Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3198 besök totalt |
Lacka hjälmen... Vilken färg?
Nu är det inte kulören som jag efterfrågar utan mer vilken typ av lack jag kan använda på min nya Peltor G10. Ringde Peltor men fick lite svävande svar. Har ingen lust att upptäcka att jag har lackat med fel färg och fördärvat hjälmen. Den ska helst vara godkänd även efter lack samt att den inte ska ha krympt ![]() Svaret jag har fått av Peltor var 2-komponents billack... antar att det menas vattenbaserad. Jag är säker på att någon därute sitter på rätt svar. _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 |
||
Din Peltorhjälm kan du i princip måla med vilken typ av färg som helst.
Billack av alla typer går bra. Inte bara vattenbaserad. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Men vad säger SBF om att man lackar hjälmen? Har hört en massa om att det inte ska vara godkännt att göra hur som helst?
![]() Jag har en G6 (för den "vanliga" Jet-hjälmen heter väl så?) som jag gärna skulla lacka om:) _________________ A Eklöw |
||
Det enda jag hörde av Peltor var att man inte fick öka vikten samt måla över typningen... den sitter inne i min hjälm så det blir svårt.
Fortforande ängslig för att lacka ![]() _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 |
||
Re:
JA! Den är och förblir godkänd även om du målar den med hammarlack ![]() Nuförtiden så är nästan alla hjälmar (av lite kvalité) i komposit (dvs härdplast av ngn typ) och dom tål det mesta. Annat är det med plasthjälmar, Dom kan t.o.m förstöras av lim i klistermärken ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3198 besök totalt |