Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2401 besök totalt |
Har nån erfarenhet av Kuhmo Ecsta MX ?
Som rubriken säger någon som prövat dessa däck och isf hur är de , på bana gata torrt vått slitage ja ni fattar |
||
_________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Jag har kört ca. 100 mil blandat gata/bana/slalom med mina.
Jag upplever (så här långt) slitstyrkan god, jämfört med mina gatdäck tycker jag däremot att de "rör sig" mer än dessa på gata. Gatdäcken är f.ö Yokohama AVS sport. På bana upplevs dock greppet en del bättre, däremot kräver de lite värme för att funka. I slalom är de likvärdiga gatdäcken eller lite sämre. Dock har jag inte hittat rätt lufttryck och kör just nu med 2,6 varma på gata och 2,4 varma på bana. Detta har funkat bäst hittills. I slalom rekommenderas man att ha mindre lufttryck bak på 944/968, detta har jag inte testat, kommer att testas på lördag. ![]() Fördelen som jag ser det är att de är billiga, men nackdelen är att renodlade r-däck är bättre... ![]() _________________ /Mathias |
||
någon som har några mer rön angånde däckstrycket till dessa , varierar ju givetsvis från bil till bil , en grov generalisering sådär.
mina gamla däck åkte jag på 3kg i varmtryck, är nere på 2,4-2,5 med mx och då slits de fortfarande betydligt mer i mitten antar att det är väl bara att sänka ännu mer |
||
kumho
har tyvärr ej testat dessa du nämner.. men jag kör på Ecsta v700 i 195/45-15 mkt bra torrgrepp & ett superbt våtgrepp. mina är nu ca: 50% slitna efter ca 700 mil i HÅRT tempo. Kristian ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Min erfarenhet hitintills är att på bana verkar de trivas med 2.5-2.6 kg varmtryck. Då nöter jag hela mönstret men inte ner på texten på däcksidan. På gata har jag kört med 2.8 kg (kalltryck). Jag har kört ca 700 mil (varav 40 på bana) med däcken. De är stort sett helt jämnt slitna och mönsterdjupet ligger på ca 4 mm (av ursprungliga 7 mm). (Hjulvinklarna ger lite extra slitage på innerkanten.) Jag nöjd med däcken, jag upplever liksom Mathias Johansson att de behöver lite värme. Landsvägskörning och regn har de klarat riktigt bra. Några R-däck är de som sagt inte men för att vara gatdäck tycker jag de fungerar mycket bra på bana. Dimensionen är 215/40/17 på 8" bred fälg och bilen väger ca 1300 kg. /Gunnar _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Jag kör ju som sagt AVS endast på gata och MX på bana, men även slalom och en del gata.
Mina dimensioner är: AVS 225/50ZR16 fram, 245/45ZR16 bak MX 225/45ZR17 fram, 255/40ZR17 bak Avs:en är jag helnöjd med, de är så bra sportgatdäck kan bli på gata. Funkar även hyfsat bra i slalom, har inte kört så mycket bana med dom men de funkar helt ok där oxo, för att vara gatdäck. Dessa däck kan jag varmt rekommendera. ![]() Jag tyckte mina MX var lite sega i respons (jämfört med AVS) när jag började åka på dem, men tydligen behöver de bli lite inkörda och halvslitna för nu funkar de bra, och jag åker fortare med MX. Dessa kräver mer laboration med däckstryck och jag har nog inte hittat rätt än... ![]() Jag bedömer styvheten i stommen ungefär lika, möjligen är AVS lite kraftigare i sidan. _________________ /Mathias |
||
Tack Mathias.
Jag har AVS idag, exakt samma dimension som du har, men vill ha något bättre. Därmed inte sagt att jag är missnöjd men man vill ju alltid gå vidare och då funderade jag på om MX är bättre till hård körning. Lateralt fäste och respons är det som jag är ute efter i första hand. Har du någon aning om P zero Rosso, M Pilot av något slag, S 03 är bättre? _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2401 besök totalt |