Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Bränslesystem | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 32 besök senaste veckan (58711 totalt) |
Säkrast är nog att fråga leverantören, jag har kört Bosch internpumpar externt utan större problem men det kan ju vara olika. Minns jag rätt finns det andra som faktiskt fått bekymmer när de gjort så.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Funderar på mitt bränslesystem lite...
2,3 liters motor, 1000cc spridare 3bar, max 450 HK, laddtryck 1,3 ATL säkerhets tank ---> Facered topp pump (205L/H) ---> Catchtank ---> bosch 044 pump (5 bar, 200l/h) Sen är det där med bränsle ledningarna dom blir 10mm invändigt. (kanske att returen bör vara störe?) Ska jag dra returen ner i catchtanken lr direkt till räta tanken? Blir det fel tryck i systemet om jag dra den till catchen? Kommer kanske Face red pumpen att orka med att fylla Cachen så då kan jag dra retur till ATL tanken lr blir det sämre kylning av det? Tänkte pröva dessa som bränsleledningar http://www.biltema.se/products/produ Lite yra frågor kanske.. Ganska yr just nu ligger i 39 graders feber _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||
Håller på att uppgradera mitt bränslesystem på Mantan, för att hålla nere kostnader så har jag rotat fram lite grejer jag hade i garaget
Alltså Mantans original bränslepump hängde inte riktigt med i nya motorns tempo så en walbro 255lph dränkbar pump hittades i nån gömma i garaget. Nu är det ju så att Mantan har en pump sitter på utsidan original och jag vill helst inte såga och ta sönder originaltanken. Så min fundering är en liten catchtank som jag sätter den dränkbara pumpen i och låter bensin självfalla ner i den, kommer det att räcka eller måste jag ha en förpump?? Catchtanken kommer att komma under huvudtankens min-nivå En annan fråga också, om det är möjligt med denna konfiguration, hur gör jag med returen?? Kan jag dra ner den i catchtanken (har en perfekt anslutning där) eller ska jag dra in den i huvudtanken?? Har gjort en snabbskiss på hur jag tänkt mig _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD |
||||||
Jag skulle gissa du behöver en förpump för att vara på säkra sidan, annars riskerar catchtanken att gå "tom" i kurvor. Med förpump kan du då designa catchtanken att vara smal och hög, och därför ge större marginal vid kurvtagning.
Motorns retur kan du leda ner i catchtanken, precis som du ritat _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Precis. Dock tror jag du fått en av pilarna mellan tank och catchtank på fel håll...för om/när catchtanken är full måste den soppan ta vägen ngnstans...lämpligen till huvudtanken. |
||||||
Jag såg det med, men tänkte att det spelar ingen roll så länge det inte sitter en backventil - det lär ju lösa sig automatiskt om inte annat. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Är det självfall så räcker väl returtrycket för att "trycka" sig tillbaka åt andra hållet? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Ja, som ngn sa, utan backventil lär soppan hitta hem iaf, men pilfan är felritad lika mkt för det. Sen bygger man inte med självfall då det är en dålig lösning. Mata cathtanken med originalpumpen så kommer det bli finfint. |
||||||
Hej! Du vill inte åka vesäntligt högre tryck än spridarna är specade för på grund av att sprutbilden blir sämre (riktlinje max 30% men jag har inte sett någon vetenskaplig grund till detta så test kan vara på sin plats). Förvisso så kan det vara så att de nya varianten av spridarna(flerhålsspridare) tål "övertryck" bättre men kan vara värt att kolla upp. Det verkar inte heller som om de beräkningsformler för ändrat flöde i en spridare med ändrat tryck stämmer när för stora ändringar i systemtrycket görs. Dessa erfarenheter är på äldre spridartyper, Gröna Bosch 803:or, Grå Bosch 403:or etc. om man har ett lägre systemtryck och större spridare så behöver ju inte pumparna gå lika hårt vilket spar på dem. De blir inte lika varma och inte bränslet heller samt att de inte drar lika mycket ström. Tankar angående wallbropumpar: En vän till mig har åkt en enkel tankmonterad Wallbropump i sin chiptrimmade Escort Cosworth något år. bilen stod sedan i två år fr en smärre uppgradering. Ytterligare en likadan pump införskaffades. När vi sedan provkörde så gick pumpsäkringarna hela tiden. det visade sig att den gamla pumpen höl på att lägga av. Den drog då upp till 80A i topparna. Andra personer har åkt dem utan problem en längre stund utan problem. Bosh tillverkar/har tilverkat miljoner pumpar så det känns som om de skulle har koll på driftsäkerheten på ett annat sätt en "eftermarknadspumpar". Kanske har jag fel men det är en känsla. Nu hade ju den gamla wallbropumpen stårr torr ganska länge och det kanske hade blivit något problem med den under tiden som orsakade detta, men det lär man ju aldrig få veta. Detta är ju också en isolerad händelse som man kanske inte skall lägga någon större vikt vid. Däremot så har jag hört från en hel del håll att Aeromotive haft/har kvalitetsproblem med sina pumpar. _________________ ./Mvh Fredrick Ingvald |
||||||
Se där ja så det går alltså att använda orignalpumpen som förpump, då gör jag givetvis så, jag trodde man var tvungen att ha en pump som var avsedd för att vara just en förpump, det löser ju en massa bekymmer, man tackar... Stämmer bra att pilen blev felritad, skulle givetvis vart en åt vardera hållet _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD |
||||||
Hej!
Jag lyfter denna tråd lite... om man vill tillverka en catchtank/skvalptank för att användas i originaltanken tillsammans med en större högtryckspump. Hur kan/bör en sådan tank se ut? Alla tips mottages tacksamt! /Per-Anders. _________________ Per-Anders Gustafsson |
||||||
Sparade trådar/FAQ Bränslesystem | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 32 besök senaste veckan (58711 totalt) |