Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3130 besök totalt |
Bra, enkelt och (ev billigt) intercomsystem...?
jag skulle vilja ha ett intercomsystem i bilen så man kan höra varandra när man kör på bana med passagerare (och hjälm på) men också som funkar utan hjälm (min bil är lite bullrig i motorvägsfart). Det finns ju massor av lösningar, Peltor har en som är rätt dyr, det finns en billig på teknikmagasinet osv... Vad är era tips, erfarenheter? Är detta som vanligt en sån situation där man får vad man betalar för eller är kvaliteten helt ok även på de billiga systemen? Helst skulle jag väl vilja ha ett system som har ingång/utgång för komradio oxå eller iaf yttre ljudkälla (stereo) men det är inte nödvändigt. Slutligen såg jag ett väldigt enkelt system på MC-mässan utan basenhet, det par i princip bara två headset med sladd emellan. Har någon testat ett sånt och isf var kan jag få tag på ett nu... Jag har inte bestämt mig för vad jag ska satsa på så alla inputs är välkomna... _________________ Mattias Meldert ![]() |
||
Min erfarenhet (från hembyggd rallyintercom): Konstruktionen bör vara mekaniskt stabil och hållbar
(kablar och anslutningsdon). Inga små fjuttkablar och lösa grejor. Lätt att koppla i och ur hjälm/intercomlåda. Tyvärr kräver en sådan lösning peltorhjälm (eller motsv.) eller att man fast monterar mick, hörlur och kablar/anslutningpropp/jack i den egna hjälmen. Jag inbillar mig att det kan bli en hel del i- och urkoppling under en bandag. _________________ Jörgen Eriksson |
||
Man får exakt det man betalar för....... så i en tyst gatbil kanske det kan funka men förmodligen inte tillfredställande.....
i en bullrig sådan..... satsa på riktiga grejer direkt..... |
||
Instämmer med Fredrik. Jag köpte ett billigt intercom när jag började köra rally, men det visade sig vara skräp när man väl började använda den. Köpte Peltorgrejor sedan och kan bara konstatera att det är ingen slump att större delen av världseliten använder deras grejor, funkar jättebra.
![]() _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
hmmm... det var som jag misstänkte då...
Har kollat upp Peltor ordentligt... Saken är nu den att det som verkar uppfylla mina krav bäst är FMT160-01 som egentligen är ett intercomsystem för motorcyklar... Finns det någon anledning att den inte skulle funka i bil? Den har annars in-utgång för comradio och ingång för mp3 etc... Drivs av 12 volt (inget pyssel med batterier) I övrigt samma anslutningar för headset som peltor... _________________ Mattias Meldert ![]() |
||
Knappt man vågar skriva.... men fyndade en på Lidl för 79 spänn funkar helt okej faktiskt..
och om inte håller måttet i längden så är det väl okej att kasta den.. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Re:
Man ska aldrig underskatt Lidl och andra skräpbutiker ![]() ![]() Med tanke på priset köper man ju en sån å sen när den går sönder går man över till de seriösa prylarna, som givetvis är bäst! ![]() |
||
Re:
Det är nog precis lika bra som bilvarianten....... det är väl bara att MP3 ingång inte är så prioriterat i en rallybil ![]() |
||
Inte Peltorprylar men....
Jag använder komradio från Cobra, går att bygga in i hjälmar, jag använder den för att snacka med varandra under körning med passagerare i sjuan, fungerar utmärkt och man kan givetvis nå depåfolk med Cobror också. Undrar om inte Bisting borde kunna snickra ihop en bra deal? Säljer inte han Cobraprylar? _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||
Re:
Cobrorna i all ärlighet funkar inte så bra på racebana...... iaf om man vill prata hela varvet..... Jag har blivit återförsäljare för Zodiac om någon är intresserad av riktig radiokommunikation mellan bil och depå...... men för kortare avstånd funkar ju Cobrorna...... men om det bara är inom en bil så är nog peltors interkomsystem bättre och det kopplat till en Zodiac radio blir riktigt bra.... vi körde med dom när vi åkte skoter, bisting, dr anders mfl och dom funkar verkligen suveränt med oväntad bra räckvidd.... |
||
Re:
eftersom PMR446 har så liten uteffekt är 27 ett budgetalternativ eftersom priserna på simpla 27 grejor är låga, kollar man på de billigaste pryttlarna på kjell.com: Danita 4W FM mobilstation 1240: 449:-/ st Billigaste magnetotsantenn : 199:-/ st Sen finns det "universal headset, se t.ex alfakom.se Mini-Headset Police 99:-/st knappt 750:- per bil + 12VDC plugg/anslutning Tyvärr är det vanligt att långväga stationer hörs ofta på 27 på sommarhalvåret då vågutbredningen via Es gör att minsta lilla Grekiska Taxi hörs hit. Det blir tjatter. Sen är jaktradio 155Mhz ett alternativ (som är licensfri liksom 27MHz) , där är priset på radio mycket högre Radio kostar 2000-3000:-/st Antenn fast mobilantenn kvartsvåg 199:- Headset (typ 27Mhz kvalitet) 199:- På 155Mhz är det tyst nästan året runt - såvida jaktlaget inte drar igång ett drev mot närmsta bana... Sen kan man ju göra allt själv , så här skulle det se ut då: köpa en väl beg. "bygg"radio mellan 140-170Mhz alt. 400-470Mhz för 500-800:- och programmera om den själv. knåpa ihop headset med grym kvalitet runt 500:- liten magnetfotsantenn för 199:- + jobb ![]() _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3130 besök totalt |