Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Funderingar kring bygge av insug
2309 besök totalt
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005

Trådstartare

Håller på och bygger en motor som jag siktar på ca 600hk i som skall ner i ban bilen sen, dom kraven jag har är att den skall leverera 600hk och ha riktigt bra respons. Bygger därför på en 2l fyra, blir dubbelturbo men två små turbos och har nu kommit till insuget.

Har kommit över en uppsättning separata spjäll som passar min motor och har lite fungeringar kring detta som jag vill ha bekräftade eller dödade

1. Separata spjäll borde främja reponsen positivt eller? Tänker som så att om du har spjällen närmare ventilen så borde det bli bättre respons då du slipper fylla upp en plenum?

2. När man bygger med separata spjäll borde utformningen på plenum ha mindre betydelse än om du har ett spjäll innan plenum?

3. Motorn är på 2l, har fått för mig genom efterforskningar att plenum borde ligga någonstans runt 3l?

Tacksam för tips och liknande

Projektet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43179
Citera
corpze
Arvika
Här sen Feb 2007

nu är inte detta hårda fakta men med ett plenum istället för separata spjäll så elliminerar du tryckstötar och får en jämnare fyllnadsgrad samt mer vrid, volymen har jag för mig skall vara den dubbla med en vinkelminskning från 1a till 4e cyl på halva bredden av den främre gaveln (att beskriva saker har aldrig varit en av mina starka sidor) responsen kan du ta tillbaka på tex. ALS, korta primärrör, 360graders lager i turboaggen etc.

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Funderingar kring bygge av insug

Någonstans i tidigare trådar finns en uträkning av Ytterström om tidsskillnaden mellan separata spjäll och ett spjällat plenum. Den är rätt liten. Ofta är det andra skäl än respons som fäller avgörandet vilket system som kommer på tal. Just vad gäller respons så lägger jag en peng på lätt roterande massa samt en bra mappning så att motorn går RENT. Och då menar jag inte bara att den inte misständer, utan att den bränner allt bränsle så att man kan ha perfekt "accblandning" under dessa perioder.
MVH
Göran

Norrköping
Här sen Jun 2003

När det gäller enkla vs. individuella spjäll så brukar enkla spjäll ha kostnadsmässiga samt viktmässiga fördelar. Vet att bland annat Prodrive menade på att man körde med ett enkelt spjäll i deras WRC bilar då detta var en enkel lösning, gav ingen större vinst att köra individuella spjäll. Men när det gäller motorer där motorn utan överladdning är ganska vass så brukar individuella spjäll vara ganska bra. Tror det var spjälltillverkaren Jenvey som menade att man med individuella spjäll både lyckats få ut högre effekt och en bättre körbarhet, detta var med någon touringcar motor (alltså vass sugmotor).

Vill man ha bra respons så tror jag man ska satsa på att lätta den roterande massan så långt som möjligt. Lätta kompakta drev, ev. en lättad vev, ett lätt svänghjul, hålborrade kammar mm. Prodrive påpekade att man i WRC sedan mitten av 90 talet gjort lättningar av dessa komponenter (bland annat genom att dessa modifikationer blev möjliga på grund av reglementet) och att detta gjort mycket för responsen.

När det gäller plenumvolym så har jag kört simuleringar på detta, dock körde jag med en sugmotor. Den trend jag kunde notera var att stora plenumkammare tenderade att ge de bästa resultaten. Då ett stort plenum behöver trycksättas innan motorn ger fullt vridmoment är dock ett problem hos en turbomotor, så här får en kompromiss hittas.

Generellt så är utformningen av plenumkammaren viktigt oavsett om man har enkla eller individuella spjäll. Gashastigheten ovanför trattarna bör vara låg så att ett luften får ett högt statiskt tryck. Renault (F1 stallet alltså), hade även kommit fram till att en tändordning där närliggande cylindrar tände efter varandra var fördelaktigt genom att en cylinder kan hjälpa den närliggande cylindern med fyllningen.
http://www.gtisoft.com/confarch/Renault-Firingorder.zip
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004

Re:

Johan Edlund skrev:
hade även kommit fram till att en tändordning där närliggande cylindrar tände efter varandra var fördelaktigt genom att en cylinder kan hjälpa den närliggande cylindern med fyllningen.

Dedär har man fått erfara på rad 4:a fast på ett negativt sätt pga litet plenum
gissa vilka cyl som fick mest luft?

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Eftersom du kör två turbos så skulle jag förorda en lösning där alla luft "samlas" i ett plenum sedan kan du iof mata det genom två spjäll då det nästan är enklaste sättet att få ihop luften från de båda turbosarna. Så som tex jag själv gör på min bil. Du måste också tänka på att ditt styrsystem måste klara av att hantera separata spjäll om du går den vägen. Många styrsystem klarar inte att hantera det på ett bra sätt då det inte går att sätta en mappsensor efter spjällen och få ut en vettig signal när spjällen är stängda eller nästan stängda.

Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Vad vinner du på att ha två småturbos istället för en lite större (med tanke på att det är en radfyra)?

Racetech
2309 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande