Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 7617 besök totalt |
Time attack
http://www.timeattack.co.uk/home.asp Varför har inte vi detta i svea ![]() Verkar vara en otroligt överrepresentaion av jappsar dock. Kanske är allmänt i UK. _________________ Glenn Levisson - Långviken Nissan Skyline GT-R |
||||
Detta känns på nåt sätt som ett "add-on" event till en Driftingserie och inte nåt som motsvarar Superstage!? Det var ganska tunt med deltagare. Det är ju talande att det t.ex. helt (?) saknas Porsche och BMW i listorna.
Idén verkar kul dock. ![]() |
||||
Hmm, jag som hade funderingar på att göra nåt liknande på Falkenberg i höst, det är ju en tävlingsform som tar väldigt lite bantid iaf (du kan ju iaf ha tre bilar på banan samtidigt utan problem om det inte såsas på invarvet).
|
||||
I Japan har de ju Ebisu Super Lap.
Ett event som är en gång om året & alla biltrimmarna samlas för att sätta ett nytt varvrekord. Hur många skulle vara intresserade utav att göra en sådan grej på Ex. Knutstorp ? _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
60 bilar i timmen borde inte vara svårt (om man slipper bärgning, sanering osv.)
En halvdag med träning och Timeattack sista timmen? |
||||
Re:
Host host. Tsukuba Super Lap är det väll ändå? ![]() ![]() Anledningen till att det är många japps bilar i den engelska serien är att de har haft de japanska Timeattack tävlingarna som förebild. Och där är det ju bara japanbilar. Samma sak med drifting. De som gillar de japanska "tävlingsformerna" kör gärna japanbilar själva. Vore skoj att se lite Time Attack i Sverige. En film för er som inte har hört om det förut: http://www.youtube.com/watch?v=sU4qf _________________ Street Triple RS -18 |
||||
Re:
Ett uppvärmningsvarv+ett tidtagningsvarv+ett nerkylningsvarv får jag till nästan 5 minuter på Knutan = 12 bilar/timme. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Re:
Med lite träning så vore det nog inte omöjligt att släppa iväg en bil var 20-30e sekund. Men man får testa sig fram med turodning (lina upp snabbaste först tex) för att minska risken för varvning. Ska du köra ensam i 5 minuter så blir det inte billigt (knappt 400:- i bara banhyran). |
||||
Jag tror att det skulle bli ett kaos av sällan skådat slag.
![]() i värsta fall finnas runt 15 bilar på banan, en del i full kareta och andra i 50-60 km/h. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Re:
Vill man vara helt säker på att ta bort risker och ojämnlika förhållanden bör man ta höjd för sanering mellan varje repa också, då tar det en hel dag att köra 60 ekipage. Visst går det att smyga sig fram lite men jag tror definitivt att det går att genomföra med mer än 1,0 bilar på banan samtidigt. Men det blir lite petigt att kräva att avsvalningsvarvet bara får vara 20 sekunder långsammare än det heta varvet. Det blir nog en bil per minut (eller varvtid -20 sek eller nåt) när jag tänker efter. Det behöver simuleras lite. Annars kan man ju släppa ut en skur av bilar också (5st med 10 sek lucka), sen vänta tills de passerat mål med lite marginal och sen släppa nästa skur. På Knutan finns ju depåinfarten efter rakan som kan användas också , då tjänar man rejält med tid eftersom avsvalningsvarvet skippas ![]() |
||||
Jag fattar inte varför detta inte finns i Sverige. Jag skulle inte tveka på att vara med i nåt sånt här! Många av dom risker man dra sig för är ju helt borta; krocka med andra, rädslan för att bli påkörd osv. Men ändå med ett visst tävlingsmoment. Blir som en vanlig banåkardag fast med ett mål/syfte (förutom att enbart ha skoj)! Time-attack skulle vara otroligt kul helt enkelt.
![]() _________________ Sebastian Gottfridsson ![]() Mazda Rx-7 -94 |
||||
Man får ju inte glömma bort licenskravet för att detta skall fungera öht.
Men svarttävlingar (oförsäkrade) har ju förekommit förr. |
||||
Re:
den där Lancern i början går rätt hysteriskt!! ![]() ![]() observera hur dörren glipar i svängarna när han filmar innifrån... |
||||
Re:
BMW och Porsche saknas inte i listorna men när det är någorlunda fritt reglemente så hänger de inte med de japanska åken. ![]() _________________ Anders Berglund |
||||
Re:
Ser inte ngn liknelse med drifting _________________ Johannes Ericson ///M, Type R & R/T Cars are like strippers, they work until you quit throwing $100 bills at them! |
||||
Nog tror jag att euro-bilar skulle kunna matcha jappsarnas tider om dom fick några år på sig o lära sig bygga bilar som igentligen bara ska gå fort runt en o samma bana.
Självklart kommer iden på engelsmännens timeattack från japan. Jag skulle uppskatta ett sånt event. Jamenar,du få se dom absolut snabbaste o coolaste bilarna i repektive klass piskas till 100% ![]() ![]() För o nackdelar. Krävs ju mer säkerhet än under en banträff,eftersom bilar pressar maximalt,vilket inte är fallet på banträffar. Säkerhet kostar pengar. Som ovan. Alla balla bilar man sett stå still, är dom lika balla när dom pressas till 100% ![]() Finns ju en hel del som lägger mycket tid o kapital i snabba bilar men igentligen aldrig får/kan tävla mot andra(dvs inte gatbilar o inte racing/tävlingsbilar). Skulle ju höja motivationen runt om i garagen ![]() Hur som hellst. Det häftigaste jag vet är ju att se alla dessa tuning-bilar prestera. Fantisera bara genom att gå in i "våra bilar" forumet o kolla på hur många kärror där man skulle vilja se piskade runt bana vid ett o samma tillfälle ![]() ![]() ![]() _________________ Glenn Levisson - Långviken Nissan Skyline GT-R |
||||
Vad jag menade var att just DETTA speciella event kändes som en add-on till en existerande driftingserie med tanke på bilarna, dekoren på bilarna, stora skillnader i varvtid mellan toppåken osv. Och endast japps & driftvapen i listorna. Vad jag menar är att detta ser ut som snubbar som driftar och sen för "good measure" så kör man en varvtidstävling i samma sväng.
![]() ![]() ![]() Idén är bra såklart MEN det finns ju redan seriösa serier i UK där striden förs på knivens egg och det är så mycket bilar att de behöver dussintals klasser. Körs både på permanenta rundbanor, tillfälliga slalombanor och permanenta och tillfälliga backar. Bilarna är alla sorter från gatbilar till rena formelracers med extrem teknologi som är specialritade för ändamålet och serietillverkas - små serier men ändå. Ex http://www.pilbeamracing.co.uk/ Några exempel: http://www.britishsprint.org/ http://www.twmc.org.uk/ http://www.s-s-a.demon.co.uk/asprint http://midlandspeed.org.uk/Venues.ht http://www.hillclimbassociation.org/ http://www.ukmotorsport.com/uk_speed http://www.ukmotorsport.com/uk_speed |
||||
Mera Time attacks i Sverige tack! För oss som inte vill ligga o hetsa varandra i röven,
lite dragracing men här svänger det också! /Lasse _________________ Lars Bergström Mazda RX-8-04 Feritta 2.5" Sport exhaust ACT-Prolite svänghjul Unichip piggyback Braid 8x18 med Kumho R däck Tein Street coil overs. |
||||
Re:
Det är tydligt att i UK är motorsport "rumsrent" (gammal klycha men tyvärr fortfarande sant i svea ![]() ![]() _________________ Glenn Levisson - Långviken Nissan Skyline GT-R |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 7617 besök totalt |