gör att man tappar bromsförmågan på löst underlag.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Sandström skrev:
Det går inte så bra att åka på grus med mycket caster, vi har hållt oss omkring 6 grader för att inte tappa styrförmågan på grus. Camber har vi ca -2 grader, för mycket camber gör att man tappar bromsförmågan på löst underlag.

Tappad styrförmåga pga att man "vinklar upp hjulet vid sväng" och inte får lika mkt kontaktyta?

Här lär man sig nya saker.

För att sticka ut hakan lite...så verkar det inte som om merparten av hobbyåkarna i skogen bryr sig elelr har ens skuggan av en aning om detta med hjulvinklar...dom bara åker. Mer förlåtande däck, inte så exakt underlag osv bidrar ju säkert...men det borde finnas enomrt mkt att hämta här för den vetgirige rallyhobbynissen?

Daniel med sin 240 här på rejsa är väl ett lysande undantag. thumbs up
Vore kul att höra om han tycker sig ha utvecklat väghållningen och speeden med alla sina modifieringar.

Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005

Re:

Niklas Sandström skrev:

Av avatarbilden att dömma så kör du rallycross så jag antar att dina hjulvinklar blir en kompromiss där du vill ha mycket camber och caster för asfaltsektionerna och lite för gruspartierna?
För ren grusåkning ska man kanske ha mindre vinklar.

Nässjö
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re:

Niklas Sandström skrev:

Men då kan vi inte vara helt fel ute med våra värde då ju.. Ja, den som lever får se.. Målet är satt till KongChristian den 28:e april (tror jag de va iaf ) då får vi se om farsgubben vill sälja bilen eller behålla den

Mvh
Uffe

Coilovers hjälp!
2509 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande