Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 30 besök senaste veckan (33925 totalt) |
Vad innebär begreppet "homologerad"?
Överallt i SBF's TR står "homologerad" angående en racebil och vilka regler som ska tillämpas. Kan nån förklara begreppet "homologerad" för mig? Jag har fått för mig att "homologerad" betyder att bilfabrikanten typat in en viss bilmodell i en viss klass, och bilen ska då ha utrustning enligt en viss spec. Eller omfattar begreppet även om jag bygger en racebil och tar ut en vagnbok? Blir min bil homologerad då? Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||
En bra förklaring:
Perhaps the closest this word comes to everyday usage is in reference to racing vehicles. Many motorsports fans know that a vehicle must be homologated by the sanctioning body in order to race in a given league, such as NASCAR or Formula one. The names of the Ferrari 250 GTo and its namesake, the Pontiac GTo, preserve this sense of the word, as the initials stand for "Gran Turismo omologato," the Italian for "Grand Touring, Homologated." Det är bara modellen/versionen som homologeras. En lista med godkända bil(modeller) allstå. I något officiellt dokument finns säkert detaljspecifikationer för varje tillåten modell/version. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
Re:
Ah, coolt... Följdfråga: Här och var i SBF's regler så finns fraser i stil med "gäller bilar homologerade efter 1998"... Hu appliceras dom på ett racebils-bygge ex till CAR-challenge-serien, en SLC-klass eller MSLS? Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||
Re:
![]() Jag förstår nog inte frågan... Homologisering sköts av bilföretag...vad vi sen bygger bilar efter för regler och serier är egentligen egalt. man kan väl förenklat säga att där man sysslar med "nybilsracing" och/eller kör efter ett "FIA-reglemente" som är allmänt känt där spelar homoligiseringen in och styr vilka bilar som är ok och även vad bilfabrikanten klassat in för roligt godis som på så vis blir ok att amvända på nämnd modell i nämnd serie/klass. För oss vanligt dödliga brukar man nöjja sig med att kolla till biltyp, motor, chassi osv...och inte bry sig om homologiseringar osv då det inte är direkt brukbart för hobbyåkare som oss. Dock som det står i ditt utdrag, är bilen så ny att den tex är klassad efter 98 KAN det innebära att man måste hålla sig till vissa föreskrifter...om jag tänker rätt nu...men mig veterligen oftast relaterat till säkerhet och miljö. Var det så du menade eller är jag bara ute på svag is och rör till saker och ting? Hoppas jag hade rätt i det jag skrev nu... ![]() ![]() |
||||||||
Re:
Så skulle jag ha svarat på Magnus andra fråga. ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
429 Boss Mustangen byggdes som konsumentbil i dryga 500 exemplar enbart för att homologisera den som tävlingsbar standardbil i klasser där man förväntas rejsa standardvagnar.
Tror att Cyclone GT, Superbirden, Roadrunner etc etc var liknande homoligesringsmodeller som egentligen inte var ämnade för gatan om det inte varit för att uppnå rätt byggsiffra för homoliseringscertifikatet. Nån som vet om detta gäller alla former av homologisering, bestämda siffror på antalet sålda konsumentbilar? _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||||||
Re:
Ja, jo, jag uttrycker mig slarvigt som vanligt. ![]() Konkret exempel: SBF har hårdare krav på skyddsburen i nya tävlingsbilar. Ex
om jag får för mig att skaffa vagnbok på min GTV nu (2007-03-21), vad gäller då angående takförstärkningar på den bilen? Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||
Re:
Det är datumet när bilen homologerades första gången som gäller. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
OK, då betyder alltså "homologerad efter 2005-01-01" samma sak som "vagnbok som första gången tas ut efter 2005-01-01".
Tackar! Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||
Re:
Så tolkar inte jag det. Datumet avser en modell som homologerades då. Din modell homologerades på 70-talet någon gång (eller när det nu var). _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
Re:
Rent teoretiskt sett går det väl att homologera en modell utan att sälja ett föreskrivet antal, men i alla praktiska fall när man pratar om homologering så menas: "Tävlingsbilen måste vara baserad på en produktionsmodell som har sålt i minst X exemplar" Hur mycket "baserad" den måste vara, samt värdet på X, beror på tävlingsklassen. I rally grupp-b så var det väl i princip bara loggan i grillen som skulle vara likadan, och bara runt 400 exemplar behövde säljas. I Super 2000-klassen som de kör i Intercontinental Rally Challenge så ska det i princip vara produktionsbilar modifierade för rally (dvs. inredning urplockad, säkerhetsdetaljer monterade), vet inte vilka krav de har på försäljning. _________________ Tomas Landin |
||||||||
Re:
Ja så ska det vara om jag tolkat allt rätt. För om du läser igen det som sas ovan Magnus så sköts homoleringen av bilfabrikanten...vagnboken av oss brukare/ägare. Det måste man skillja på. Nu vet jag att du slitit mkt med Alfa men att kalla dig för bilfabrik vet i tusan om du kan göra än... ![]() ![]() *usch vad elak jag är* ![]() ![]() |
||||||||
Re:
![]() ![]() Nä, men allvarligt... Om min GTV homologerades på 70-kallt, så vilka av alla skyddsburstillägg gäller då om jag ska få ut en vagnbok på bilen? Ska jag bara kolla efter det som gäller för ex "homologerad tidigare än 1980-12-24"?? ![]() Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||
Detta är inte helt enkelt ämne...för man får läsa både här och där för att få helhetsbilden.
Men generellt sätt så kan man skippa homologiseringen om du inte ska åka STCC typ. I ditt fall åker du troligen på senaste spec av bur osv då du plockar ut en ny vagnbok och alla nybyggen berörs av de nya burreglerna. Sen kan du ju alltid få lättnader genom gatanvändning, Roadsportreglerna osv osv. |
||||||||
Efter lite diskussioner i garaget igår konstaterade vi att det är skillnad vad som bokstavligen står i TR och vad författarna egentligen menar med det hela.
Bokstavligen står det att "för bil homologerad efter " ett visst datum så gäller vissa regler. "Homologerad" är vad biltillverkaren gör när de reggar in en viss bilmodell, och exakt vilken utrustning den har, i FIAs arkiv. (Min GTV är troligen homologerad nån gång i slutet av 70-talet) Vad de menar är nåt liknande "bil som homologeringsbesiktigas för uttag av vagnbok efter" ett visst datum ska följa vissa regler. Homologiseringsbesiktning är (vad jag fattade av teamchef Jonas) när en SBF-tekniker kontrollerar att bilen uppfyller homologeringspappren och att de punkter som avviker från homologeringen uppfyller reglerna för den klass som vagnboken ska utfärdas. (Min GTV kommer kanske att homologeringsbesiktigas nästa år för en Roadsport-vagnbok...) Så det kanske inte är så konstigt att man blir ![]() Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||
Håller som bäst på att planera och rita upp buren till min Datsun 240Z.
Har fortfarande inte riktigt fått kläm på vilka regler jag ska tillämpa... Bilen är tillverkad -73, men kommer att besiktigas (SBP) som ombyggt fordon. Vilka bur-regler ska jag då följa?? _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||||
Re:
Det där är intressant, vem bestämmer om man kan få lättning genom gatanvändning? Kan man åka SLC med en bur utan toyotastag bara för att man åker till bilprovningen med den? Kan inte Fredrik (eller om det nu är tävlingsansvarig) tvinga fram en viss burdesign genom reglemente? om nu min bil har haft vagnbok i tio år, måste inte jag uppdatera till de nya reglerna när de kommer? ![]() DJUNGEL!!! ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Sitter och läser TR då jag ska bygga bur. Överallt står det "homologerad före/efter" osv.
Efter att ha sökt upp och läst denna tråden tolkar jag TR5.8.3.2.1.4 Endast för bilar homologerade fr.o.m 2006-01-01 som att jag med min bmw 325 -93 inte behöver sk Toyota-stag??? ![]() Vidare verkar jag inte heller behöva ngn takförstärkning i form av X eller V Tolkar jag saker och ting rätt? Känner att det här med burbygge är knappt vad min lilla hjärna klarar av. Trodde det skulle räcka med att kunna kapa och svetsa liksom... _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||||||
Re:
Njaaa... Bokstavligen: Jo, du tänker rätt... Men... I verkligheten så är det byggåret som gäller, så om du sätter in bur och tar ut en vagnbok 2007/2008 så är det det året som reglerna pratar om. Prata med din besiktningsman så går det nog att reda ut de där funderingarna! Lycka till! Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||
Re:
ok. Får acceptera att jag måste dit med toyotastag då. Men enligt minimikraven så klarar jag mig utan takförstärkningar iaf..? _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 30 besök senaste veckan (33925 totalt) |