Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Klubb för supersportbilar
1626 besök totalt
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Trådstartare

http://www.e24.se/dynamiskt/rich_famous/did_14908327.asp

Vad säger ni om detta, betala 75000 i inträdesavgift och sedan 60000 per år för att få köra Ferrari, Porsche, Lambo & Bentley? Nån som e sugen?

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Re: Klubb för supersportbilar

bmw130 skrev:
http://www.e24.se/dynamiskt/rich_famous/did_14908327.asp

Vad säger ni om detta, betala 75000 i inträdesavgift och sedan 60000 per år för att få köra Ferrari, Porsche, Lambo & Bentley? Nån som e sugen?

nä, då har man nog fan roligare i sen egna banbil. Man får mycket skoj för dom pengarna.

Trollhättan
Här sen Jul 2004

Kul kommentar att det är "en härlig blandning av entusiastiska advokater, ingenjörer och ekonomer" när det bara är fem anmälda .

Saab 9-3 -07
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Jag undrar hur myckt "biltid" man får. Om man har mycket att stå i & inte hinner meka så är det ju inte dyrare än att underhålla en skaplig båt eller bil per år. Jag tycker faktiskt inte det är SÅ dyrt...

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
MrMarsupilami
Stockholm
Här sen Apr 2003

Nej, det är ju inte dyrt så man kan väl inte få köra mer än nån dag i veckan för att det ska gå ihop? Skulle vara intressant att höra mer detaljer om hur det ska fungera!

Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Max 50 medlemmar. Inträde 75.000 kronor Summa 3.75 miljoner årsavgift 60.000=3 millar till...

För detta ska inköp, recond, service och underhåll, garage och inte minst svindyra försäkringar adderas.

Bilarna i bildspelet som Enzo, F40 etc får medlemmarna nog drömma om ett par år till...

För att det ska vara värt nåt så måste ju var och en av de 50 medlemmarna ha tillgång till åtminstone bil varannan sommarhelg. Det kommer aldrig att funka. Tror jag...

Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Re:

Magnus S skrev:
Max 50 medlemmar. Inträde 75.000 kronor Summa 3.75 miljoner årsavgift 60.000=3 millar till...

För detta ska inköp, recond, service och underhåll, garage och inte minst svindyra försäkringar adderas.

Bilarna i bildspelet som Enzo, F40 etc får medlemmarna nog drömma om ett par år till...

För att det ska vara värt nåt så måste ju var och en av de 50 medlemmarna ha tillgång till åtminstone bil varannan sommarhelg. Det kommer aldrig att funka. Tror jag...

Bilköp/hyra x kr
Kreditkostnad för ovan 6%?
Avskrivning 10%
Underhåll 20%
MAo kan man köpa bilar för 18.75 MSEK?

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Det fungerar i England.

Å andra sidan är Londons ekonomi större än Sveriges.

Jag tror han stöp på försäkringarna sist, inte tidsbrist

Kanske ett bra sätt att finansiera sitt eget bilägande i ett bolag, det finns säkert alltid nån kul bil ledig.

Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

cat7even skrev:
Magnus S skrev:

Bilköp/hyra x kr
Avskrivning 10%
Underhåll 20%

Stämmer säkert.
Räcker ändå inte till speciellt många Enzo...
och man får hoppas att han får ihop 50 medlemmar första året.

Citera
MrMarsupilami
Stockholm
Här sen Apr 2003

Re:

Med avdrag för vinstmarginal så räcker det till 7-8 bilar om de kostar ca 2 mille st i snitt. Det blir iofs ca en dag i veckan men då har vi ju problemet att man helst vill ha bilen på helgen och inte på en vardag. Känns tveksamt att det ska gå ihop det här...

cat7even skrev:
Magnus S skrev:

Bilköp/hyra x kr
Avskrivning 10%
Underhåll 20%

Uppsala
Här sen Jan 2003

Re:

MrMarsupilami skrev:
Med avdrag för vinstmarginal så räcker det till 7-8 bilar om de kostar ca 2 mille st i snitt. Det blir iofs ca en dag i veckan men då har vi ju problemet att man helst vill ha bilen på helgen och inte på en vardag. Känns tveksamt att det ska gå ihop det här...

cat7even skrev:
Magnus S skrev:

Bilköp/hyra x kr
Avskrivning 10%
Underhåll 20%

Jag drog bara till med en snabbkalkyl. Sedan är väl tanken bakom sådana här klubbar att bilarna inte skall gå alltför mycket? Hur många dagar kör man med sin entusiastbil?
Det man erbjuder är ju möjligheten.
Att rikta in sig på rätt kundgrupp blir viktigt. De flesta som kan komma i fråga för en sådan här klubb är ju rätt uppbokade med andra aktiviteter och företagsskötande.
Kan tänka mig ett flertal frågor man ställer till de som är intresserade. var har du sommar hus?
om ja och utanför en 50 milsradie från där man har bilarna är det helt rätt. Om man får svaret " jag vill köra så mycket sportbil som jag hinner med eftersom jag sålt allt och har hur mycket fritid som helst. " Kanske det redan är fulltecknat.

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Jag var in på en liknande klubb i New York, fanns en del roliga bilar. Men ja ........... Nog vill man äga och skruva själv.

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Roade mig med följande kalkyl:

50 personer skall dela på 4 bilar. I och med att vi bor i Sverige kan vi utgå från att dessa bilar endast kan användas mellan april och oktober, vi kan säga cirka 210 dagar som bilarna är påställda. I och med att det finns 4 bilar blir det ca 840 tillfällen att ha en bil en dag. Dessa tillfällen skall delas på 50 personer.

Slutsatsen blir att om allting fördelas jämnt får man köra cirka 17 kördagar per person.
Den löpande kostnaden blir alltså cirka 3500:- per dag som man får köra bilen. Då har vi alltså inte tagit hänsyn till inträdesavgiften på 75000:- Dessutom innebär ju de 17 dagarna hela perioden, man kanske inte vill köra i april eller oktober beroende på väder...

Idén är nog god men har svårt att se att de kommer få med 50 pers på detta. Skulle det bara bli 10-15 pers ser det ju annorlunda ut men å andra sidan blir ju då oxå ekonomin för affärsidén MYCKET annorlunda

Allmänt banåkaforum
1626 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande