Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
slettet
<<   1, 2, 3, 4   >>
7993 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Citat:
Det er en dröy påstand. Hvilket nivå ligger vi på da?

- Klura på det du.

Takk for meg i denne tråden. Det her blir for dumt thumbs down

- Den dumma biten stod du för bra själv.

Det här ger INGENTING till diskussionen utan är BARA ett utryck för din irritation (gäller er båda). Det finns ingenting som handlar om det man diskuterar i tråden, dvs Ferrari, olika typer av ägare, måste man piska sin bil osv osv.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

De flesta Ferrari-ägare verkar vara samma typer av människor som köper en M3-cab. Man får en bil som är obekväm att åka i, men man åker mest och handlar glass med den. Det vore ju smartare att köpa en bil med soft fjädring om man ändå inte utnyttjar vägegenskaperna.

Självfallet får folk göra som de vill, men hade jag råd att köpa en Macca eller en F40 så skulle jag nog känna efter var gränserna går.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det här är egentligen ett ganska okej inlägg i sak. Men du använder ett så provocerande ordval!!!!

"sandlåda för vuxna?" och "erat tjafs" är ju onödigt röda skynken att använda. Det går utan tvekan att utrycka det du vill säga på ett trevligare sätt som istället ger möjlighet att föra diskussionen framåt.

Det är väldigt lätt att känna sig påhoppad och bli lite irriterad när man läser den här typen av inlägg. Men det betyder INTE att man bör svara irriterad. Bättre då att ignorera det eller kanske skriva ett inlägg vid ett senare tillfälle när man inte känner sig irriterad ALLS.

SecretAgentMan skrev:
Sicken sandlåda för vuxna(?) män det blev här då?
Spela cykel om merparten av Ferrariägarna kör hårt eller inte?

Jag uppskattar ALLA fräna bilar, oavsett typ - och hur de körs - men jag åker ju 4-dörrars, 2-liters tvångsmatad japansk shoppingvagn....jag har antagligen ingen smak alls.

Men har man köpt en tuff bil måste den tydligen plågas till gränsen av vad den klarar - annars är man inte värdig den?

Så uppfattar jag erat tjafs i alla fall.

/J

Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

En kamrat överväger att inhandla en Ferrari och ville se hur en "sportbil" ser ut.
Jag tog med honom på en åktur i min Porsche (911-73).
Han uppskattade inte min bil.
Buren gjorde det svårt att komma in i bilen, stolarna var obekväma, det bullrade (ordentligt), ingen AC eller stereo.
När vi sedan råkade gå på tvären genom en rondell tyckte han inte att det var "trevligt"
Han vill ha något bekvämt som är "sportigt" och väcker uppmärksamhet vid transporten till golfbanan.
Köra på bana, Nürburgring, är inte intressant för den kundgruppen.
Bara att acceptera.
Vi är alla olika.
Jag gillar bullriga gammel Porschar, han inte.
Så enkelt är det.

Med full gas

Anders Kaarle
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
Det vore ju smartare att köpa en bil med soft fjädring om man ändå inte utnyttjar vägegenskaperna.

om jag har förstått det rätt så har Ferrarifabriken själva åtgärdat det med nya 575:an. Den har tydligen betydligt mjukare fjädring än föregångaren 550. De "seriösa" kunderna kan välja till nåt slags hårdare fjädring.

Angående komfort och bilar. Här på jobbet sitter folk minst åtta timmar om dan på taffligaste sortens kontorsstolar utan ens armstöd utan att gnälla. När det ska köpas bil måste det vara ställbart lårstöd och grejer "annars blir jag trött i benen". Jag fattar inget.

JohanR

Hjälsta
Här sen Nov 2002

JohanR skrev:
Citat:
Det vore ju smartare att köpa en bil med soft fjädring om man ändå inte utnyttjar vägegenskaperna.

om jag har förstått det rätt så har Ferrarifabriken själva åtgärdat det med nya 575:an. Den har tydligen betydligt mjukare fjädring än föregångaren 550. De "seriösa" kunderna kan välja till nåt slags hårdare fjädring.
JohanR
Jag råkade befinna mig vid Nürburgring när Herr von Saurma provade 575 Maranellon första gången runt banan. Första kommentaren från honom efter resan fastnade i mitt huvud "Ist ja ein Gran Turismo".

Innan de publicerade testet i sport auto så gjorde de ett nytt test med en bil med Fiorano-paket. Den var något snabbare.

Stockholm
Här sen Feb 2003

ahh, när jag blir gammal (äldre än mina 30 iaf) ska jag lätt ha en 360 Modena, någon gång där framöver i tiden (antagligen väldigt mkt framöver, gissar jag.... barn o grejor lär ju ta sina resurser ). Glidarbil, kanske, jag får bara hoppas att jag fortfarande är så pass koko att jag vågar riskera bilen på bana då (eller rik, kanske, det skulle ju inte skada heller ).

När jag ser gubbarna tuffa runt på Strandvägen i sina röda Ferraris o vara nöjda så ger jag dem det: jag tokstirrar, pekar, flåsar, torkar bort lite dreggel o hoppas på att få höra en vass motor yla iväg (händer faktiskt ibland, då brukar det bli jättejobbigt, får man springa efter en bil på gatan? ). Liksom det är kul om folk visar uppskattning för min egen bil. Lite löjligt? kanske, men skoj likaväl!

vad ville jag nu med det här inlägget? ingenting, men för mig är ferraris rackarns läckra bilar, framför allt 360:an som jag är såååå såld på. Alldeles för dyr för mig, tyvärr

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Alla har vi också olika gränser, en del kanske köper en Ferrari för upplevelsen? Vissa älskar att köra på gränsen för vad bilen klarar nere på ringen, för andra räcker det med att ta en tur på kurviga vägar på landet... Som sakt alla blir vi lyckliga av olika saker, för många är nog bankörning för extremt, dom behöver inte den kicken utan dom klarar sig med lindrigare saker. Om Ferrari/Porsche-ägare är överrepesenterade bland dom här kategkorierna kan iallafall inte jag svara på....
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Nu har jag inte läst alla inlägg men.... Jag vet en som har en 360 modena F1 som brukar va med oss och köra på bana. Han är lika tokig som resten av oss här och kör fortare än många GT2:or
Han själv tycker att dom är bromsklotsar.
Han verkar inte heller ha överdrivet mycket pengar utan köpte bilen för att den är rolig. Så det finns undantag!!!

Det va riktigt kul när jag hade min gamla 325turbo och låg å rejsade med honom på anderstorp. Det skillde faktiskt inte så mycket så han fick kämpa för att komma om Men det bekymrade inte honom utan han höll i för allt vad bilen va värd 10ggr om thumbs up

Här sen Apr 2003

Lite lätt patetisk tråd.

Man kan konstatera att de flesta av er vet absolut ingenting om vare sig Ferraribilar eller Ferrariägare.

om ni bara visste...

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Peter: Må så vara, det är lätt att dra en kam över en specifik ägargrupp som det är med etniska grupper.

Det FINNS Porsche åkare som bara putsar och kör sin 996 cabriolet på söndagarna.

Men det är väl normalt när man har så mycket pengar och vill köpa en värstingbil som SYNS.
Då hade jag hellre valt en Bentley Turbo R eller Continental GT.

Då kan vi snacka om lyx och prestanda!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Brorsan ringde precis, gifter sig på söndag och skulle egentligen kört 355 GTS från kyrkan. Men det är en -98 och har gått 3200mil så nu hade generatorn rasat (för 3:e gången) samt grenröret spruckit. Enl uppgift 300.000:-

Kanske är det lika bra att de inte pressas på bana?

Mvh /Micke

Finspång
Här sen Apr 2003

Ferrari är underbara bilar,skulle gärna byta in min Porsche mot en Ylande 360..men så var det ju det där med pengarna ja...

A)(L

nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Under Sportcar Show på Mantorp förra året så satt jag o min grabb i slutet av Pariserböjen (men superbilarna smög sig tyvärr igenom böjen) och fick ståpäls när en Ferrari F40 (var det tror jag) drog ur den så mycket det gick ett par gånger längs långa rakan ..grymt helt enkelt!!!

Kan tänka mej att en Enzo låter minst lika skönt.. Om antispinn är urkopplat givetvis

Jaja...jag får väl gasa vidare med min radfyra tills tipset går in

A)(L

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Peter Söderlund skrev:
Lite lätt patetisk tråd.

Man kan konstatera att de flesta av er vet absolut ingenting om vare sig Ferraribilar eller Ferrariägare.

om ni bara visste...

1.
Det är självklart urdumt att dra alla i en grupp över en kam. Precis som det finns även bland Porscheägare, BMWägare osv osv så finns det olika typer av saker att ha längst upp på sin priolista: gasapåautobahnärprioett, utnyttjabilenfulltutochsvängaärprioett, kollapåmigärprioett, åkapåtrevligautflykterärprioett. byggahäftigstereoärprioett osv. Den exakta procentfördelningen mellan dessa olika grupper för varje bilmärke och modell vet vi inte. Men vad vi vet är att procentfördelningen ser olika ut mellan BMWägare och Volvoägare. Och mellan Porsche och Ferrariägare. Och det är ju en direkt följd av produkternas marknadspositionering (både produkternas image/varumärke/kärnvärden och produkternas faktiska olika prioritering av saker som komfort, styling, olika prestanda, tålighet osv)

Jag kan faktiskt vara Porscheägare vid ett tillfälle och BMWägare en annat. Jag kan t.o.m. vara Ferrariägare och VW-ägare samtidigt. Jag är ju inte olika personer för det...

2.
Jag är som en skiva som hakat upp sig: Var är Ferrarisarna? På ban- och slalomträffar träffar jag MASSA olika bilmärken. BMW, VW, Volvo, Saab, Opel, Alfa, Lancia, Subaru, Mitsubishi, Nissan, Honda, Corvetter, massa Porschar, Ginetta, MG, Hundkojor, Sevenkopior, Marcos, Healeys osv osv osv. Men på alla träffar jag varit på sen jag var på min första banträff 1998 så har det varit Ferraris på banan vid två tillfällen. Och det kan ju inte vara pga det finns så få Ferraris i Sverige, för det lär ju inte finnas fler Ginettor i det här landet än Ferraris? Men OJ vad mycket oftare jag ser olika Ginettor!

Så som sagt, var är ni? Kom o kör slalom! Kom till Sviestad den 17'e! Jag vill höra den underbara sången! Jag vill se den fina balansen i 360'n när den går genom esset! För ingen tvekar ju på att det är oerhört kul bilar att köra!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Peter Söderlund skrev:
Lite lätt patetisk tråd.

om ni bara visste...

Visst är tråden patetisk, men det är bra om du utvecklar ditt resonemang för att den inte ska bli mer patetisk. Självklart är allt vi sagt generaliseringar, vilket är farligt men ibland nödvändigt.

Nej, jag känner ingen ferrariägare personligen. Förmodligen är ferrariägare trevliga människor som gillar bilar. Dom skulle förmodligen köra mer bana och slalom om det fanns en bra och seriös klubb.

Att Porschar körs hårdare med i vårt avlånga land beror till stor del på att vi har en mycket seriös klubbverksamhet med mycket ban- och slalomåka med duktiga och entusiastiska instruktörer.

Sen är jag helt säker på att en Ferrari inte har samma kvalitet och stryktålighet som en Porsche. Respektive märkes tävlingsresultat, där Porsche alltid vunnit mycket på tillförlitlighet, återspeglas även i standardbilarna.

Ferrari är jättefina bilar att se och lyssna på och fast jag inte kört någon tror jag dom är trevliga att köra också.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Kanske skulle döpa om tråden till bilägarfilosofi?

Det är väl klart att folk som äger en Ferrari, eller väldigt mycket önskar att de gjorde det, kan känna sig klankade på när de läser den här tråden, men det är ju inte så konstigt att många tycker att det känns lite onödigt att t.ex. äga en 360 och sedan inte köra hårt med den. Om jag mot förmodan skulle köpa en Ferrari, så tvivlar jag på att jag skulle tordas köra på gränsen med den och då är det ju minst lika roligt att t.ex. äga en halvrisig banpreppad 968:a med bur och allt, som man inte behöver gråta blod över om man skulle råka köra av. Därför kommer jag säkert aldrig att köpa en Ferrari heller, men av lite samma anledning skulle jag inte få för mig att köpa en 911:a heller (bara för att såra några fler ). Om man t.ex. jämför den prestanda man får med en 968 och en 911, relativt pengarna så tycker jag att det verkar vara en helt omotiverad skillnad, som jag mest tolkar som prestige och image.

Ferrari är ju en drömbil och den köps nog även ofta för att förverkliga en dröm och inte för att köra på gränsen på banträffar. Tror nog att många 911:or köps av den anledningen också, även om det är en dussinbil i jämförelse. Det är väl inget fel i det, vissa gillar att putsa och kanske glänsa, medans andra gillar att köra bil på gränsen. Hur mycket tid och pengar ägnar "vi" inte åt att göra intryck på andra, som klädsel, heminredning, etc., så varför inte bilen? Just när det gäller superbilar kan jag också tänka mig att det skulle vara lite jobbigt på vissa banträffar med alla som skall försöka köra ifrån en för att kunna tala om att de minsann körde om den rika sopan i Ferrarin, etc.. Kan väl förstå att det kan kännas kul om det är nån heldryg typ i värstingen, men annars känns det mest patetiskt.

Själv är jag väl åt det klart funktionalistiska hållet och under de dryga 10 år jag åkte sporthoj hade jag lite svårt att förstå kompisar som köpte en likadan hoj som mig, en GSX 1100, och sedan fiskörde knappt över hastighetsgränserna. Vissa köpte dessutom svindyra chassin till sina värstingmotorer, men körde knappt fortare än vad jag gjorde när jag hade min 125:a. Naturligtvis inget fel att köra sakta, snarare tvärtom, men varför lägga ned så mycket pengar på en värsting och sedan inte utnyttja det? Men det är kanske kul att äga nåt som är värst och ha vetskapen att det går som tusan bara man vill, eller nåt. Visserligen har jag tillbringat alldeles för mycket tid med att besöka kompisar på sjukhuset som delade uppfattningen att en sporthoj skall utnyttjas till fullo, men man kan ju köpa en glidare istället om man inte vill köra fort.

Eftersom jag inte har någon lust att köra idiotfort med bil efter allmänna vägar kännar jag faktiskt inte heller någon större längtan efter en klassisk sportbil (otroilgt glad över allt dyrt som jag inte har ett stort habegär efter...). Däremot skulle det vara kul med en gatregistrerad banbil, som i värsta fall skulle kunna köras till en slalomtävling, bana, etc. Och kanske nån gång på en kurvig skojig väg. Det är väl det som fattas, annars är jag klart nöjd med min fördelning av fordon som jag brukar fördas i, en cross/enduro-hoj som förstås framförs som den bör framföras (när den funkar), en kart som naturligtvis alltid körs på gränsen till vad jag klarar av, en racevolvo som absolut kunde vara snabbare, men som körs för fullt på bana när den körs, en snöskoter modell lång och praktisk och en familjebil med hyfsade vägegenskaper som det går att köra om med om det behövs, men som annars framförs lugnt och stilla. Förutom den gatreggade banbilen skulle jag nog vilja ha en nyare gatreggad enduro/motard-hoj för grusvägspiskande och liknande. Snöskotern skulle kanske kunna vara lite snabbare, men över 120 km.h kan man i stort sett aldrig utnyttja i alla fall, så den duger bra. Kanske en snabb motorbåt vore nåt också. Annars tycker jag att fördelningen av fordonstyper passar mig klart bra, även om de enskilda fordonen kanske skulle kunna lösa sin uppgift lite bättre. Det var min bilägarfilosofi det.

#24, #64, #88
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:

Så som sagt, var är ni? Kom o kör slalom! Kom till Sviestad den 17'e! Jag vill höra den underbara sången! Jag vill se den fina balansen i 360'n när den går genom esset! För ingen tvekar ju på att det är oerhört kul bilar att köra!

Inget är omöjligt. Vi har en Snabb 360F1 i klubben som inte brukar missa några banträffar. thumbs up

Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
utnyttjabilenfulltutochsvängaärprioett

Skrev Magnus T i sitt inlägg.

Jag vågar nog påstå att vi på det här forumet hör till den kategorin. Och då ska man väl kunna ondgöra sej lite över andra kategorier? De kanske har en lista där de skrattar åt "galningar som flänger runt på banor och kör så fort de kan för att komma tillbaka till stället där de startade"

I Sportvagnssällskapet här i Jönköping finns det ett par Ferrariägare som minnsan inte spar på krutet! och några Porschar som inte kör nåt fort Ingen regel utan undantag!

JohanR

Här sen Jul 2003

Trådstartare
slettet

Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Fortsätt att posta Ferarri bilder Tor Helge.

Det är upp till var och en att bruka sin bil på det sätt man själv finner är
mest lämpligt. Tycker jag iaf.

Jan Nagy
Citera
Allmänt banåkaforum
slettet
<<   1, 2, 3, 4   >>
7993 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande