Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7993 besök totalt |
Tyvärr var det ju två engelsmän i en ferrari som för inte så länge sedan körde alldeles för fort på ringen. Kraschade och brann i SX, tragiskt. Saker jag noterade när jag var på ringen angående ferrari: onsdag den 9:e Juli ca 18:00. Banan deklareras stängd för turistkörning pga av oljespår på banan. Alla väntande inklusive Johan och jag blir så klart lite besvikna. När bilar och MC kör därifrån är det en förare av en Ferrari 550 Maranello som kör fort på parkeringen rundar kurvan längst bort och släpper gasen så han får sladd. Moget? Nej. Farligt? Ja. Ferrari-show-off typiskt? Ja. onsdag den 16:e Juli under turistkörningen. Jag står i depån och ska ut på banan När jag kör mot grindarna ser jag en Ferrari 355:a framför som kör ut ett par sekunder före mig. Han ger järnet på 1:an och 2:an vid konerna nitar och svänger runt. Jag kör ut lugnt vid konerna för att senare köra om honom efter Hocheichen. ÄR det moget att bränna stenhårt precis efter grindarna innanför konerna? Nej. Ferrari-show-off typiskt? Ja. Ferrari är fräckabilar men som Tor är mitt hjärta helt hos Porsche av flera anledningar, men mest för att det är en bättre sportbil. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
You got a point my dear friend... ![]() ![]() Fast jag vet oxå vem som uttalade: "Här hade man ju för tusan varit topp 8:a med 318 långloppan!" när vi kollade Ferrari Challenge... ![]() ![]() Ska man vara ärlig så är det ganska extremt, för den vanlige bilisten, oavsett bilmärke, att få för sig att man ska ut på en räserbana och, i deras ögon, riskera dyra saker på totalt vansinne... Det är väl bara vi som håller till på sånnahär sighter och liknande som anser det vara normalt att låta den nyförvaltade dyrgripen gå med "kontrollerad" fyrhjulsladd under bron på Kullen eller liknande. Jag tror vi är i minoritet. ![]() |
||||
Kollade igenom en gammal poll jag gjorde för ett tag sen
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3071&highlight=poll Av dom som svarade på frågade så hade 54% en tysk bil. 3% hade en italiensk bil. Man kan ana en viss övervikt för tyska bilar. Må så vara att dom röda bilar ni ser på ringen agerar rundningesmärken av en 318is. Och? Kommer själv att tävla på Mantorp 030906. För dom som tycker att italienska bilar är skit får gärna besöka oss o snacka bil o ljuga ihop i depån då. (nu skall inte jag offtopica den här tråden mer) Fina bilder Tor Helge, det kanske missades lite ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Tycker nog att italienska bilar är skit ![]() ![]() ![]() Så man kanske gör ett besök, trots att man inte skulle köpa en Italienare själv... Jo, en F40 eller 355 då. ![]() Det handlar ju om att ha kul, inte vad det står på klubbdekalen... Å kul, det verkar man ha på Alfaträffarna. Det har iaf jag haft. |
||||
om vi är HELT ärliga så tror jag flera av oss icke Ferrariägare har ett lite speciellt förhållande till Ferrariägare som grupp. Om det ska kallas fördomar eller åsikter eller... Men jag är faktiskt besviken på hur väldigt sällan jag ser eller får höra om Ferraris som körts bra på bana. Eller ens körs på bana öht. Om det beror på att det finns så få Ferraris i Sverige jmfrt med tex Porschar vet jag inte. Men jag tror att Ferrari och Porsche tilltalar lite lite olika kundgrupper sett i stort (med en stor överlappning mellan grupperna förstås!).
Det verkar inte som de finns några Ferrariägare som vill vara med mig o leka... ![]() _________________ ![]() |
||||
Ganska precis så ser jag också på det. Det finns ju en svensk ferrariförening för dom som tröttnat på putsarna och i varje fall kör med sina bilar tillsammans på resor och jag tror även att dom kör en del på bana. Någon som vet vilka jag menar? Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Jag kan inte prata för andra här, men jag HAR något emot Ferrari. Det är världens mest hypade skitbilar. Nog om det. Övriga italienska bilar har jag inget emot, har haft Alfa själv. Min Toyota kostar sisådär 250 tusen, lite mindre än en årslön för mej. Vi kan väl anta då för diskussionens skull att innehavaren av Enzon i den här tråden har betalat i runda slängar en knapp årslön för sin bil. För en vecka sen snurrade jag på Kinnekulle, tack och lov inte i räcket. Men det hade varit j*****t surt för mej om jag hade mosat den. Lika surt för mej som det hade varit föe Enzoägaren att krasha sin. Jag blir avundsjuk när jag ser en Gemballa trimmad 996 GT2... JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Sicken sandlåda för vuxna(?) män det blev här då?
Spela cykel om merparten av Ferrariägarna kör hårt eller inte? Jag uppskattar ALLA fräna bilar, oavsett typ - och hur de körs - men jag åker ju 4-dörrars, 2-liters tvångsmatad japansk shoppingvagn....jag har antagligen ingen smak alls. ![]() Men har man köpt en tuff bil måste den tydligen plågas till gränsen av vad den klarar - annars är man inte värdig den? Så uppfattar jag erat tjafs i alla fall. ![]() /J |
||||
Plåga den lite måste man iaf. ![]() Annars är det som att köa i timmar för en Bruce Springsteen-biljett men sedan inte gå på konserten för att man är rädd att skrynkla sina kläder i trängseln.... Sec.-man. Kastar du inte sten i glashus nu? Det är inte ok att dissa ett bilmärke (om ens någon gjort det?) men vissa tillbehör (för att skydda de oskyldiga säger jag inte vilka ![]() Det här forumet är, jämfört med andra, relativt fritt från bil-märkesfixering, men tillbehörs-märkesfixering florerar.... Börjar vi, likt en frikyrka, tro på vår egen förträfflighet så mycket att vi samfällt kanske skall lyfta blicken ännu mer? ![]() Mvh/Micke ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
BTG - Pratar vi bromsar?
![]() ![]() Det kanske inte riktigt är samma sak som detta? Anti-ferrari-tism kanske är poppis bland de tuffa killarna, jag ser det bara som patetiskt att sitta här och gnälla på någon man aldrig träffat - likaväl som att personen ifråga med Enzon har pengar som gräs - så kanske han kom över en stor summa slantar, och brände allt på bilen? Inte så troligt iofs - men bara för att visa det dumma i resonemanget. Hur var och en gör med sina prylar är upp till den - att sitta och gnälla på det här visar bara på vilken nivå man ligger. Men i stort sett alla vet att Greenshit är kass* - det är bara ett konstaterande. ![]() My 2p. Fina bilder i alla fall - bilen är fulsnygg på ett brutalt sätt. ![]() /J * På tyngre bilar, med mycket pulver som körs på bana. ![]() |
||||
/J |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7993 besök totalt |