Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (17315 totalt) |
Erik! Det var väldigt kul! Vi har ju en del gemensamt att prata om när det gäller bilar ![]() Se nu till att få din bil färdig till Mantorp!!! Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||||
Jag börjar bli orolig för dig, Nisse. Med dina nya fälgar kommer du väl inte ens att köra när det regnar ![]() Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||||
Lite sent men ändå. Dags för en uppdatering.
Först en kort säsongssammanfattning: Det blev en hel del körning, både på gata, bana och diverse slalomtävlingar. Det mesta av slalomkörningen gjordes med PCS i deras slalomcup. Jag har kört 2 säsonger tidigare men då på standarddäck. Denna säsong valde jag att kliva upp ett snäpp och köra i klass R. Trots vissa problem med dåligt bottendrag och turbo-lag så lyckades jag vinna den regionala cupen. Men det var oerhört jämnt - säsongen avgjordes i sista heatet i sista tävlingen för säsongen och inför sista åket skiljde det 0.05 sekunder på en bana som tog nästan 2 minuter att köra!!! Jag körde även med SSJ (Sportvagssällskapet i Jönköping) och vann vårslalomen samt blev 3:a på höstslalomen - betydligt bättre resultat än vad jag väntat mig så det är jag oerhört nöjd med. När det gäller bankörning så körde jag med PCS, PCSR, Ring Runners, SSJ och TPC på banor som Kinnekulle, Gelleråsen och Mantorp. Hade målsättningen att köra någon bana jag inte kört på tidigare som t.ex. Knutstorp men det gick inte i lås. Får trösta mig med att jag för första gången fick det att stämma någorlunda på Gelleråsen som jag inte kommit överrens med alls tidigare. Lyckades även kapa en del tid på Kinnekulle. Mantorp kördes tyvärr bara en gång under säsongen och det regnade kraftigt hela dagen. Bilen har funkat till 100% hela säsongen, skönt att slippa det trassel och strul jag haft under tidigare säsonger. Den mesta av bankörnningen har blivit tillsammans med betydligt motorstarkare bilar och trots att jag hänger med bra när det gäller varvtider så känns det lite tråkigt att ständigt bli ifrånåkt på rakorna. Jag bestämde mig därför att försöka öka effekten med 10%, d.v.s. ungefär 330 hk. Blev rekommenderad ett "piggy-backsystem" från en firma i Göteborg som heter Civinco. Det monterades i september tillsammans med större spridare. Efter en del strul med mappning så bromsades bilen till 347 hästar och 499,5 Nm i vrid. Detta var med 1,2 Bar i laddtryck och bromsningen gjordes vid 4 graders temp. Målet är att få 330 hästar vid något lägre laddtryck och sommartemp. Till våren skall luftmängmätaren monteras bort, ett nytt insug tillverkas och sedan skall motorn styras med luftflödessimulering, något som gjorts med gott resultat på andra 944:or. Detta kräver ny mappning, något som ändå behövdes då brister visade sig vid bromsningen. Jag blev erbjuden att prova på nya bussningar i framvagnen och det monterades i oktober. Jag har därför inte hunnit prova det på bana men redan nu kan jag konstatera att bilen känns betydligt snabbare i reaktionerna och med bättre precision. För mer info om bussningarna - besök: http://www.jerd.se/ Jag var så nöjd med resultatet att bilen nu också fått nya bussningar i bakvagnen från samma ställe. Just nu står bilen på en firma för montering av bur. Valet blev en Wiechersbur som lockade med bra pris och snabb leverans. Att-göralista: Köpa nya bromsskivor fram. (Blir Porsche original) Montera nya bromsklossar fram. (Ferodo DS 3000 endurance) Byta olja, filter och bromsvätska. Sänka bilen lite till bak. Hjulinställning Montera nytt insug Mappning Byte av batteri till ett mindre Säsongen 2007 ser lite osäker ut just nu för vi väntar barn lagom till säsongsstarten men målet är att försvara min slalomseger i regionen. Försöka åka på Mantorp, Kinnekulle, Gelleråsen och Knutstorp. Skall naturligtvis också försöka öka tempot på samtliga banor ![]() Vi ses nästa säsong:racesmile Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||||
Re:
Jag vet vilken du menar men det är högst osannolikt att det gåt att ordna nästa säsong om inte du kommer med ett nytt erbjudande liknande det förra året ![]() Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||||
Re:
Det var här jag menade....men en beifahrer resa ska vi nog kunna få till ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Re:
AHA!. Glömde bara den lilla detaljen att jag var nere i Tyskland några dagar vid månadsskiftet sep-okt och provade på Nordslingan för första gången, dock inte i min egen bil utan i Qvisfr:s 968 CS. Stort tack för detta ![]() Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||||
Re:
Något som för min del var kul, var att du bytte från Powerflex och bilen ändå blev betydligt mer responsiv. Steget från orginalbussningar blir ju ännu större i respons & precisions frågan. ![]() Hur var det föresten med ditt Casterblock, det var orginal vi bytte ut mot mitt va? Mvh Jon |
||||
Hej Rikard, kul med en uppdatering!
Imponerande fart du hade på Gelleråsen i somras. Lycka till med moddningen inför 2007 och hoppas att vi ses snart! För min egen del blir det Ringen 2007 för hela slanten, tänkte jag skulle prova att parkera bilen där nere en säsong. ![]() _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
ojoj, kommer bli ännu svårare och få bilen på bild till sommaren tror jag!
![]() ![]() Hittade en bild på lagret för en stund sen, 944an i full attack i konbanan: ![]() Blev lite stor dock, du får säga till om jag skall ta bort den! Lycka till med resten av uppdaterandet, ser framimot en åktur till sommaren.... ![]() Ha d bra! _________________ Tobias Hilmersson 944 S2 "Murphy", 968CS ![]() |
||||
|
||||
Re:
Staffan Lycka till nere i Tyskland! Vi träffas väl ändå vid någon träff? Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||||
Re:
Niklas På kortet syns ganska tydligt svagheten i bilens chassi. Krängningen fram är minimal men på grund av att bakfjädringen är för mjuk så lyfter den nästan innerhjulet fram. Blir nog inte helt bra förrän jag får dit nya dämpare och hårdare fjädrar bak men jag skall försöka minska minska krängningen bak med hjälp av sänkning och en grövre kränghämmare. Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||||
Re:
![]() Men det är ju sällan som man kan justera allt precis hur som helst (inte minst plånboken sätter ju stopp). Balansen mellan fjädrar och krängare kan ju användas för att justera krängbeteendet (mindre krängare fram men mer fjäder kan ge samma statiska balans men ett annat dynamskt beteende). Lyck till hursom, det kanske inte är världens bästa chassi teoretiskt, men det finns de som fått det att gå fort i alla fall ![]() |
||||
Då har säsongen börjat!
Var hos Peter Sandén i veckan. Sänkte bilen 10 mm. bak och 5 mm. fram. Efter det gjordes en hjulinställning, bromsvätskebyte samt byte av bromsskivor och belägg fram. De problem jag hade med buren är lösta. Jag sänkte förarstolen ett hack samt monterade en annan ratt med mera djup i och då fick jag tillräckligt med utrymme för både huvud och hjälm. Efter lite provkörningar är jag supernöjd!!! Bilen går otroligt bra!!! Sänkningen och hjulinställningen gjorde att balansen känns bättre än förut och den nya körställningen är betydligt bättre med mera kontroll som följd. Ferodobeläggen fram är det ett j...la bett i när de är varma med lägre pedaltryck jämfört med mina gula Pagid jag hade tidigare. Däremot är de inget vidare kalla med dålig bromsverkan och ännu mera oljud vid stadskörning. Då var bilen besiktigad och buren godkänd!! Var väldigt nervös inför regbesiktningen men det visade sig vara obefogat. Dock godkändes inte min Sparcostol utan intyg men det går ju fort att slänga i originalstolen för ombesiktningen. Läste på en del inför besiktningen och hade fått uppfattningen att byte av stol var OK om den monterades i originalfästena men detta visade sig vara felaktigt. Fick lite skrämselhicka i förrgår då jag gjorde ett Co-test som visade 10,20!!! Efter justering av Co-skruven ordnades ett litet läckage vid insuget, dessutom kördes bilen på 2/3 E85 vid besiktningen och då var Co-halten 1,1 istället!!! Ett stort tack till Johan S för lånet av baklucka till besiktningen!!! Rikard ![]() _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||||
Re:
Hej Tobias Banpremiären blir nog på Gelleråsen den 15:e. Säg till om du vill följa med och kolla! Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||||
Re:
Intressant... Jag ska också regga min 951 med bur och stol snart och hade fått uppfattningen att detta inte skulle vara några problem. ![]() Då kanske man ska försöka plocka med sig original förarstol till Göteborg, fast det blir nog svårt att få plats... Vad är det för Ferodo belägg du har monterat förresten? DS3000? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (17315 totalt) |