Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Byta inpressade bussningar utan press?
4 besök senaste veckan (4893 totalt)
Novisen
Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare

Bak på min Fiat punto sitter ett sub-chassi på vardera sidan med 2 bussningar som fäster upp i själva bilen (resten av hjulupphägningen sitter fast i sub-chassit, alltså fjäder, länkarm och dämpare). Det är dessa 2 bussningar som skall bytas. Försökte lite lätt i helgen genom att sänka ner ena sidan ca 10cm, lyckades dela bussningen som mer påminde om papper än gummi, men 11år utan rostskydd... tja, skalet till bussningen sitter liksom rätt hårt i subchassit. Provade att pressa med en 5mm tjockt, 4cm brett plattjärn med 14mm bult genom mitten, men böjde järnet utan att bussningen rört sig. Slog med hammare och dorn runt om för att försöka få loss den, slog under när det satt i press men nejdå, inget som rör sig.
Skall man ge upp det här att försöka få loss den, eller ta fram rörtången eller liknande och försöka få loss sakerna genom att deformera skalet? Ingen erfarenhet av sådana här saker, och lyckas man inte blir det svårt att köra bilen till verkstad...... Någon som vet vad jag pratar om som kanske har någon bra ide om hur man skall gå till väga? Har slut på ideer själv så jag hoppas verkligen på hjälp här, behöver försöka fixa till det under påsken.

Umeå
Här sen Nov 2002

Re: Byta inpressade bussningar utan press?

Novisen skrev:
skalet till bussningen sitter liksom rätt hårt i subchassit. Provade att pressa med en 5mm tjockt, 4cm brett plattjärn med 14mm bult genom mitten, men böjde järnet utan att bussningen rört sig. Slog med hammare och dorn runt om för att försöka få loss den, slog under när det satt i press men nejdå, inget som rör sig.

Du har inte tillgång till en sticksåg så att det går att kapa sönder ytterringen på bussningen.
Sen så när du fått bort den så pressar du dit den nya men smörj med vasselin eller dyligt.....går lättare då

Novisen
Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Du menar såga ett jack "mot subchassit" så man lättar på spänningen? Behöver man vara orolig för att såga för långt, eller gör det inte så mycket om man får ett litet jack in i godset? Borde i så fall kunna såga på 2 sidor så ramlar väl skalet ut nästan Bra tips! Går ju med handsåg också, lite mer tidsödande bara. Om det rostat fast, blir det som att svetsa då? Alltså att godsen blivit samanfogade kemiskt på något lustigt sätt (korkad fråga kanske, men frågar för säkerhets skull....)?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Eller så frågar man någon snält som har hydralpress

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Novisen skrev:
Du menar såga ett jack "mot subchassit" så man lättar på spänningen? Behöver man vara orolig för att såga för långt, eller gör det inte så mycket om man får ett litet jack in i godset? Borde i så fall kunna såga på 2 sidor så ramlar väl skalet ut nästan Bra tips! Går ju med handsåg också, lite mer tidsödande bara. Om det rostat fast, blir det som att svetsa då? Alltså att godsen blivit samanfogade kemiskt på något lustigt sätt (korkad fråga kanske, men frågar för säkerhets skull....)?

Såga för hand med en bågfil bara. 2 snitt och allt trillar ut.

Annars fram med alla hylsor du har och skruvstädet bara.
Alltid nån hylsa som passar precis.

Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

fuling skrev:
Eller så frågar man någon snält som har hydralpress

om man kan plocka lös delen från bilen ja....

Novisen
Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Nja, drar mig för att lossa på saker. Vill man inte ta med sig hela paketet i ett stycke för man väl ta bort bakaxel, bromsrör, länkarm, dämpare och fjäder. Bromsrören lär väl sitta som berg oh det är risk att ABS-sensorn sitter fast också, de är dyra. Så jag lyfter bara ner ena sidan en 10cm och hoppas att bakaxel och infästningarna på andra sidan inte tar skada av att vinklas. Annars hade det varit en tur till verkstaden så hade de skiftat bussnignar på 5minuter gissar jag *klonk* *färdigt*

4 besök senaste veckan (4893 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande