Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3927 besök totalt |
Nissan Micra som banbil?
Hej på er Ska kanske byta till mig en Nissan Micra 88. Har lite frågor om dom. Får jag som är 194cm lång plats i en sån? Finns det några färdiga väghållnings prylar till dom eller får man bygga eget? Har hängt på forumet länge men har inte haft någon bil att köra på bana med än men hoppas att de här blir min första ![]() _________________ //Dennis Nielsen |
||||
Jag klurade på det oxå ett tag, in med en primera 150hk motor så borde det bli bra snurr. Per Eklund åkte ju med en som var både turbo och kompressor (Före lancia) som rallybil. Kolla efter Micra Super Turbo, såldes aldrig i europa men rätt så rå. Borde gå att få till en rätt skoj liten leksak
![]() _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
Med schyssta sulor och fräscha bromsar skulle det nog kunna bli en riktigt kul och hyffsat snabb konbanebil !
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Re:
Stol och ratt är rätt enkelt att bygga om/nytt så att det fungerar. |
||||
Re:
Ska ha den som bruksbil så det kommer inte att bli så stora modifieringar ![]() Men fick veta på nissanforumet att de inte skulle vara några problem att få plats ![]() _________________ //Dennis Nielsen |
||||
är föraren typ längre än 160 så finns det ingen plats i baksätet ifall man inte sitter kast både fram och bak men du bör inte ha nått problem att få plats i fram men då fins det ignet benutrymme bakom dig !!
sen brukar problemet vara att det inte finns nån effekt i de motorerna som finns orginal i dom men det går ju att lösa på olika sätt !! och med bra fjädrar och dämpare och bredare än 145döck gör nog det till en riktig rolig bil med rätt motor !!! det är ju inte nån bil jag skulle tänka på i förstan hand pga motorbristen och att den inte är gjord för bra vägegenskaper från början men det går ju att lösa med lite tid och pengar ![]() _________________ // Mikeal Rylen |
||||
Har själv gått i sådana perversa Micratankar, mest för att den är låg vikt, anti och ganska vanlig på skroten.
Finna Haynes "gör det själv"-bok på Biltema, perfekt för lite förstudier hur den är uppbyggd. Lite samlade tankar och noteringar: Verkar va vanlig i folkrejs, troligtvis finns billiga "gat"burar att beställa över disk utan att behöva köra dit bilen och måtta. I folkrejs tycks alla byta motor till saaab+vxlåda--0klart vilken? ca30% av alla säljesannonser (standardbilar) verkar stå att växellådan bytt- kan det vara så att växellådan är en väldigt svag punkt? Skulle jag göra ett banbusförsök med en Micra skulle jag behålla motorn för att hålla vikten, och enkelheten. Kan tänka mig att 150kg saabmotor gör att det blir REJÄLT understyrt. Micramotorn ser ut att vara en lättviktare på ca70kg. Gåt väl alltid att massera en 1,2 något eller möjligtvis försöka byga en enklare lågtrycksturbo. Kör hårt och lägg genast ut projektet när du börjar! Hejja! _________________ Björn Hellström/ |
||||
Re:
Tack för svaret ![]() Kommer nog att bli ägare till en micra i helgen om allt går bra ![]() _________________ //Dennis Nielsen |
||||
Tips kolla in suzuki swift gti 86-88.1,3lit 16v.Går utmärkt att turbo trimma till 250-300hk.
I stort sätt samma kaross som micra.och är mycket lätt ![]() _________________ Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net Sponsrad av http://www.bjprace.com |
||||
Re:
på de flesta "småbilar" inom folkrace så brukar de mosa dit en komplett framvagn+drivlina från saab 99 den tunga framvagnen är bra inomflokrace då det hjälper i starten, men inom banracing - nja.... /ola _________________ Ola Gustavsson |
||||
Re:
Jag vet att de blev en micra är att de är en som vill byta mot en bil som jag har så de är just därför ![]() _________________ //Dennis Nielsen |
||||
Re:
Tips #2: Kolla in Micra K11. Jag "strutta" runt i en -97 med 1,3 liters motorn för några år sedan och den hade jag planer på att göra till bansmiskare. Bilen väger inte så mycket och motorn på 75hk var en ligg liten ärta. ![]() _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||
Har en Micra K11B eller vad de kallar dem när de är uppdaterade. Är en -98B i alla fall. Att få plats i den är inga problem. En kompis är två meter och sitter bättre i min Micra än i de flesta andra bilar. I framsätet då. Baksätet är ju inget under av utrymme precis.
Att göra banbil; ptja, kanske det. Inget jag skulle gett mig på, men det går säkert. Att göra konbanebil kan nog gå riktigt bra. De väger ju inget. Min är uppviktad för att den har så mycket utrustning så den väger 940 i tjänstevikt, 50 mer än om den hade varit utan utrustning. Och då är det ändå den stora motorn, 1,3. ![]() De har ju tydligen kört en hel del rallycupper med Micra K11 ute i Europa, så det finns säkert gott om både delar och kunnande. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3927 besök totalt |