Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 18598 besök totalt |
Rejsa.nu och Drifting - Vad tycker ni om det ?
Hej, nyfiken på vad folk här tycker om att det börjar bli en massa bilder, bilar, trådar om drifting här? Kanske bara jag som är sjukt ointresserad av det, men jag tycker det finns väll andra forum för det. Rejsa.nu är för mig banåka, drifting är något annat även om det också är på bana Mvh, OL _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Även SBF-grenarna Rally och Virituell Bilsport finns representerade i både motion och tävlingsform.
Den inofficiella motionsgrenen bilbyggande med otydligt mål finns ju också representerad till viss del. |
||||
Personligen är jag inte heller så där jätteintresserad av drifting, även om det kan vara kul att se på ibland. Däremot tycker jag definitivt att det hör hemma på rejsa, varför inte
![]() Tittar man på forumet så är det ju väldigt brett med alltifrån grusrally till formel 1 och alla oss vanliga dödliga oavsett om vi kör bana med en bil som kostar ett par tusen eller nån miljon. Det som är den röda tråden i allt är väl att det handlar om bilar och racing ![]() om intresset är stort kanske man ska skapa ett eget forum för just Drifting, så kan alla trådar om det finnas där. Fast å andra sidan behöver man ju inte läsa de trådar som man inte finner intressanta.... ![]() En av de största fördelarna med rejsa är ju just bredden, det är iaf något jag har haft stor hjälp av sedan man klev in här... ![]() |
||||
Re:
Pallbocks-ljugar-SM som officiell SBF-gren? ![]() Jag är inte heller intresserad av drifting, men att det finns representerat på rejsa har jag inget emot. Magnus soffa, Magnus regler. ![]() ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Re:
![]() Det vore ngt. ![]() |
||||
Tycker personligen drifting passar utmärkt här, det står ju i "programförklaringen" "Det är kul när det svänger" För dig som åker på banträffar eller syslar med racing.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Det är ju storleken på rejsa och bredden som gör rejsa så himla bra..... så om något borde det komma in fler avdelningar........
|
||||
Re: Rejsa.nu och Drifting - Vad tycker ni om det ?
Håller med till fullo. Drifting är för mig totalt förkastligt. Dessutom är det värdelöst att köra bana med driftare ute samtidigt. Man vet inte vart dom ska ta vägen, spinna runt eller in i räcket. _________________ bmw bmwsson |
||||
Att kombinera dem ute på banan är en helt annan fråga och där håller jag med men på forumet får de gärna hålla till om det sköts snyggt. _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
I mina ögon är Drifting helrätt på rejsa, till och med mer än diskussioner om optimala hjulvinklar. Drifting handlar också om att det är kul när det svänger. Det handlar om precision bakom ratten precis som racing och trots att man kör med bakänden i ett annat spår än framhjulen så krävs det att man har en vettig inställning av bilen för att göra det.
Hinner man läsa alla trådar på forumet kanske man borde fundera på att skaffa ett jobb. ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Börjar man förbjuda prat om drifting så ska man väl fråga sig om konbana och dylikt hör hemma här också, drifting är inte mindre racing än vad konbana är i mina ögon. Så länge det inte blir problem med hårddiskutrymme på servern så kan man väl få prata om all form av racing (och racingrelaterade aktiviteter som pallbocks-ljugning
![]() ![]() _________________ Tomas Landin |
||||
Tvärt om, kategorin som snurrar av banan är de som överhuvudtaget inte har en aning om den egna bilens fysiska förehvanden på bana då det råkar köra över gränsen. Vilket är väldigt vanligt förekommande på banträffar. Ett förtydligande, det är knappast en inbiten driftare som man till vardags ser slänga med baken och spinna av banan på den vanliga bankörningen! Samantaget har kategorin snurra av banan förare ej heller en aning om den egna personliga förmågan då de råkar köra över gränsen. Varför har denna kategori förare ingen aning om detta, jo det är ganska enkelt, de har aldrig provat på bilfysik. Oavsett om man gillar fenomenet drifting eller inte, att träna bilkontroll har alla nytta av, såväl driftare som vanliga banåkare samt den vanliga trafikanten som endast pendlar till jobbet med bilen! Med detta inte sagt att drifting och bankörning ska köras samtidigt på banan! Men om folk generelt testade på bilkontroll övningar mer ofta, ja då hade du nog sluppit se många av de okontrollerade driften som oftast resulterar i en avåkning under den vanliga bankörningen. Sorry OT? Självklart hör drifting hemma på rejsa. Oavsett om man gillar det eller ej, detsamma gäller ju allt annat på rejsa. Självklart är det ju så att vi alla kan ju inte gilla samma saker. Dock ska detta i sig inte hindra att en massa olika bilrelaterade saker avhandlas här. Som sagt, det har i tråden nämnts en hel del annat bilrelaterat, pallbocks SM, bling och tuning SM, tid och spårvals SM ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Hmmm, där tar jag dessvärre pallplats. ![]() Drifiting verkar skoj och det vore kul att göra det "på riktigt". Att ta sig runt en bana med, mer eller mindre, konstant ställ är otroligt underhållande (och nyttigt för mig som förare). Kontrollerade ställ i hög fart hör till det roligaste man kan göra med kläderna på. ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Re:
Konbana, rally, banracing, banåka osv har ju en sak gemensam; Man kämpar hela tiden för att bli snabbare. Även om vissa personer som åker på bandagar försöker påstå att de bara är där för att ha kul, så nog f-n försöker de bli snabbare från gång till gång. Drifting är en bedömningssport, vilket gör att den skiljer sig rätt mycket från övrig form av motorsport. Sen om det hör hemma på rejsa eller ej, ska jag låta vara osagt personligen tycker jag inte det hör hemma pga den stora skillnaden då ämnet skiljer sig endel från övrig form av banåka. Nu är väl jag inte direkt någon förebild för banåkarejsaren då jag byggt bil i evigheter (Alfan fick iof smaka två träffar förra året då abstinensen blev för stor). Det finns säkert lika många åsikter om vad rejsa ska innehålla som det finns användare, men att prata om "ju större, desto bättre" är en omdömmeslös inställning tycker jag. Är man storlekskåt, finns det enkla knep för att få många användare. Ju större ett forum blir, desto mer identitet tappar det. Någonstans får man hålla lite kontroll på att forummedlemmarna faktiskt är intresserade av, och pysslar med banåka i någon form (funktionärer/arrangörer/förare/intresserade osv). Folk som öser in frågor/byggtrådar osv med en avslutande mening om; Jag ska köra bana med den i framtiden, känns lite tveksamt. För mig hade gärna moderatorerna gärna kunnat få hålla det lite stramare. |
||||
Re:
Verkar lite som du missar din egen poäng där... De "oseriösa" "användarna" som bara är ute efter råd till sina busbilar eller whatever har knappast något gemensamt med drifting. När någon skrev desto större desto bättre syftade de med största trolighet på större omfång, och inte större siffror i statistiken. Så länge det handlar om bilar som faktiskt används på bana för att svänga med ser jag inte varför det skulle vara mindre relevant än någon annan faktisk tillämpning av banbil. Sen oseriösa typer som med största sannolikhet inte ens har för avsikt att komma ut på bana, konbana etc... kommer att finnas/vara ett problem oavsett drifting eller ej... |
||||
Re:
Jaså, håller jag inte med om alls. Möjligen förändrad identitet, vilket ju är naturligt för allt som inte står still, men att det skulle bli identitetslöst ser jag inte alls att det skall vara nödvändigt bara för att det blir större. På vilket sätt tycker du att rejsa har förlorat identitet sedan 2002, med tanke på den enorma ökningen av trådar, underforum och användare? Jag skulle gärna se all sorts motorsport och motorsportsrelaterade aktiviteter, typ banmötesåkande, här på rejsa, även rättfram, MC, etc.. Många frågor är ju relevanta för många grenar, liksom att det kan vara berikande att se vad andra håller på med. Bara man behåller övriga regler och praxis om icke-anonymitet, seriositet, (dubbel-)moral(*), ja hyfsat vuxet och inte totalt flamsigt. När det gäller ämnet i sig så tycker jag att det varit ett många gånger rätt så stort klagande på drifting sedan det började skrivas om det på rejsa. Varför det? Alla kan inte gilla allt, jag tycker t.ex. att banmöten med standardbilar känns totalt ointressant, förutom socialt då, med det tycker inte andra, o.s.v.. Det brukar i många trådar klagas på att drifting inte går ut på att åka på kortast möjliga tid runt banan och därför på nåt sätt skulle vara dumt. Men det gör väl t.ex. inte nödvändigtvis banmöten heller och dessutom är jag tveksam till att alla de som kommer med de klagomålen själva verkligen aktivt tävlar i banracing, vilket gör denna tidsjaktpassion än mer underlig. Sorry, men jag är kraftigt allergisk mot den utbredda tendensen att "förbjuda" andras intressen bara för att man själv inte gillar dem. (*: Inget skrytanda om hur snabbt och dumt man kört på allmän väg, länkar till körning av GIS-typ, etc.. Ett visst mått av dubbel-moral är bara bra, annars skulle ju aldrig nåt bli bättre om nästa generation förväntades att bete sig lika illa som den föregående, bättre att göra som pappa säger och inte som pappa gör...) _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Re:
Ja, jag flummade nog ut i någon bra/dåligtdiskussion där mot slutet. Grundpoängen var iaf att drifting faktiskt skiljer sig mot annan form av motorsport.
Jag har lite svårt att sätta tummen på vad exakt som förändrats sedan 2003-2004. Att forumpappan inte postar i särskilt stor utsträckning är lite tråkigt. Jag kanske är ensam om att tycka identiteten försvinner med storleken, men fenomenet är ju samma som att vissa tycker om att bo i en by, medans andra föredrar storstan. Litet och gemytligt, eller stort och anonymt... |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 18598 besök totalt |