| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Catch tank
|
44508 besök totalt |
|
Måste lägga mig i den här diskussionen, jag också.
Min teori, varför man ej ska ha tryck på retursidan: Säg att du har en 3bars regulator. Det behövs ett bränsletryck på 3bar för att övervinna fjädern på översidan av membranet, kulventilen öppnar och bränsle går i retur. Nu regleras bränsletrycket och ventilen öppnar mer eller mindre för att försöka hålla trycket på 3bar. Skulle man nu ha 0,5bar övertryck på retursidan, kommer det behövas ytterligare 0,5bar för att övervinna mottrycket. Men, Regulatorn kommer fortsätta att försöka hålla bränsletrycket på 3bar, så den kommer att öppna lite till. Teoretiskt sett kommer bränsletrycket över fuelrailen att vara 3bar, övertrycket på returen kommer bara resultera i att bränsletrycksregulatorn öppnar något mer för att bibehålla 3bars bränsletryck. I verkligheten kommer varvet på högtryckspumpen, förbrukningen av motorn mm hela tiden att variera, så resultatet kommer att bli att regulatorn får svårare att hålla bränsletrycket konstant iom tryckvaritoner i systemet. Man kommer med andra ord få större tryckvariationer i fuelrailen. Obra. Därför anser jag att man skall undvika övertryck på retursidan. För att svara på första inlägget, innan tråden vek av på ett sidospår. Tänkte jag visa hur jag har gjort (inget tryck på retursidan)....
Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
|
Kom på ytterligare en negativ effekt av övertryck på retursidan.
om man köper mitt resonemang att regulatorn behöver öppna mer för att bibehålla systemtrycket vid övertryck på returen. Så innebär det att reglerområdet minskar. Dvs större chans att regulatorn inte klarar av att hålla ner trycket, utan den står fullt öppen och man får högre systemtryck än vad regulatorn är specad till. Säg att man kastar dit en större soppapump på en modern bil med en sån där liten söt regulator, som är sammanbyggd med fuelrailen, då kan man kanske få problem med detta vid låglast. /Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
ett argument som man kan diskutera är att om pumpen går sönder så blir det inga delar från den i motorn men hur de bitarna som man kan anta blir relativt stora ska komma igenom spridarna vet jag inte Men det är iaf ett klassiskt synsätt.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Är väl igentligen inte att dom kan komma igenom spridarna som är problemet. Problemet är att dom kan komma ner i spridarna och förstöra dom samt förstöra BTRn. Skulle satt bränslefiltret så nära fulerailen som möjligt, tycker det ger högst säkerhet. _________________ Emil Rehnfors |
||||||
Då blir det på detta sättet Kan jag använda mitt original filter eller ska man byta till ett med friare flöde? Måste pumpen sitta nära catchtanken eller kan jag sätta den under bilen där mitt bensin filter sitter nu? _________________ --VVTS-- |
||||||
|
Nu kommer jag inte ihåg vad det sitter för fliter på 850...
Men montera ett filter från en 740 turbo, dom har flöde så det räcker för dina behov. Koenigsegg kör med det på iaf CC8C och CCR vet inte om det sitter på CCX också men 806hk klarar det av iaf
_________________ Emil Rehnfors |
||||||
|
Det sitter ett stort filter med snabbkopplingar på slangarna , jag tror det räcker till mina behov , finns dom som har det på sina 700-800hk monster på strippen , men när jag ska endå bygga om så får jag se hur det blir men min fråga kvarstor om bränslepumpen måste sitta nära catchtanken eller spelar det ingen roll?
_________________ --VVTS-- |
||||||
Då blir det så på min bil med
_________________ --VVTS-- |
||||||
|
_________________ Ketil Frengen ketil.frengen@norgespost.no Min bil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33836&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= |
||||||
|
Re:
Ju det vet jag men jag undrade om ledningarna måste vara lika tjocka eller om returen kan vara klenare eftersom spridarna tar hand om bensinen med ? _________________ --VVTS-- |
||||||
|
_________________ Ketil Frengen ketil.frengen@norgespost.no Min bil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33836&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= |
||||||
|
Jag skulle vilja påstå att grovleken hos returen är mer kritisk än grovleken hos slangen till bränslefördelningsröret då ett tryckfall i den senare kommer att resultera i samma problem som nämnts angående tryck i catchtanken.
När det gäller filtrets placering efter pumpen så antar jag att denna placering är att föredra då ett ökat tryckfall på trycksidan inte är något större problem då pumpen lätt kan överkomma detta tryckfall. På sugsidan matas pumpen med bränsle från enbart det tryck som bränslet och lufttrycket i tanken utövar. Sjunker inloppstrycket för mycket så riskerar pumpen att kavitera vilket förövrigt är vad man vill motverka genom att trycksätta catchtanken. Att trycksätta catchtanken är sannolikt onödigt om man bara kör med ett bränsletryck på ett par bar, men med ett högtryckssystem som kan arbeta med tryck mellan 20 och 100 bar så kan det dock vara en nödvändighet. |
||||||
|
Fick aldrig nåt grepp på om man kunde montera returen från spridarbryggan direkt till tanken eller om den helst ska sitta i catchtanken?
|
||||||
|
Re:
Anbefaler at varmt returdrivstoff går i hovedtanken
Mvh Ketil
||||||
|
Re:
Som jag fattat det skall returen från fuelrail alltid gå till catchtanken & därifrån en separat slang/ledning till orginaltankne. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Re:
Efter att ha sett lite ritningar så verkar det stämma, men av vilken anledning? Känns mera rimligt att låta returen gå direkt till tanken för avkylning. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Catch tank
|
44508 besök totalt |