Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 15084 besök totalt |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Såg att AMG merca hade 8 min runt, tänk då att det är AMG mercor som är safetycar på f1-loppen och dom ger järnet med däckskrik och fullgas, sen ser man f1'orna ligga bakom och värma däck i en fart som i sammanhanget känns som att glo på färg som torkar!
![]() Håller med Daffy om att vi inte fattar hur snabba dessa bilar är!!! Som jag skrev i förra tråden 5,48! |
Re:
Frågan var vilken tid han kommer köra runt NS, inte potentialen för en F1. Kan även tänka mig att några fler biltillverkare har ringen i digital form btw. Själv tror jag prestationen till största del kommer bero på vad BMW vill göra av det hela. Lägger de ner lite krut så kommer det gå ruskigt fort. Men vem vet, kanske går det att puttra runt på tomgång med Monte Carlo setup och peta näsan på sub 5 min första varvet. Vet ej själv, jag har bara sett dessa farkoster på tv. _________________ ![]() Jan Nagy |
Re:
Janne vilken bil går nyckeln till? Du var väl inte full då du köpte bil, något måste ha gått fel ![]() ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
Re:
Exakt, tiden Heidfelt kommer att få har INGET med potetialen hos en F1 att göra. Tiden beror helt på vilken inställning BMW har till detta. Vilka risker är de beredda att ta? Även om en F1 är betydligt mycket snabbare än en Porsche 956 så måste den likafullt sättas upp för en bana som är helt olik vad den är konstruerad att köras på. Fjädringen är knappast anpassad för ojämnheterna på ringen. Sedan krävs det garanterat ett ental varv att bygga upp tempot. Hur duktig förare än Heidfeld än är och hur stor ringenspeciallist han än är (vilket han antagligen inte är) så krävs det ett antal varv för att lära sig hur bilen beter sig i de olika delarna av banan. Är han inte så kunnig om banan krävs ett antal varv för att lära sig den skapligt. Sedan krävs det antagligen att man som förare är villig att köra med livet som insats, kör en F1 för fullt kommer farten att vara så hög att en liten felberäkning över ett krön har dödlig utgång. Det är ju inte precis några stora avåkningszoner vi pratar om. Kraschade inte Belof på varvet efter rekordvarvet? Visst kan en F1:a krossa rekordet men frågan är om BMW är villiga att riskera bil och förarens hälsa för det, jag är mycket tveksam. För dem är det ju i slutänden en ekonomisk fråga, vad är ett rekord värt, knappast en förstörd F1 säsong. Att sedan tro att Heidfelt själv mot order kommer att pressa max är bara dumt. _________________ Tomas Lindbäck |
Re:
OK. Prestationen (varvtiden) kommer naturligtvis att bero på vad BMW vill få ut av arangemanget , och om dom är ute efter ett rekord så blir det ca 5.16. Men om betoningen ligger på show så tror jag inte dom kör hela varv utan stop, då blir ju tiden rätt ointresant. _________________ Daffy Wallerius ____ ___ |
Måste bara göra ett inlägg. När de intrjuvade Mikka Salo då han åkte Le Mans året efter F1 säsongen undrade de hur det var att åka grupp C bil? Mikka svarade att det var ganska kul att halka omkring...... Det säger något om den prestandard en F1a har.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
Vad gäller Heidfeld och en Formel 1-bil så tror jag att det är viktigare att känna till bilen än banan när det gäller sådana "farkoster" och att sätta snabba tider.
Heidfeld skulle alltså vara mer kapabel att sätta en bra tid snabbt som Ringen-"rookie" än vilken Ringenräv som helst som inte har någon erfarenhet av en Formel 1-bil. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
BMW kommer garanterat att sätta upp bilen så bra som möjligt. Om inte för att sätta en rekordtid så för att göra det så säkert som möjligt för både Nick och bilen.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
Re:
Visst är det så, kan inte tänka mig att ex. Hans-Joachim Stuck eller Walter Röhrl skulle kunna sätta något jättesnabbt varv i en F1 bil bara för att de kan banan hur bra som helst, men å andra sidan blir det nog också svårt för en F1 förare som Heidfeld att sätta nåt jättesnabbt varv bara för att han behärskar bilen hur bra som helst! Jag tyckte ett tidigare inlägg med en parallell till Spa var intressant, teoretiskt ligger nog den bästa möjliga tid för en F1 bil någonstans mellan 5 och 5 och en halv minut, men i och med att vi inte har något race på banan/rädd om bilen osv är jag nog oxå rädd för att tiden kommer att vara en bra bit ifrån den bästa tänkbara! ![]() |
Jag tycker det låter som att man inte kan köra fort på ringen om man inte är någon ringenexpert. Isåfall hur många varv eller hur fort måste man köra för att blir "ringenexpert"?
Det finns ju många här på rejsa som kör duktigt fort på ringen, det finns också många här som utnämner sig till "ringenexperter". Varför skulle inte Nick kunna ringen minst lika bra som många här? Han är enl. uppgifter född 13mil från ringen. Tror ni inte att han varit där och testat någongång? ![]() oavsett så lär han inte pressa bilen max. Men jag tyckte mig läsa mellan raderna att Nick inte har en aning om hur man kör på ringen. ![]() |
Re:
Precis vad jag också tänkt. Dessutom är ju snabba förare snabba just för att de snabbt sätter spår. I somras talade jag med R. Göransson som lärde sig ringen i någon Civic 1,6 eller så. Han sade att han efter 6:e varvet hade huvudragen i idealspåret mer eller mindre klart. Var det inte också M. Ekström som slog G. Dackevalls (motorjournalist med egen utsago om 700-900 varv bakom sig) bästa tid någonsin på sitt 5-6:e varv? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
Re:
Word ![]() Nick kör runt lilla rondellen just utan för restaurangen vid pit på ringen(just innan parkeringen) 4 varv i rad på full drift med kraftig rökutveckling i E60 M5 ![]() Killen har faktisk kör på ringen tidigare ![]() Det är inte mycket utrymme att drifta runt en M5 i denna rondel. Tycker detta med varv på ringen o s v är mycket överdrivet. Nick har uppenbarligen talanger som vi här inte bestitter. Killen bor faktiskt som Samuel nämner inte långt från banan. Men oavsett om han bestämmer sig att köra F1 fort eller inte så skulle han kunna åka fort på ringen oavsett bil. Detta med många varv är ju inte alltid det samma som fart runt banan. Ett ex är ju Fredrik Ekblom som jämfört med Gunnar Dackevall knappt hade några varv(då de körde OCL CSL) Som Dackevall själv uttryckte sig, trots att jag har närmare 1000 varv och trots att Fredrik Ekblom är överallt förutom i så kallat idealspår samt att Fredrik knappt har några varv jämfört GD. Ja GD blev ju duktigt frånåkt ändå. Det handlar ju om så mycket mer än varv. Alla individer är olika. Ekblom tryckte runt bilarna med en raceförares charm(inte alltid i de så kallade ideala spåret ![]() Slutligen, visst skulle väl Ekblom i detta läge kunnat finslipa egen tid med mera ideala spår, låt vara att han då skulle aningen förbättra sitt eget bästa. Men oavsett hur fel spår osv en del individer åker, så åker de ju så mycket fortare än andra ändå. Som jag alltid sagt, saningen om att.....(som hobby instruktörer ofta nämner till nybörjare) håller du bara idealspår så kommer farten av sig självt. Över lag tar nog många detta fel, de glömmer att man måste gasa mycket oxå för att åka fort ![]() Tror vi alla här på forumet skulle åka mycket fortare än vi gör på ringen oavsett spår, bara vi vågade gasa mer ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
Re:
Ja, såklart ![]() Jag vet ju att jag kör med för lite gas och för mycket broms, samantaget oxå fel väg(spår) runt ringen. När man kör så lite som vi gör och i övrigt inte är fullt lika talangfulla som F1 förare, ja givet är det såhär för de flesta. I övrigt detta med gas menade jag även på våra trygga banor här hemma. Visst, så klart att ett så kallat ideal spår är lämpligt att åka. I övrigt finns ju flera ideala spår, beroende på bil, förare, däck(AWD) eller vem man frågar o s v. Men förutom spår så är ju även att gasa viktigt ![]() ![]() Sorry OT ![]() Men för att gå till ämnet, ringen är numera i princip slät som en salsa bana jämfört förr. Samt även en del kullar och krön har väl avtagit(qouddlebachehöe). Det bör gå undan tror jag, han bör kunna köra med mycket säkerhets marginal men ändå ha en jäkla fart, skulle jag tro. Sedan vad planen är från deras håll, ja det lär ju avgöra vilken fart det blir kanske. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
off T: Jag tycker att du har en point. Det är mycket fokus på spår och lite på attack. Men så blir det också om man kör just gatbil, allra helst på ringen.
on T: Jag har funderat lite på hur BMW kommer göra med körorder för Heidfeldt. Antingen så får han ju luffa runt, eller stå på så att han iaf knäcker Bellof. För annars har de ju öppnat Pandoras ask (den eviga frågan, hur snabbt kan en modern F1 gå runt ringen) samt visat att BMW inte vågar och inte kan. Det är ju ändå ett företag som tillhandahåller ring-taxi så en liten speciell filosofi har de ju allt. Eller önsketänker jag nu? ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
Re:
Tror inte att du önsketänker ![]() Vad är vitsen att låta en F1 bil tuffa runt en bana om den inte körs hyfsat snabbt? Alla som är där har nog sett en F1 bil förut så det är väl inte så himla speciellt. Vidare vågar man väl nu påstå att det räcker att han kör just hyfsat snabbt för att slå Bellof! Jag tror BMW som vanligt har en väl avvägd plan, se till å norpa rekordet från Porsche och samtidigt se till att han inte tar några onödiga risker! ![]() ![]() |
Re:
Hm, låt oss ta en titt på vad BMW själva officiellt säger: Am 28. April fährt der BMW Sauber F1.07 als erster Formel-1-Rennwagen seit 31 Jahren auf der legendären Nordschleife des Nürburgrings. Nej! Sedan 1976 har flertalet F1:or uppvisningskörts på Nordschleife, bl.a. under oldtimer GP. Jag har själv Youtube-snuttar på datorn från dylika körnignnr. (De uppvisningskördes i ett tempo man hade kunnat följa med cykel, dvs de visades verkligen bara upp utan att det gasades det minsta). Diese Fahrt von Nick Heidfeld wird Höhepunkt eines ganzen Tages mit der Bandbreite des BMW Motorsports im Rahmen der BFGoodrich Langstreckenmeisterschaft Nürburgring. Hmm, vad menar de här? Hela bandbredden från BMW Motorsport? Planerar de en paradering av flertalet intressanta BMW tävlingsbilar där F1:an är en i raden? Är inte Nick ensam på banan med F1:an? BMW Motorsport Direktor Mario Theissen: ,Die Formel-1-Runden auf der Nordschleife werden der Höhepunkt eines Tages, der ganz im Zeichen von BMW Motorsport steht. Hier geht es nicht um Rekorde - Nicks Fahrt wird eine Hommage an eine einzigartige Rennstrecke, die untrennbar mit der Geschichte von BMW Motorsport verbunden ist." Av dessa rader att döma verkar det som om att körningen är tänkt som en hyllning till Nürburgring, som dessutom har ett intimt historiskt samröre med BMW-produkter. Dessutom sägs det ju explicit att det INTE handlar om att sätta rekord! In den Aktionstag auf dem Nürburgring werden neben der Mannschaft des BMW Sauber F1 Teams auch Fahrer und Fahrzeuge aus der FIA World Touring Car Championship (WTCC) eingebunden. Fans können BMW Motorsport hautnah erleben, die Fahrer stehen für Gespräche und Autogrammstunden zur Verfügung. Es gibt eine Fahrzeugausstellung mit BMW Rennwagen. Wer Losglück hat, den nehmen die BMW Werksfahrer als Passagiere im BMW M5 Ring-Taxi, einem BMW 320si WTCC oder dem Z4 M Coupé auf einen Ritt über die Nordschleife mit. Aha, en eventdag med förare och bilar från WTCC, autograftillfällen, tävlingar med utlottningar av passagerarvarv i Ring-Taxin, 320 si WTCC och Z4 M Coupé runt Nordschleife. Allt detta understryker i mina ögon bilden av Nick Heidfeld krypkörandes runt Ringen, troligen kommer han att stanna till i exempelvis Brünnchen och glädja åskådarna med diverse burnouter osv etc. Jag TROR att alla gissningar kring varvtider är väldigt meningslösa då det i princip inte kommer att finnas några relevanta varvtider att mäta! Det är ett kul jippo där man har möjlighet att se en F1 live på Ringen och inget mer. Jag hoppas dock innerligt precis som ni andra att jag tror enormt fel och att Nick blästrar fullt! _________________ Nordschleife: 626 varv |
Re:
Jaha nu är det över och Christian hade ju tyvärr rätt, och vi drömmare hade fel. 8 min och 34 sekunder varav då 7.29 på Nordslingan känns ju inte särskilt upphetsande ![]() ![]() ![]() Var det förresten någon som var i närheten av att gissa den tiden, orkar inte läsa igenom alla gissningar men har för mig att de flesta gissade väl mellan 5.30-7.00 ![]() |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 15084 besök totalt |