Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sturup Raceway 55 000kr/dag.... ?
<<   1, 2
4510 besök totalt
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005

Knutstorp kollades upp på ett annat forum härom veckan, inte precis gratis heller...

Citat:
Har kollat idag (27/3) finns dagar återkommer med vilka, priset är numera 40000 + moms, då finns ingen brandbil eller sjuksyster!!! / Martin

Vilket onekligen får priserna hos GRC och Motorklubben att verka högst rimliga. Alternativet är ju att göra som AMS i höstas och ta emot 100 bilar på Mantorp thumbs down Hellre färre bilar och mer utrymme / körtid för lite mer pengar än att trängas och stå i kö för att spara några hundringar.

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Re:

MaZ skrev:
AndersY skrev:
Med lite prioriteringar så kan nog de flesta lägga ut 2-3 000 mer än ett par ggr per år. Jag har ännu inte sett någon som inte har råd att röka för 15 000:-/år, så om man vill så går det. Frågan är väl om man vill och hur många som vill, men tydligen så går det.

Fast liknelsen haltar lite, jag lägger iaf över 15 000 per år bara i garagekostnad, sen skall man ha däck, soppa till dragbil och räserbil, släp, övernattning osv osv. 15 000 om året kommar man inte ur garaget med i min värld. Dubbla det så kan man börja snacka, och då kommer ändå själva kostnaden för körningen ovanpå det.

Bilen tillkommer också...
Men nu var det ju de 2-3 tusenlapparna det handlade om och då hävdar jag fortfarande att det handlar om prioriteringar för de flesta som har ett jobb, då det ändå oftast blir en relativt liten del av totalkostnaden. Men de flesta vill ju äta nåt annat än äggnudlar och bo lite bättre än i ett hörn i garaget, samt nån gång ta sig en öl på lokal eller gå på bio, etc., så frågan är väl hur många som vill göra den prioriteringen, eller hur mycket man måste offra. Lägger man undan 30:- varje dag, mindre än en snusdosa och en kvällstidning, eller medhavd lunch istället för lunchrestaurang, så har man plötsligt avgift till 4-5 banmöten i den kostnadsklassen.

#24, #64, #88
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Det finns ju en del företagare som tror att man automatiskt tjänar mer om man höjer priset och inte har en tanke på att efterfrågan samtidigt minskar. Dom tänker många gånger bara på att deras egna självförvållade kostnader (i många fall onödiga sk overhead kostnader) skall täckas. Men har dom full beläggning kan det ju funka. Men det är ju oerhört viktigt att kunden upplever att att man får värde för pengarna och det känns ju lite tveksamt i det här fallet...

/Johan B

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

AndersY skrev:
MaZ skrev:
AndersY skrev:
Med lite prioriteringar så kan nog de flesta lägga ut 2-3 000 mer än ett par ggr per år. Jag har ännu inte sett någon som inte har råd att röka för 15 000:-/år, så om man vill så går det. Frågan är väl om man vill och hur många som vill, men tydligen så går det.

Fast liknelsen haltar lite, jag lägger iaf över 15 000 per år bara i garagekostnad, sen skall man ha däck, soppa till dragbil och räserbil, släp, övernattning osv osv. 15 000 om året kommar man inte ur garaget med i min värld. Dubbla det så kan man börja snacka, och då kommer ändå själva kostnaden för körningen ovanpå det.

Bilen tillkommer också...
Men nu var det ju de 2-3 tusenlapparna det handlade om och då hävdar jag fortfarande att det handlar om prioriteringar för de flesta som har ett jobb, då det ändå oftast blir en relativt liten del av totalkostnaden. Men de flesta vill ju äta nåt annat än äggnudlar och bo lite bättre än i ett hörn i garaget, samt nån gång ta sig en öl på lokal eller gå på bio, etc., så frågan är väl hur många som vill göra den prioriteringen, eller hur mycket man måste offra. Lägger man undan 30:- varje dag, mindre än en snusdosa och en kvällstidning, eller medhavd lunch istället för lunchrestaurang, så har man plötsligt avgift till 4-5 banmöten i den kostnadsklassen.

Jag tror vi är rätt överrens egentligen men formulerar oss olika.
Jag tänker mest att om jag skulle behöva betala en tusing extra per banmöte så skulle det bli en del per år, jag tänker inte en gång utan alla gånger. Sen om man pallar med det eller inte rent privatekonomiskt är ju en helt annan sak. Som exempel så har jag nästan slutat gå ut på krogen sen jag började köra ren tävlingsbil, det är ju en prioritering.

BMW 330i -05
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Jo, det är vi nog och en tusenlapp är alltid en tusenlapp, tråkigt att behöva lägga ut om man inte behöver...

Angående banhyra så kostar ju mittsverigebanan/midlanda/motorparken, eller vad den nu heter, 15000:- för en helgdag och 6000:- för en vardag under högsäsong, samt att det finns möjlighet att köra ända till 22:00 för 3-4 000:- extra, om man vill det. Lite långt att resa för de flesta och kanske inte världens roligaste bana, men om man t.ex. bor i huvudstaden så är det ju inte så himla långt och för det mesta bra väg.

Vad kostar Kinnekulle och Sviesta?

#24, #64, #88
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003

Re:

AndersY skrev:
Lägger man undan 30:- varje dag, mindre än en snusdosa och en kvällstidning.

Anders, du snusar inte va?
En dosa idag kostar mellan 34-38:- häristan, så det blir inte så mycket över till kvällstidningen

Förstår vad du menar, men frågan är ju intressant-när kommer man till punkten där både banägare och banåkarna är nöjda prismässigt? Dom gånger jag har hyrt Mittsverigebanan har jag gjort det ihop med en till kille, sen har vi själva raggat ihop ett "kompisgäng" som kört på banan, naturligtvis har vi pratat ihop oss innan dels för att få ihop ett lagom stort gäng för att få en human hyra, men så litet som möjligt för att maximera bantiden. Det som är det svåra är att få folk att förstå att det kostar banhyra om man bokat banan även om det regnar eller bilen går sönder
Roligaste bandagen jag har varit på var i lätt regn hela dagen-det tråkiga var att fyra eller om det var fem stycken dök aldrig upp, vilket gjorde att kostnaden steg rätt kraftigt på oss som kom...
Men det är ju vårat problem som inte tar betalt i förskott

Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Re:

Tobbe... skrev:
AndersY skrev:

En dosa idag kostar mellan 34-38:- häristan, så det blir inte så mycket över till kvällstidningen

Men det var ju det ha sa... 30 kr är mindre att lägga undan än att köpa en dosa snus och en kvällstidning...

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Lynxen skrev:
Varje gång man ser en sån här tråd inser man hur jäkla bra man har det som Honda förare i Hondaklubben 300 pix per år inkluderat 4-5 bankörningar. Flyttar tillbaka till sverige i Juli och handlar Honda igen igentligen bara för den anledningen, som student är det en oslagbar kombination, bil billig i drift o kul köra samt tillgång till banåka.

bra & bra - hur löser du försäkringsbiten om det händer något då ?

K

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

KristianAE86 skrev:
Lynxen skrev:
Varje gång man ser en sån här tråd inser man hur jäkla bra man har det som Honda förare i Hondaklubben 300 pix per år inkluderat 4-5 bankörningar. Flyttar tillbaka till sverige i Juli och handlar Honda igen igentligen bara för den anledningen, som student är det en oslagbar kombination, bil billig i drift o kul köra samt tillgång till banåka.

Fom i juli kanske trafikförsäkringen tar det, man kan ju hoppas...

Annars är det ju ett klassiskt strutsfenomen som alla icke-SBF/PCSR (alt, vältra över på uthyraren).

david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005

Re:

Niklas Falk skrev:
KristianAE86 skrev:
Lynxen skrev:

Annars är det ju ett klassiskt strutsfenomen som alla icke-SBF/PCSR (alt, vältra över på uthyraren).

Försäkring på banan har man väl alltid när man kör? Altså om jag kör in i ett räcke så finns där väl någon försäkring som täcker räcket?
och även om man kör med någon som är SBF-ansluten så täcker det väl inte bilen ändå om något skulle hända?
Förstod helt enkelt inte riktigt vad du menar med inlägget?

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

david-o skrev:

Försäkring på banan har man väl alltid när man kör? Altså om jag kör in i ett räcke så finns där väl någon försäkring som täcker räcket?
och även om man kör med någon som är SBF-ansluten så täcker det väl inte bilen ändå om något skulle hända?

David, säg att du skrev fel eller misstolkade mig/oss

jag pratar enbart om personförsäkringen - banräcken & bilen skiter jag i på en bana,

k

läs: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19760357.HTM

david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005

som jag skrev så förstod jag inte riktigt vad ni menade, så då var det bara en grov misstolkning

André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003

Re:

david-o skrev:
Niklas Falk skrev:
KristianAE86 skrev:
Lynxen skrev:

BMW Sport Club har sammanfattat det hela mkt bra på deras hemsida.

Läs stycket "Finns det lagar som reglerar banträffar för gatbilar ?" och de två scenarion som beskrivs där. Ett räcke eller en bil är småpotatis i jämförelse med de kostnader som är förknippade med personskada och ev. åtföljande rehabilitering m.m. Att inte köra under SBF-flagg kan medföra att träffarrangören får stå för dessa kostnader, eftersom både föraren och funktionärer varit oförsäkrade. Vad gäller skador på själva bilen är det upp till varje enskilt försäkringsbolag att avgöra om de vill låta ersättning utgå eller inte.

http://www.bmwsc.com/bli_medlem.html#lagar

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Re:

david-o skrev:
Niklas Falk skrev:
KristianAE86 skrev:
Lynxen skrev:

Nu blir det försäkringssnack igen.
Men är det verkligen någon som brukar ha försäkring för sönderkörda räcken?
Det har jag aldrig hört talas om, men däremot flera som fått betala 10 000-tals kronor när de råkat köra in i ett räcke, så räcken skall man nog helst undvika att köra sönder - de är dyra.
Formellt lär det väl vara den stackare som står på hyrespapperen som får betala, men han lär väl kräva pengarna av den som körde in i räcket.

#24, #64, #88
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

AndersY skrev:
david-o skrev:
Niklas Falk skrev:
KristianAE86 skrev:
Lynxen skrev:

Nu blir det försäkringssnack igen.
Men är det verkligen någon som brukar ha försäkring för sönderkörda räcken?
Det har jag aldrig hört talas om, men däremot flera som fått betala 10 000-tals kronor när de råkat köra in i ett räcke, så räcken skall man nog helst undvika att köra sönder - de är dyra.
Formellt lär det väl vara den stackare som står på hyrespapperen som får betala, men han lär väl kräva pengarna av den som körde in i räcket.

Helt rätt.........

Förrutom att det kommer precis en sådan försäkring väldigt snart...... JAG håller nämligen på att starta ett försäkringsbolag som är till för exakt sådana försäkringar... plus lite extra försäkringar för förare och bilar...

men återkommer med mer info om någon vecka i en egen tråd.....

TobiasB
Eslöv-Skåne
Här sen Apr 2007

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Har god kontakt med personalen där nere och vill ni hyra en dag i sommar får ni skynda er att boka!
Är där stort drag efter att hyra banan så är det klart att dem vill tjäna pengar! Precis som alla andra i "racingvärlden". Sen kan jag oxå tycka att det är inte billigt för en "hobbyåkare" utan sponsorer och det är synd.

För övrigt så är Sturup betydligt bredare bana än Knutstorp. Däremot så har de fortfarnade kvar en riktigt tajt hårnål där hastigheten är väldigt låg. För övrigt tycker jag personligen som de STCC förarna som testade där igår att det är en utmannade och spännande bana! thumbs up

Nässjö
Här sen Jul 2006

Jag som vanlig lågavlönad knegare kan ju meddela att de är inte så kul att lägga 2000 - 3000 tusen för varje banträff.. På högsäsong vill man väl gärna köra mer än 1 gång /månad..

Men de jag blir mest överraskad över är garage hyran/orna jag läste om.. är 15000 normalt för ett garage/år?
Fasen, tycker jag betalar mycket när jag ger 1000:- för vinterförvaring i varmgarage

Mvh
Uffe

Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003

Re:

meldert skrev:
Tobbe... skrev:
AndersY skrev:

Men det var ju det ha sa... 30 kr är mindre att lägga undan än att köpa en dosa snus och en kvällstidning...

Jo förvisso, det vart fel där

Fast i såna fall hade det kanske räckt att skriva "mindre än en snusdosa"?
Skitsamma, det kostar att leka-tyvärr.
Varför gillar jag inte schack?

Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Re:

Tobbe... skrev:
AndersY skrev:

Nej, men min fru gör och jag har för mig att priset ligger på lite drygt 25:-/dosa på de billigare ställena, typ hel stock hos kvarterskiosken.

#24, #64, #88
Citera
Allmänt banåkaforum
Sturup Raceway 55 000kr/dag.... ?
<<   1, 2
4510 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande