Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Spoilers på hjälmen?
1907 besök totalt
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Spoilers på hjälmen?

Är det någon som har provat sk spoilers på hjälmen, och vet om det reducerar turbulens. Tycker själv att det kan vara jobbigt ibland när det börjar gå undan och vinden gör att hjälmen nästan vibrerar.
Det är såna här spoilers jag menar.

Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003

Min grabb har den här när han kör Kart, kanske lite overkill för den är framtagen för öppna snabba bilar, den är certifierad och tillverkad i komposit. Finns just nu bara i vit. Ska oxå säga att den är framtagen i vindtunnel.
/Magnus
Citera
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003

Jag bytte från en 90-tals integralhjälm till en HJC FG-14 med en liten spoiler för några dagar sedan. Både ljudnivån och turbulensen upplevs som ungefär 3 gånger lägre. Dock åker jag offroad-motorcykel, men sittställningen är ju ganska upprätt, så det kanske går att jämföra med en Seven. Men är det inte rutan som orsakar den mesta turbulensen i en öppen bil?

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Jag har en stabilisator"stjärtfena" på min mc-hjälm, funkar ypperligt i höga farter 150+

Dock ingen vinge - känns som att den skulle trycka huvudet bakåt/neråt

AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

kan nog vara viktigt att tänka på!

Läste en gammal F1 tech-pdf för länge sedan, då lyftkrafter på hjälmen uppgick till över 8kg ofta!.

icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005

vaxa

vaxa hjälmen istället de gör en riktigt mycket skillnad
känns som en ny hjälm....
om man ska vara lite överdriven så kan man lägga klarlack på hjälmen
sen vaxa vet dock inte om man "får" göra det,
om hjälmens plast påverkas

för tillfället motorbyggare (ford)
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005

Re:

Magnus Lohm skrev:
Min grabb har den här när han kör Kart, kanske lite overkill för den är framtagen för öppna snabba bilar, den är certifierad och tillverkad i komposit. Finns just nu bara i vit. Ska oxå säga att den är framtagen i vindtunnel.
/Magnus

Jäkligt snygg! Vad heter den o va kostade den ca? E själv lite på jakt efter ny karthjälm.

Märker själv i lite högre farter så vill min karthjälm typ dra mig uppåt.. känns som att någon står och drar i hjälmen rakt upp, känns skitläbbigt

Åsensbruk
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Jaså, då är det inte bara jag som upplever det. Finns det någon hjälm som klarar 1500gr med spoilers?
Det gör ju inget om den skulle ha ett realistiskt pris också...för mig känns 5000kr som en smärtgräns och då är nog utbudet inte så stort längre. Hjälmen på bilden i mitt första inlägg springer loss på ca 6000kr+frakt. Jag vill dessutom prova en hjälm(inte så lätt med postorder)så att jag vet att jag får rätt storlek och att den känns ok/passar mitt huvud.

Citera
Allmänt banåkaforum
Spoilers på hjälmen?
1907 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande