Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 8724 besök totalt |
För att sunt förnuft säger det ![]() Var och en måste få tro på vad dom vill, varför ska jag tro på att den är långsammare än en GT3 när ingen av oss vet? Jag säger bara att det låter helt och hållet otroligt. En WRC är en extremt avancerad bil med oändliga inställningsmöjligheter, den har i princip lika mycket hk men dubbelt så mkt vridmoment som en GT3. Du jämför en ren tävlingsbil för många miljoner med en gat-porsche... _________________ Anders Berglund |
||
Jag tror att min familjebil är snabbare runt ringen än en GT3:a, men GT3:an får bara köra på ettan .
![]() Som sagt, fullständigt meningslös jämförelse om inte WRC-bilen får optimeras för banan den skall köras på. ![]() Jag har för övrigt aldrig kört på ringen, vad det nu har med saken att göra. På nåt konstigt sätt har jag lyckats skaffa mig kunskaper om hastigheter på många banor utan att själv kört dem minst ett dussintal gånger... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Jag är porschefanatiker men tror ändå att wrc bilen slår en GT3:a på ringen utan problem.
Kanske ingen bra jämförelse med ringen. MEN... gullabo körde sin lilla peugot med 220hk i superstage på 1.23 och en porsche GT3 på 1.28 I superstage har man dessutom ganska mycket nytta av effekten. Så det visar ju hur mycket snabbare hans rallybil är när det svänger. Som sagt ingen bra jämförelse men man måste skilja på en tävlingsbil och en gatbil även om det står porsche på!! |
||
Jag har inte läst alla inlägg så jag vet inte vad du skrivit innan. Jag sa bara vad jag trodde. Men jag säger inte att jag har rätt. Det vet vi inte förrens man testat. Jag har inget emot att du valde GT3 som exempel. Det tycker jag är en bra bil att jämföra med. ![]() |
||
Jag ger mej in i leken...
Jag tror också på WRC-bilen. Och om det är någon bana som en WRC-bil skulle passa på så är det Ringen. Den är ju inte alls som en modern racerbana utan påminner just om... en asfaltrallysträcka! GT3 är ju en utmärkt och välkänd referens. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Jag har för mig att bla. Mattias Ekström rattat en Evo 6 i 24 timmars på ringen. Om någon vet hur man söker rätt på tiderna han körde på kan vi få en vägledning.
Förmodligen stämmer inte den bilens specifikationer mot WRC-reglementet men kan ändå ge en fingervisning. Mattias var inte snabbast i tävlingen med de snabbaste GT3RS bilarna var också betydligt snabbare än en gat-GT3. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Visst är det bra att veta vilka hastigheter det handlar om och hur banan ser ut, men det behöver man ju inte ha varit där för att veta. Det kan ju du gissa dig till ungefär när det gäller Karlskoga också, om du sett några lopp därifrån och kanske lite on-board-filmer. Jag kan inte säga att jag blivit något som helst bättre på att gissa olika bilars prestanda på Karlskoga före och innan jag kört där. Jag har svårt att se var en GT3:a skulle vara snabbare än en optimalt inställd WRC-bil. Även om ringen på sina ställen är väldigt snabb så är det ju ingen spikrak autobahn-sträcka. Däremot håller jag inte med Johan om att Ringen liknar en specialsträcka i ett rally, för de brukar vara betydligt kurvigare än en modern F1-bana. Det är ju mest hårnålar på många av dem. Annars skulle inte de finska och svenska rallyna vara de snabbaste. Inget vet ju svaret, men jag finner det orimligt att en gatbil av typ GT3 skulle vara snabbare på bana än en fullblods tävlingsbil som en WRC-bil är, även om banan bitvis är väldigt snabb. Vad ligger snittfarten på för en GT3:a runt ringen? 140, 150? Snittfarten i finska rallyt är ca 130 km/h och då är det på kurvig grusväg med massor av hopp. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Vad spelar det för roll? En WRC-bil har ett effektregister som är enormt, det är max effekt från väldigt låga varv med ett vrid på minst 600 nm, jag tror nog att den orkar uppför backarna... _________________ Anders Berglund |
||
Tor Helge,
Som du vet har jag lite koll på Nordslingan och en del koll på hur en GT3 går och kan gå där nere. Jag vet dock nästan ingenting om WRC-bilarna. Jag tycker dock du är lite fel ute i den här diskussionen. Visst är Nordslingan speciell med sina långa snabba partier men så extremt stor skillnad är det inte. En bil som är snabb på en vanlig bana är snabb på Ringen också. Totalt på varvet är det trots allt inte så där värst många sekunder man kör över 220 med en GT3:a Som sagt om vi antar att WRC bilen använder sig av en utväxling som är lite mer lämplig för Ringen - säg att de har något på hyllan som gör att den kan toppa 230 km/h så är jag övertygad om att den kommer att vara snabbare än en GT3. Detta förutsätter samma chaufför och samma däck. Varför? Vad har en WRC bil för effekt? 350 hk?? Vad väger den? 1000 kg?? Alltså har den troligen ett överlägset vikt/effekt förhållande. Sedan kan vi ju lungt utgå ifrån att en ren racerbil för flera miljontals kronor har ett betydligt bättre chassi än en "vanlig" gatbil som en GT3:a om vi däremot jämför RACERBILEN GT3 RS med RACERBILEN WRC då är det säkert en helt annan sak! ![]() Nåväl, det här är väl en teoretisk diskussion i sann "ljugar-anda" och vi behöver väl inte lägga alltför mycket allvar i det. Enda sättet att verkligen få ett svar är väl att låta Walter prova - men det lär väl aldrig hända? ![]() PS. Jag vill minnas att Röhrl körde en vanlig GT3:a som preparerats maginellt för rally i det Tyska rallyt för ett par år sedan. Hans sträcktider var mycket imponerande, tror att han inte var mer än ett par sekunder efter de riktiga rally bilarna (var väl dock kanske inte WRC??) per sträcka. Vill minnas att det stod om det i någon Porsche tidning - Christophorus?? _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Här finns lite mer info om bilen: http://www.wrc.com/en_GB/Profiles/Ca
Mindre vikt och mindre effekt. Skulle gissa på att WRC-bilen är snabbare om den har aerodynamik anpassad för Ringen och om AWD inte blir till en belastning. Kan dock inte påstå att det är många ställen som jag saknar grepp ut ur böjarna. |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 8724 besök totalt |