Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-04-07 Sviestad
<<   1, 2, 3   >>
265751 besök totalt
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3131



Varför blir jag såååå sugen på att köra bana...
Får nog skruva ihop bilen och ta mig ut

Fina bilder thumbs up det ser ut som ni hade kul

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Skit rolig dag, bara lite kallt

Hur ligger folk tidsmässigt på denna bana..? måste tex hit och köra lite så fort som möjligt... borde gå att åka under 1,05 tycker jag...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Fina bilder.
Får tacka för en rolig dag.
Mycket körning blev det fast det inte var öppet så länge. thumbs up
Roligt att köra mot den röda Evo 8:an på slutet på dagen, vi låg och turades om att dra rätt många varv.
Polo Gti:n verkar vara en rätt cool banbil.
Säkert rolig att köra då vikten är låg även om den inte har så mycket mos i motorn original.
Tyckte den såg ut att köra varvena snabbt på banan.
Sedan GT3:orna, ja vad ska man säga....grymma banbilar. thumbs up
Ligger i en helt annan division än ens egen bil, så även prismässigt.
Sedan gick inte NSX:en dåligt heller, den lät välidigt gött oxå.
Nytt avgassystem än tidigare?

Själv så har man nyss bytt belägg fram på bilen då ena belägget gav upp sista varvet på banan och jag fick agera lite traktor vid torparsvängen där det var plogat brevid banan.

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Re:

obizzz skrev:
Fina bilder både från Daniel och Niklas

Niklas: Har du någon hemsida med foton, om inte har du funderat på att skaffa?


Tack! Nej, tyvärr har jag inte skaffat någon hemsida än. Funderar dock på det.

Lite fler bilder:






_________________
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13345

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag upprepar det igen... Banträffar där en massa olika bilar blandas är roligare än "märkesträffar". thumbs up

Jag bryr mig normalt inte om tider när jag åker "trackday", är inte så intresserad av det egentligen.
Igår blev jag lite fascinerad över hur jämnsnabbt olika bilar ändå går på en bana som Sviestad. De rena räserjärnen, värstingporscharna, NSX'er och sån'a lirar ju såklart i egen egen division, men många vanliga gat/brux-bilar är ju ganska jämna, skiljer inte många tiondelar/sekunder på varvet.
Jag hade många roliga varv när jag stressade bl.a. MeganeRS'en den andra CliORS'en och LupOGTI'n. Kul oxå att hetsa 944'orna, de får faktiskt ge sig ibland för shopping och tantbilsmaffian...
Det är ju inte tävling, och självklart åker man med rejäl marginal med en vanlig standardbil, men det är ju ändå kul att jämföra hur snabbt olika ekipage tar sig runt banan.
Eftersom alla ändå pratar tider kan jag ju oxå bidra med lite sån't. Filmade lite bakom Clion, Meganen och Lupon. Om man kikar lite ovetenskapligt noterar man att gladåkningsvarven med de tre standardbilarna igår gick runt 1:15, ibland kanske lite snabbare. Om jag tar ut det sista ur tantens shoppingbil när asfalten är varm kan jag nog klämma en 1:13-tid med CoopForum-räsern.

oavsett vilken tid man åker är det ju himla kul. Roligast har jag när jag kör "snyggt" med fint flyt och slipper "vålda" bilen.


_________________

Rice and shine
Citera
Joel Pennerborn
Köping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 152



Vill också tacka för en rolig men blåsig dag!

Lagom med bilar så det var bara att köra så mycket bilen och en själv orkade. Bra flyt på banan och alla hade bra koll i backspegeln thumbs up Blev nästan lite uppdelning efter ett tag då shoppingbilarna och racerbilarna körde för sig. Bra då det blir ett jämt tempo så man slipper hålla åt sidan.



Edit: Upp med bilder nu!

_________________
Banbil: Vw Golf Mk1 GTI Brukis/dragare: Volvo 945Ltt
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



Skoj med bilder, tack Nicklas och Daniel.

Torbjörn Linderson skrev:

Sista funderingen är vilket spår som chickanen skall tas med. Jag fick precis i fyran vilket borde vara drygt 120 innan det kändes som det var kort broms och trean igen som gällde. Hur fort går det att köra här?


Hastigheten i chikanen beror på var man anser att den ska mätas, ingång, lägsta eller utgångshastigheten. Jag försöker snegla lite på nålen när jag törs, dvs. precis när jag passerar sista konen på höger sida och känner att varvet är misslyckat om det inte är i trakterna runt 120 mätarhastighet. Av totala varv att döma tillsammans med andra bilar som GT3:or, Ginettor, svarta raketer etc, tror jag nog att 120 är något man bör vara nöjd med.


Wiklundh skrev:
Sedan gick inte NSX:en dåligt heller, den lät välidigt gött oxå.
Nytt avgassystem än tidigare?

Tack, men nepp, bilen är identisk förra hösten Väntar fortfarande på färgglada paket

Lars Falk skrev:
Jag upprepar det igen... Banträffar där en massa olika bilar blandas är roligare än "märkesträffar". thumbs up
.....
oavsett vilken tid man åker är det ju himla kul. Roligast har jag när jag kör "snyggt" med fint flyt och slipper "vålda" bilen.



Håller med, dessutom är det extra lärorikt att se hur olika bilar och chaufförer lägger upp sina varv och var man själv behöver jobba på sin teknik.
Det skulle vara skoj att få läsa mer om den gula Porschen, var det en 964 RS? Den hade imponerande utgångshastighet från de snäva kurvorna, är det väldigt låg vikt, breda däck eller rafinerade differentialer? Kanske samtliga

_________________
/Klas Pihl
Citera
Torbjörn Linderson
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 33



Re:

Klas NSX skrev:


... sista konen på höger sida och känner att varvet är misslyckat om det inte är i trakterna runt 120 mätarhastighet. Av totala varv att döma tillsammans med andra bilar som GT3:or, Ginettor, svarta raketer etc, tror jag nog att 120 är något man bör vara nöjd med.



120 är alltså utgångshastighet, hur går ni in i chikanen? Jag har som sagt hunnit få i fyran, sedan lätt broms och i med trean för att växla upp till fyran en bit efter utgången på chikanen. Vilket då gissningvis skulle vara runt 110 i utgång.

Med tanke på mina bravader annorstädes på banan kanske det var lagom...

OCH kul med bilder! För mig, som körde Citroen XM så sent som förra året är det här så overkligt att jag får nypa mig i armen....

mvh

TL

_________________
Torbjörn Linderson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13345

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Torbjörn Linderson skrev:
För mig, som körde Citroen XM så sent som förra året är det här så overkligt att jag får nypa mig i armen....


_________________

Rice and shine
Citera
Torbjörn Linderson
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 33



XM en är för övrigt mitt största biläventyr. Vilken bil det var när den inte stod på verkstaden....

Så nu heter familjebilen 528 i stället.

Hur bär ni er åt för att ta er ut efter karusellen? Dvs hårnålen ut i den långa högern som slutar i start och målrakan? För mig var det lite pest eller kolera: understyrning eller bredställ (okänslig kallas det visst), någon gång lyckades jag gasa ett litet ställ sen vara lite lagom känsligt med foten för att komma ut på ett tyckte jag snyggt sätt. Tips?

TL

_________________
Torbjörn Linderson
Citera
peppe fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 898



Många fina bilar som körde...men det var galet kallt att stå och kika på.

Vem var det som körde den vita 944:an. Såg ut att gå rätt så bra. Tyckte det satt ett "rejsa.nu-märke" i rutan..

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Neblade
Linköping
Här sen Maj 2005
Inlägg: 30



Re:

Joel Pennerborn skrev:
Blev nästan lite uppdelning efter ett tag då shoppingbilarna och racerbilarna körde för sig.

Jag kände mig nästan lite ensam på banan ett tag. Körde något varv utan att se någon annan bil alls.
Här är en liten film (som jag undrar om man borde lägga upp här), kör varken snabbt eller rätt. Men kul var det...
http://web.comhem.se/~u70530478/2007-04-07_Sviestad_Neblade_Celica.wmv [10 MB]

om ni undrar varför jag varvar så dåligt så blev motorn jätteseg efter 6000 varv, måste kollas upp.
Nästa gång jag ska köra bana blir det förhoppningsvis Starlet...

_________________
Mattias Johansson, Linköping
:: Toyota Club Sweden ::
Toyota Celica GT -74 (projektbil)
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Re:

2fast4u skrev:
Farten genom chikanen för bägge är regionerna runt 100km/h. Upplever de däckstravar som ligger där väl hårda för att jag ska vilja ha högre fart där.


Jag känner precis likadant och de gånger jag hunnit slänga någon koll på hastighetsmätaren (har tyvärr ingen loggningsgrunka) så är det nog strax över 100km/h som det gått som fortast där och det har gällt Porschen, långlopps volvon såväl som långlopps M3an... är man feg så är man....

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Re:

Torbjörn Linderson skrev:
Hur bär ni er åt för att ta er ut efter karusellen? Dvs hårnålen ut i den långa högern som slutar i start och målrakan? För mig var det lite pest eller kolera: understyrning eller bredställ (okänslig kallas det visst), någon gång lyckades jag gasa ett litet ställ sen vara lite lagom känsligt med foten för att komma ut på ett tyckte jag snyggt sätt. Tips?


På torsdag får du veta Torbjörn! Instruktörerna borde kunna ta din snurrningsvana ur dig på något sätt...

Men så som jag minns det så med min motorsvaga 924 Turbo så är det bara att kliva på så mycket som möjligt direkt man har siktat in bilen i riktning mot högerböjjen ut på startrakan. Men då har ju jag en del turbofördröjning som du inte har Torbjörn, samt 70(!) hästar mindre som skjuter på också...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Satsar på att köra den 23e med min egen bil, första testen

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9013



Re:

Niklas_Falk skrev:

Tack! Nej, tyvärr har jag inte skaffat någon hemsida än. Funderar dock på det.


Det tycker jag verkligen och jag är nog inte ensam om att vilja se mer

Lasse tjata lite på din son nu

_________________
Martin Öberg
Citera
GT4-R
Gävle,Bergen
Här sen Sep 2004
Inlägg: 81





Vilken härlig blick:) du ser utråkat ut ju

_________________
Lexus is200 And GT4-R.ST205

www.GT4-R.com
Håkan Aldemo innehar Racinglicens,Draglicens
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918



Re:

Klas NSX skrev:
Skoj med bilder, tack Nicklas och Daniel.

Torbjörn Linderson skrev:

Sista funderingen är vilket spår som chickanen skall tas med. Jag fick precis i fyran vilket borde vara drygt 120 innan det kändes som det var kort broms och trean igen som gällde. Hur fort går det att köra här?


Hastigheten i chikanen beror på var man anser att den ska mätas, ingång, lägsta eller utgångshastigheten. Jag försöker snegla lite på nålen när jag törs, dvs. precis när jag passerar sista konen på höger sida och känner att varvet är misslyckat om det inte är i trakterna runt 120 mätarhastighet. Av totala varv att döma tillsammans med andra bilar som GT3:or, Ginettor, svarta raketer etc, tror jag nog att 120 är något man bör vara nöjd med.


Wiklundh skrev:
Sedan gick inte NSX:en dåligt heller, den lät välidigt gött oxå.
Nytt avgassystem än tidigare?

Tack, men nepp, bilen är identisk förra hösten Väntar fortfarande på färgglada paket

Lars Falk skrev:
Jag upprepar det igen... Banträffar där en massa olika bilar blandas är roligare än "märkesträffar". thumbs up
.....
oavsett vilken tid man åker är det ju himla kul. Roligast har jag när jag kör "snyggt" med fint flyt och slipper "vålda" bilen.



Håller med, dessutom är det extra lärorikt att se hur olika bilar och chaufförer lägger upp sina varv och var man själv behöver jobba på sin teknik.
Det skulle vara skoj att få läsa mer om den gula Porschen, var det en 964 RS? Den hade imponerande utgångshastighet från de snäva kurvorna, är det väldigt låg vikt, breda däck eller rafinerade differentialer? Kanske samtliga


Kanon skoj att äntligen få "leka" lite
Var mycket imponerad av NSX Hondan thumbs up
Har aldrig sett en sådan på banan tidigare men läst massor av lovord i pressen om den!
Är den mycket moddad eller mest orginal?
Ang min 964 RS N-GT så är det en bil som Porsche byggde för att tävla med i FIA GT grupp N.
Så det är i princip så nära tävlingsbil man kan komma med en gatreggad bil.
Vikt utan bensin 1160KG tror att mycket sitter i den låga vikten och massor av race knep av Porsche!

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6181



Vad gör du för varvtider med NSXen? Såg den i höstas på Sviestad. Låter mycket vackert och ser snabb ut.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Conta69
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 49



E jag är absolut inte uttråkad!!

Men jösses vad det kränger och far utan R- däck. Det ser ut på alla bilder (på mig) att det går
mer på tvären än rakt fram...
När det väl går rakt fram så är det med rykande däck... sen inbromsning, vadå?

Men å andra sidan första rejset med Porschen.

Men tack alla för en underbar dag.
Vi syns snart igen.

// Galningen i den svarta 944 an //

_________________
Conny Larsson

-------------------
BMW E46 330i
BMW 325M E36
BMW M5 E39 Hamann Edition
BMW SC #461
Citera
Staffo
Motala
Här sen Nov 2004
Inlägg: 84



Re:

Har sagts tidigare, coola bilder samt toppenkul att får köra bana igen och till Dig Klas som farthållare!

Tack också till Ni som gör detta möjligt!!

Snart är väl också snön borta...

_________________
Kristoffer Böök
Citera
Eftersnack
2007-04-07 Sviestad
<<   1, 2, 3   >>
265751 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande