| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Dahlbäckracings grymma lilla VW Polo :-)
|
12707 besök totalt |
|
Man kan prata hjulvinklar och chassigeometri i evigheter, men bilen (oavsett hur blank
) spöar nog det allra flesta "banbilar" här på rejsa med hästlängder...
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||
|
Re:
100% marknadsföring, den går ju hem i målgruppen. Mycket gratisreklam i pressen blir det. Dessutom verkar det finnas köpare av så'na där byggen. Framvagn och subframe verkar f.ö. vara byggda prcis som på Golfen. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
|
Den spöar säkert rätt många bilar på rejsa när det gäller rattlåsracing.
Efter att för ett några år sedan sett andra byggen (t.ex. Golfen) därifrån samtidigt på bana som bl.a. en del SLC bilar, så ska det mycket till innan jag tror byggen av den typen matchar riktiga banbilar. Som någon påpekade, det är bra marknadsföring i målgruppen. Den målgruppen läser nog hellre Bilsport, än hänger på rejsa. Har snarare Realcarkatlogen än GA- Lindberg dito på nattduksbordet. Känns mera som imagen av banbil är viktigare än det verkligen funkar bra på bana. Förresten vad gör en sån där bil Kinmekulle, Anderstorp och Mantorp på för tider? Det är ju det enda som kan avgöra om det är banbil nog för att tilltala oss rätttrogna.
Att den slår mina gammel-Saabar runt Anderstorp är jag rätt säker på, men hur står den sig mot jämförbara banbilar som byggda primärt för banan? Vår SLC Etanol Saab t.ex. Märks det att jag är lindrigt tilltalad av byggen av den typen?
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
Det är väl inte en racebil utan en leksak, de tävlar väl inte i nån klass med bilen?
Den är säkert byggd för att föraren ska ha skitkul även om den inte alltid är snabbast. Samma sak med golfen, Peter Sundfelt verkar gilla den trots att han kört det mesta. Ska man inte tävla med bilen är det väl viktigast att den är riktigt rolig att köra? Naturligtvis är det dumt att bygga "fel" om det inte är pengarna som sätter stop. _________________ Tommy Schmidt M3 -87 2,4L Köhler |
||||||
|
Re:
Det är inte fel när man kan bygga leksaker i den prisklassen men det sjuka är ju att det är vad precis vad det är... http://www.youtube.com/watch?v=i0Jc4AzSNnY Det vore ändå roligt att få tag på lite varvtider! _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
|
Med tanke på att jag sett Magnus Emanuelsson här på forumet ligga kloss i bakluckan på Golfen varv efter varv på Gelleråsen för nga år sedan med sin 165hk 323 E21 (70-talsbil) milt modifierad för BMW Cup standard (205 R-däck och ett Leda-chassi) så vill jag nog hävda att det finns fog för att dessa skapelser INTE är så snabba normalt sett.
Det finns fler exempel på samma fenomen. Undantag finns oxå, men dom är riktigt få. |
||||||
|
Re:
Det är inget man ser utan det är något som hänt. _________________ // Jani Hast |
||||||
|
Re:
Mina tjejrkollegor vill den ska vara röd...
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
Re:
Har ni tjejer på ert jobb?! ok, vi har faktiskt 3 _________________ Martin Öberg
|
||||||
|
Såg bilen live på Gatebil förra året. Bilen spann spann sladdade o spann .....
(På 201m tävlingen valde han att spinna ända in i mål, snacka om jubel bland den lagom berusade publiken) Precis som det ska vara på Gatebil, vilket ledde till att mängder av norrmänn trängdes för å köpa trimchips o stringtrosor med Dahlbäck logga. Dock fanns det lite S2or mm med Dahlbäckmotorer som gick riktigt fort (Blir 3:e semestern på Rudskogen i sommar- otroliga bilar å trevligt folk.)
_________________ Mattias Green-Escort Mk1 |
||||||
|
Re:
Lyllo, hur många är högt gällt pratande tvåbarnsmorsor?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Veckans OT...
|
||||||
|
En liten sak till att lägga på minnet, Dalbäck kör själv och vem säger att han kan köra fort på bana?
Skulle inte bli förvånad om han kliver ur bilen i depån med träskor, jeans och en t-shirt. En säker kille bakom ratten och optimera bilen för banan så kan jag lova att det inte är många som hänger med! _________________ Henrik Andersson |
||||||
|
Re:
Är inte racing det, det handlar om, säker kille bakom ratten och optimerad bil
Men som alltid är det enklare att bygga häftigt än att få det funka optimalt
|
||||||
|
Det är ju skillnad på Långlopp och Show/Time-attack/Drag/Drift.
Vem bryr sig om dumt slitage/värmeutveckling när man bara kör fullt ett par minuter? Det är ju ingen entypsserie heller där minsta deloptimering kan skilja mellan toppen och mitten. Men förekomsten av dessa dragplåster tror jag inte är skadligt för banåkahobbyn eller tävlingsverksamheten. Vi får väl hoppas att det skapar mer business för tillbehörssäljarna så att seriösa saker kan slinka med av bara farten. Men all PR behöver inte vara positiv PR. |
||||||
![]() |
Bilder o videos
Dahlbäckracings grymma lilla VW Polo :-)
|
12707 besök totalt |
