Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Välkomna till Gotland Ring 22/4!
7014 besök totalt
Seb
Visby
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Hej!

Jag vill att ni BMW-frälsta skall känna er välkomna till våran dag på Gotland Ring 22/4. Jag har jobbat som instruktör på GR i flera år nu och finns till hands för tips och råd ang. spårval mm under dagen.

Priset för dagen på GR är 800:-/bil och vi har banan 09.00-17.00. Billigare körning på GR finns inte!! Senaste betalningsdag är 4/4 för att vi skall få det att funka.

För er som är intresserade, skicka omgående eran mailadress till oss så mailar vi betalningsinfo. Eller meddela oss här i tråden.
Detaljer om betalning m.m. finns i det mailet. Skulle det bli så att vi inte får ihop 20 bilar måste vi ställa in. Då betalas naturligtvis varenda öre tillbaka.

Boende ordnas lättast på "Grannen", vandrarhemmet i Lärbro, bara ett par kilometer ifrån banan.

Här är deras hemsida: http://www.grannen.se/
Tfn: 0498-22 50 33

Båtbiljetter bokas på: http://www.destinationgotland.se/publish/dg/upplevgotland.htm

Uppläggt för dagen ser i stora drag ut så här:

* Vi samlas på banan runt 08.30. Jag kommer då att hålla en snabb genomgång om säkerhet mm.

*Sen delar vi in oss i grupper efter bil och förmåga. 2-3 grupper, beroende på hur mång vi blir.

*Finns det intresse så tar vi några varv "följa John" så att alla får se idealspår.

* Vi jobbar på att det kommer att finnas en korvkiosk på plats som har det mesta.

* Jag kommer att finnas tillgänglig för spårvalsvisning mm om det finns nån som vill lära sig mer. Jag har jobbat som instruktör på GR i 4 år nu och har uppskattningsvis 3000 varv körda i olika bilar

Har ni några andra frågor, så tveka inte att kontakta mig eller Mange.

sebastian.stein@bj-konsult.se
mange369@gmail.com

mvh Seb & Mange.

Porsche 968 CS -93 M030 M220
Ett par Alfor åxå...

Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

BMW SC som klubb arrangerar inget på GR då banlicens saknas.

Arrangören Sebastian kanske kan redogöra för ev. intresserade vad som gäller för licensierade förare vid deltagande på ett sådant arrangemang utan banlicens, och hur detta i så fall påverkar ev. försäkringsskydd, samt vilken säkerhet som erbjuds på banan ?
Det verkar oklart för många, och är lämpligt att informera om samtidigt med inbjudan.

Visby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Vad ni som klubb har för bestämmelser vet jag inte. Jag har själv licens och kör mycket på gotland ring. Att banan inte är FIA-cerifierad ännu spelar inte någon roll för privata icke-officiella träffar. Vi har haft STCC-förare, S60 Challange-förare, Formel-förare, mm som kört på banan utan problem.

Vad som gäller för er och era licenser kan jag inte svara för, det får Ni kolla upp själva. Detta är ett privat arrangemang och är samma sak som en Allmänhetens körning eller annat liknande. Vi eller banan står inte för någon försäkring, det får var och en lösa med sitt försäkringsbolag vad som gäller.

Detta är ingen tävling och körningen kommer att hållas i grupper om max 10-12 bilar åt gången, beroende på erfarenhet mm. Det är ett avslappnat sätt att få köra Gotland Ring i sitt eget tempo. Ingen prestige. Säkerheten består av erfarna banrävar som arrangörer, med första hjälpenkunskaper, brandsläckare mm på plats i depån samt sjukvårdsutrustning. Framförallt består den av en genomgång innan vi börjar köra om vad som gäller för dagen.

Jag ville bara att ni skulle veta att ni är välkomna, men funkar det inte för er så beklagar jag det och önskar er en trevlig vår och sommar på de banor ni kör.

mvh Seb

Porsche 968 CS -93 M030 M220
Ett par Alfor åxå...

Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Seb,

Tack för informationen

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Tack för den vänliga inbjudan Seb.
Jag förstår att ni bara vill väl och tycker att det är kul att köra lite under mycket ordnade former.

Men för din kännedoms skull kan det vara värt att veta att den som arrangerar inte kan friskriva sig ifrån ansvar för en sådan här aktivitet. Du eller ni som bjudit in kommer att anses som arrangörer och saknar ni då motortävlingsförsäkrning (vilket ni gör) kommer ni att bli personligen skadeståndsansvariga mot efterlevande eller invalidiserade deltagare. Det kan vara miljonbelopp beroende på personskada.

Du riskerar mao hela ditt livs ekonomi genom att arrangera banträffar på det viset.
För skulle något hända är det arrangören som får stå ansvarig.

Seb skrev:
Vi eller banan står inte för någon försäkring, det får var och en lösa med sitt försäkringsbolag vad som gäller.

mvh Seb

Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004

Detta kommer arrangören ifrån med en ansvarsfrånsägelse som deltagrna skriver på.

Här sen Nov 2002

tyvär Johan. Det är som Micke skriver.

Här sen Mar 2003

Stefan, micke eller hobbe

Nu kanske jag inte ska dra igång en sådan diskussion här men bara en liten fråga.
Trafikförsäkringen gäller ju och blir då arrangören vidare ansvarig för eventuell olycka? Är det i fall någon stämmer arrangören som han kan bli skadeståndskyldig vid olycka? Gotlandring är inte inhängnat så där gäller garanterat trafikförsäkringen skulle jag påstå. Bara lite nyfiken då det ofta kommer på tal

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Petter skrev:
Är det i fall någon stämmer arrangören som han kan bli skadeståndskyldig vid olycka?

Ja.
Dessutom är det ett straffbelagt lagbrott att inte ha försäkrning. Dvs att man kan få böter även om ingen olycka sker. Nu verkar inte polisen prioritera detta varför det mig veterligen aldrig hänt. Men det betyder ju inte att det inte kan bli en första gång.

Petter skrev:
Gotlandring är inte inhängnat så där gäller garanterat trafikförsäkringen skulle jag påstå. Bara lite nyfiken då det ofta kommer på tal

om det står ett staket runt stället eller inte (dvs om det är inhängnat eller ej) är en bisak i definitionen. Det som är intressant är om det är ett så kallat tvälingsområde eller ej. En räserbana är tävlingsområde.

En lastbilsparkering eller IKEA-parkering är det däremot inte om man nu skall jämföra möjliga platser.

Här sen Mar 2003

Re:

BTG skrev:
Petter skrev:
Är det i fall någon stämmer arrangören som han kan bli skadeståndskyldig vid olycka?

Ja.
Dessutom är det ett straffbelagt lagbrott att inte ha försäkrning. Dvs att man kan få böter även om ingen olycka sker. Nu verkar inte polisen prioritera detta varför det mig veterligen aldrig hänt. Men det betyder ju inte att det inte kan bli en första gång.

Petter skrev:
Gotlandring är inte inhängnat så där gäller garanterat trafikförsäkringen skulle jag påstå. Bara lite nyfiken då det ofta kommer på tal

om det står ett staket runt stället eller inte (dvs om det är inhängnat eller ej) är en bisak i definitionen. Det som är intressant är om det är ett så kallat tvälingsområde eller ej. En räserbana är tävlingsområde.

En lastbilsparkering eller IKEA-parkering är det däremot inte om man nu skall jämföra möjliga platser.

okey då vet jag, men att det behöver vara staket runt är inte en bisak i definitionen. Det står klart och tydligt i försäkringsvilkorenen att om man kan komma in till banan utan att forsera hinder så är den inte inhägnad. Jag har själv åberopat det vid en olycka på en "inhägnad" crossbana som inte var inhägnad och fick rätt mot bolaget. Jag kan lova att det ska vara mycket till innan trafikförsäkringen inte gäller, även om inte fordonet är trafikförsäkrat så täcker trafikförsäkringsföreningen det mesta. Det jag fått lära mig av min advokat är att ska man skada sig så ska man göra det i ett fordon som går att trafikförsäkra.

Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004

Pratade med en närstående företagsjurist som i och för sig inte är vidare insatt i motorsport, MEN har man skrivit på en ansvarsfrånsägelse så får man det tufft att på rättslig väg begära ersättning för ev. skador.

och OM man skrivit på ett papper, givit sig in i leken (man ska ju veta att olyckor händer), så skulle det vara mycket lågt att kräva arrangören på skadestånd.

Sen har även Petter rätt i att det krävs väldigt mycket innan trafikförsäkring inte ska gälla. En "räserbana" är ingen racerbana om den inte är avspärrad för tävling.

Nu var det sagt, och Seb är långt ifrån ensam att arrangera denna typ av bankörning som ofta är den allra roligaste...

Täby
Här sen Feb 2003

Re:

Johan Dahl skrev:
och OM man skrivit på ett papper, givit sig in i leken (man ska ju veta att olyckor händer), så skulle det vara mycket lågt att kräva arrangören på skadestånd.

Lågt eller inte, men om man inte längre t.ex. kan jobba och försörja sig så kan nog en och annan omprioritera sina principer...
Absolut värst ligger nog arrangören till om nån annan än fordonsförarna blir skadade, t.ex. en åskådare.

Det här har diskuterats rätt ingående i några trådar, så kanske bättre att fortsätta i någon av dem, än att "förstöra" den här tråden med ytterligare försäkringssnack?

#24, #64, #88
Citera
Petter

Här sen Mar 2003

Re: Välkomna till Gotland Ring 22/4!

Seb skrev:
Hej!

Jag vill att ni BMW-frälsta skall känna er välkomna till våran dag på Gotland Ring 22/4. Jag har jobbat som instruktör på GR i flera år nu och finns till hands för tips och råd ang. spårval mm under dagen.

Priset för dagen på GR är 800:-/bil och vi har banan 09.00-17.00. Billigare körning på GR finns inte!! Senaste betalningsdag är 4/4 för att vi skall få det att funka.

För er som är intresserade, skicka omgående eran mailadress till oss så mailar vi betalningsinfo. Eller meddela oss här i tråden.
Detaljer om betalning m.m. finns i det mailet. Skulle det bli så att vi inte får ihop 20 bilar måste vi ställa in. Då betalas naturligtvis varenda öre tillbaka.

Boende ordnas lättast på "Grannen", vandrarhemmet i Lärbro, bara ett par kilometer ifrån banan.

Här är deras hemsida: http://www.grannen.se/
Tfn: 0498-22 50 33

Båtbiljetter bokas på: http://www.destinationgotland.se/publish/dg/upplevgotland.htm

Uppläggt för dagen ser i stora drag ut så här:

* Vi samlas på banan runt 08.30. Jag kommer då att hålla en snabb genomgång om säkerhet mm.

*Sen delar vi in oss i grupper efter bil och förmåga. 2-3 grupper, beroende på hur mång vi blir.

*Finns det intresse så tar vi några varv "följa John" så att alla får se idealspår.

* Vi jobbar på att det kommer att finnas en korvkiosk på plats som har det mesta.

* Jag kommer att finnas tillgänglig för spårvalsvisning mm om det finns nån som vill lära sig mer. Jag har jobbat som instruktör på GR i 4 år nu och har uppskattningsvis 3000 varv körda i olika bilar

Har ni några andra frågor, så tveka inte att kontakta mig eller Mange.

sebastian.stein@bj-konsult.se
mange369@gmail.com

mvh Seb & Mange.

Jag glömde att tacka för inbjudan, tyvärr kan jag inte komma då jag är i Åre den helgen men jag tror säkert ni kommer få en rolig dag på en rolig bana

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Petter skrev:
okey då vet jag, men att det behöver vara staket runt är inte en bisak i definitionen. Det står klart och tydligt i försäkringsvilkorenen att om man kan komma in till banan utan att forsera hinder så är den inte inhägnad. Jag har själv åberopat det vid en olycka på en "inhägnad" crossbana som inte var inhägnad och fick rätt mot bolaget. Jag kan lova att det ska vara mycket till innan trafikförsäkringen inte gäller, även om inte fordonet är trafikförsäkrat så täcker trafikförsäkringsföreningen det mesta. Det jag fått lära mig av min advokat är att ska man skada sig så ska man göra det i ett fordon som går att trafikförsäkra.

Helt rätt, vad gäller trafikförsäkringen så är det ingen bisak. Men jag talar om den obskyra lagen "Lag om motortävlingsförsäkring". Äpplen och päron mao. Där kan jag lova att om det saknas staket/stängsel/mur några meter så kommer det ändå anses inhägnat tävlingsområde.
Det skall mycket till innan trafikförsäkrningen inte gäller, helt rätt. Gatbilskörning är ett sådant tillfälle enl. §10 i lagen.
Det är också viktigt att skilja på när försäkringen är giltig och kan vara ogiltig men försäkringsbolaget betalar iaf, för de är nästan lika okunniga på detta som alla glada träffanordnare.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Johan Dahl skrev:
Pratade med en närstående företagsjurist som i och för sig inte är vidare insatt i motorsport, MEN har man skrivit på en ansvarsfrånsägelse så får man det tufft att på rättslig väg begära ersättning för ev. skador.

Då tänkte han inte tillräckligt långt. Fråga honom nästa gång du träffar honom om han minns termen "strikt ansvar" från utbildningen. Det är nämligen det man har - strikt ansvar. Det betyder att man är ansvarig hur försiktigt man än är. Hundägare har strikt ansvar för sitt djur. För även om man har hunden i kätting och bevakar honom med ett bedövningsgevär (dvs gjort allt man kan för att hunden inte skall bita någon) så är man likväl ansvarig när hunden biter den person som just sparkat hunden - strikt ansvar.

Johan Dahl skrev:

Ja.

Johan Dahl skrev:
Sen har även Petter rätt i att det krävs väldigt mycket innan trafikförsäkring inte ska gälla. En "räserbana" är ingen racerbana om den inte är avspärrad för tävling.

Jo. Dessutom skulle en domstol inte se skillnad på gatbilskörningen och tävling, det gör inte heller lagen: " Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde."

Johan Dahl skrev:
Nu var det sagt, och Seb är långt ifrån ensam att arrangera denna typ av bankörning som ofta är den allra roligaste...

och?

Täby
Här sen Feb 2003

Här är ett urval trådar i ämnet motortävlingsförsäkring, i omvänt kronologisk ordning, vilka förklarar bra varför jag aldrig skulle arrangera en banträff utan försäkringsskydd, om jag inte fick riktigt rejält betalt:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33922
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=20336
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10666
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10915
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8505
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8754
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6273

#24, #64, #88
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

AndersY skrev:
Här är ett urval trådar i ämnet motortävlingsförsäkring, i omvänt kronologisk ordning, vilka förklarar bra varför jag aldrig skulle arrangera en banträff utan försäkringsskydd, om jag inte fick riktigt rejält betalt:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33922
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=20336
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10666
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10915
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8505
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8754
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6273

Tack! thumbs up

Har följt denna tråd, och det här är ju VÄLDIGT intressanta faktorer när det gäller bankörning, har varit för lat för att söka runt allför mycket därför är det ju extra trevligt att någon annan länkar till alla trådar man ska ha koll på thumbs up thumbs up

Fö känner jag att mina juridiska kunskaper stämmer VÄL överens med BTG:s inlägg, dessutom är det väl så att Micke knappast skriver något för att skrämma folk att köra bana, snarare informera om läget från någon som är erfaren, eller hur!

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

bmw130 skrev:
dessutom är det väl så att Micke knappast skriver något för att skrämma folk att köra bana, snarare informera om läget

Exakt!
Den som känner mig vet f.öv. att jag är mycket stark vän av frihet under ansvar och ansvarsskyldighet i allmänhet. (Måste tex ta blodtrycksmedicin när jag får läsa i tidningen att "Blixthalkan orsakat mängder med avåkningar!" )

M.a.o. tycker jag att det vore korrekt om man kunde friskriva sig. Men nu går inte det i "dadda-staten Sverige" och det bör man känna till som arrangör. Det är mao av välvilja, inte illvilja, jag delger att man tar en enorm risk som arrangör utan motortävlingsförsäkring.

Här sen Mar 2003

Re:

BTG skrev:
bmw130 skrev:
dessutom är det väl så att Micke knappast skriver något för att skrämma folk att köra bana, snarare informera om läget

Exakt!
Den som känner mig vet f.öv. att jag är mycket stark vän av frihet under ansvar och ansvarsskyldighet i allmänhet. (Måste tex ta blodtrycksmedicin när jag får läsa i tidningen att "Blixthalkan orsakat mängder med avåkningar!" )

M.a.o. tycker jag att det vore korrekt om man kunde friskriva sig. Men nu går inte det i "dadda-staten Sverige" och det bör man känna till som arrangör. Det är mao av välvilja, inte illvilja, jag delger att man tar en enorm risk som arrangör utan motortävlingsförsäkring.

Det vet jag mycket väl och det var absolut ingen kritik eller något illa ment mot Micke eller Stefan.
Men då gotland saknar banlicens så måste det väl vara allmän eller privat väg där alla försäkringar gäller

Jag ska inte förstöra denna tråd något mer med massa snack som finns på i andra trådar, så åter till ämnet.

Här sen Nov 2002

Re:

Petter skrev:
BTG skrev:
bmw130 skrev:

Exakt!

Det vet jag mycket väl och det var absolut ingen kritik eller något illa ment mot Micke eller Stefan.
Men då gotland saknar banlicens så måste det väl vara allmän eller privat väg där alla försäkringar gäller

Jag ska inte förstöra denna tråd något mer med massa snack som finns på i andra trådar, så åter till ämnet.

Jag tror att det är klassat som allmänn landsväg med max 70 km/h. Men samtidigt har dom stängsel och grindar. Vid en tidigare dialog med förs.bolaget LF här på ön, så tror jag att dom var "tvungna" att godkänna körningar där. Observera att det då handlade om kaskodelen i trafikförsäkringen, inte att jämföra med SBF aktivitet som BMWSC åker under.
Som jag kan se det så är Seb och c/o inte försäkrade för aktiviteten dom erbjuder. (dom har troligtvis inte tecknat någon privat arrangörsförsäkring? Jag kanske har fel.) och kan bli insmetade i något mindre roligt vid skada på tredje man.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Re:

höfläkt skrev:
Petter skrev:
BTG skrev:
bmw130 skrev:

Exakt!

Jag tror att det är klassat som allmänn landsväg med max 70 km/h. Men samtidigt har dom stängsel och grindar. Vid en tidigare dialog med förs.bolaget LF här på ön, så tror jag att dom var "tvungna" att godkänna körningar där. Observera att det då handlade om kaskodelen i trafikförsäkringen, inte att jämföra med SBF aktivitet som BMWSC åker under.
Som jag kan se det så är Seb och c/o inte försäkrade för aktiviteten dom erbjuder. (dom har troligtvis inte tecknat någon privat arrangörsförsäkring? Jag kanske har fel.) och kan bli insmetade i något mindre roligt vid skada på tredje man.

Detta gäller väl alla arrangemang på GR?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Allmänt banåkaforum
7014 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande