Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 18598 besök totalt |
Synd det inte var en "röstningstråd"
Jag tycker det är helt rätt med drifting på rejsa. Bredden är vad som gör forumet. För den inte ser klart förbi all däckrök, dekaler och japanska turbobilar ![]() ![]() ![]() ![]() För att etablera det bättre vore det kanske bra med en Driftingavdelning bland listan med racingserierna. |
||||||||
Re:
Klart drifting hör hit. Men det är rättså nytt för de flesta och har många nya utövare. Därför blir det väl lite mycket sladd medels snurr och inte så många värstingbilar i dagsläget vilket gör att det kanske får lite dåligt rykte/ser amatörmässigt ut i mindre intresserat folks ögon. Bra ide med egen forumdel, slipper de som inte är intresserade att bli stuckna i ögonen. _________________ Daniel Steiner |
||||||||
Re:
Är inte de flesta 'racingserierna' under STCC och supportklasser ganska amatörmässiga med folk som endast har en enkel trailer bakom en vanlig standardbil etc etc? Vad är skillnaden? _________________ Roland Johansson |
||||||||
Re:
Varför så bitsk? Jag tyckte Pär ställde en ytterst rak och välgrundad fråga. Stor entusiasm p.g.a. något man själv eller en kompis säljer har ju för de flesta en betydligt lägre relevans än om lovorden kommer ifrån någon helt utan intressen i den aktuella prytteln, så det är väl inget fel i att fråga om det, innan man lägger ut en massa pengar på nåt som någon annan har lovordat. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Re:
Skilnaden är inte så mycket i hur mycket pengar man kastar ner i bilen/tillbehören, utan snarare hur länge man hållt på. Som jag upplever det finns det många innom den "moderna" grenarna som lägger ner mycket pengar på sina bilar, men som har väldigt lite erfarenhet, då blir det ibland fel och ibland rätt, och ibland så tycker tidsoptimerande svängomaner att fokus på driftingbilarna är komisk. mycker show och bling och lite race. Det finns innom racingen många som kört racing sen sextiotalet, som harvar omkring med trailer eller nån sunkig transit som transportbil, men som redan gjort alla misstag, och lärt av dem, bundgeten behöver inte vara så stor, om man inte gör några felsatsningar. Många av de här härrarna är dessutom villiga att dela med sig av sina kunskaper, så att vi som är nybörjare skall slippa göra alla misstag som de redan gjort. Jag tror att den senare kategorin är ovanliga innom drifting. |
||||||||
Re:
Jo, men de har ju just tex STCC som ansiktet utåt. Drifting har inte sådan hjälp. Därför ställs det i mina ögon lite mer krav på folket i "bredden" eftersom det är dem som är huvudrepresentanter för sin sport. Ingen insatt i Sveriges racing kan väl säga att racing utförs amatörmässigt här? SLC - SSK osv är ju fullt av amatörer men fina och proffsiga arrangemang ändå. Jag menar inte att driftingtävlingarna är dåliga arrangemang, jag menar att om man inte har en etablerad och gedigen anhängarskara så kräver det ju mer för att locka till sig folk. Det är just det som är svårt. De filmer som jag har sett från Svenska drifting-tävlingar så har det mest varit snurr och bränna gummi. Då är det ju svårare att locka till sig folk som inte har ett intresse för sporten redan från början. Förhoppningsvis så kommer klassen att växa både publikmässigt och utförarmässigt. _________________ Daniel Steiner |
||||||||
Re:
Varför så misstänksam? Du och Pär bör utan problem kunna ta fram adekvat info gällande boxen om ni vore intresserade. I övrigt kan väl du och Pär vara snälla att bortse från allt jag skrivit samt mina erfarenheter från boxen p g a att ni anser mig jävig ![]() observera oxå, jag har ingen annan erfarenhet av loggsystem, denna box är det enda jag provat. Förutom transponder i bil, vilket inte ger mer än tid. Pär är ju som jag sagt välkommen att låna min box I övrigt verkar du missuppfattat, jag har inget intresse, mitt intresse ligger i att entuiasmera andra. Nåväl det står alla fritt att dra sina egna slutsater, egentligen oviktigt för mig om man har konsprationsteorier till varför jag pratar box. De flesta här på forumet vet dock sedan länge, långt innan boxen ens fanns att jag har ett stort intresse i min egen framfart på banan.(intresserad av tiden runt banan, hur jag kör, hur jag kan köra fortare o s v) Det är ju kanske därför jag tar fram overlays från mina varv mot proffsens varv då de oxå kör min bil, testar spår och körsätt och jämför allt möjligt. Så givet passar boxen mig väldigt bra. Finns ju mer av mina box erfareheter i eftersnacks tråden från clubsportracings dag på gelleråsen. Där ligger t e x mitt spår på gelleråsen i en print, om det nu kan inspirera nån(övertyga) mer eller mindre. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
Re:
Den som irrar omkring på banan med lite halvkoll på bilen kanske är en framtida D1GP-mästare... ![]() Alla är vi nybörjare i början. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||||
Re:
Jag tyckte, tydligen ogrundat att döma av ditt svar på mitt inlägg som jag läste och citerade relevanta delar av, att det kunde vara åtminstone "icke oskäligt" att misstänka att det låg någon knytning bakom. Du svarade och jag var nöjd. Men varför blir det "taggarna utåt" på detta sätt och en fortsatt defensiv ställning i rätt allmänna ordalag som inte berör kärnan i frågeställningen (trots ett direkt svar från mig och ett allmänt resonemang från Anders) förorsakat av en i grunden rätt oskyldig och i min mening berättigad fråga? Du borde väl kunna softa och fortsätta med dina delvis mycket medryckande berättelser utan att störa dig på varken mig eller Anders? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
Re:
Absolut! Bara de inte driftar när jag kör "ickedrift" ![]() Jag gillar också att sladda!! ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||||
Re:
Varför taggarna ut? Är de så väldigt ut, ja kanske till viss del. Kanske p g a att som du själv säger...... rätt allmäna ordalag som inte berör kärn ämnet, ja var det överhuvudtaget så viktigt för dig att belysa detta då det inte är kärnämnet, utan mer spekulationer från din sida om att jag torde vara så EXTATISK(som du nämner det) p g a (du menar) att jag har ev del i driftbox på nåt sätt(vilket jag inte har). Du finner det tämligen osannolikt att man kan vara så extatisk som jag är utan att ha en inblandning i driftbox på något sätt. Du måste inse att vi är alla olika, kanske dömer du andra efter dig själv? Jo, jag är imponerad av boxen, den är bra för de som vill mer än att känna sig fram i blindo på banan, den är bra för de som är intresserade av sin egen framfart på banan. För de som åker runt en bana för att titta på landskapet runt omkring, eller för de som åker runt på den egna känslan, för de som inte alls är intresserade av sin framfart runt banan, ja för de är ju boxen totalt värdelös! Finns ju ingen anledning för den kategorin banåkare att köpa box. Slutligen de jag uttrycker(mina erfarenheter från boxen, inget annat)detta kan jag säga utan att har nåt aval med driftbox! Är det så konstigt för dig? Givetvis drar alla olika slutsatser. Många kanske finner nytta i att jag testat boxen en del, andra ser annat. Lika självklart som det är för mig att entuiasmera andra, ja lika självklart är det för dig att i grunden ha en hälsosam misstänksamhet. Egentligen är det inte konstigare än att vi alla är olika. Ska försöka formulera mig på ett annat sätt framöver så att jag inte uppfattas som så mycket taggarna ut. Det är ju inte kul, du uttrycker dig ju väldigt korrekt, så jag får skärpa mig på den punkten ![]() Men ponera att jag nu själv var ägare till driftbox(eller hade ett avtal med dom, vilket jag inte har!) Ja oavsett, inte skulle du göra ett ev köp baserat endast på det jag förmedlat här. Man måste väl skaffa sig en egen uppfattning oxå. Är man dessutom hälsosamt misstänksam i sin grundinställning, ja givetvis köper man inte boxen(eller annat) baserat på någon annans erfarenheter då kanske. Pär ring driftbox om be att få låna en box, det är säkret inga problem. Du kanske har helt andra referensramar gällande vad som är ett bra och enkelt loggsystem för hobbyåkare än vad jag har. Som sagt jag har inga andra loggsystem att referera till. Kanske är det därför jag är gillar denna box? Väldigt va OT det blev. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
tycker att det är helt OK med drift här på rejsa
![]() Lägg upp en egen Drift tråd under "baracing" är mitt förslag ![]() Själv ägnar jag mej bara åt okontrollerad, ofrivillig, drifing då och då, men det är kul det med ![]() _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||||||
Re:
[quote="Pär Hansson"][quote="Göte RS6 Sjögren"]....................... Varför så misstänksam? Jag tyckte, tydligen ogrundat att döma av ditt svar på mitt inlägg som jag läste och citerade relevanta delar av, att det kunde vara åtminstone "icke oskäligt" att misstänka att det låg någon knytning bakom. Du svarade och jag var nöjd. /quote] Lugn i stormen. För att undvika "misstankar"...riktade åt några som helst håll kan jag bara på Racelogics vägnar intyga att Gaute inte får ett korvöre för sin entusiasm. OCH har betalat fullpris för boxen. och förresten var jag på driftkurs på Gillinge igår, o roligare än så har det inte varit på länge! Prova själva! _________________ Johan Bergin |
||||||||
Visst är drifting helt ok på rejsa!
LIka mycket som konbana, superstage, trackdays, karting och racing med nya och gamla bilar. Har inget emot rally och rallycross heller, men nog känns asfaltsåkat närmast rejas själ tycker jag iaf. Ävne om jag själv inte riktigt tagit till mig kosntarten drifting, så är det ju bara att kosntatera att den etablerat sig som sport sedan lägne och natagligen kommer att växa så det knakar i Sverige också. Däremot har jag personligen svårt för bling-bling och imponatorbyggen som är mera show än go. Men smaken är som.... Tanken på en egen avdelning för Drifting är väl inte fel heller, även om det också postas i de mera allmänna forumen. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
Re:
[quote="jbergin"][quote="Pär Hansson"]
Skönt med lite klara besked då för vissa ![]() E rädd för att jag kommer bli lika torsk på denna mannick som vissa andra, måste bara köpa den först ![]() Driftkurs på Gillinge låter väldigt spännande, eftersom tråden handlar om drifting kanske du Johan kan berätta lite om den? ![]() |
||||||||
Re:
[quote="bmw130"][quote="jbergin"]
Mats jag ska be Peter Ternström skriva ett par rader om hans event på Gillinge. Jag har tidigare i tråden nämnt lite om det. Egentligen handlar det om bilkontroll(drift). Jag har fått Peters förtroende att vara instruktör. Vi har nu kört eventet två gånger, men Peter T har tänkt köra eventet stående vår/höst. Ingen är gladere än jag om man kan inspirera folk till att få en bättre bilkontroll. Det har visat sig att jag och Peter tänker lika gällande detta. Personligen har jag alltid hävdat att om man har en god förmåga att styra bilen över gränsen, ja inte bara blir man en säkrare förare men oxå en förare som själv kan bestämma om han vill framföra bilen just på gränsen inom greppsgränsen(där det generelt går fortast på banan) Eller om man vill hänga ut den i en lång kontrollerad sladd(ej på bana tillsammans med bankörning). Helt klart ger detta en annan dimension till bilkörning. Av någon anledning tycker jag mig se ett motstånd till drifting bland vanliga banåkare. I princip alla vanliga banåkare skulle bli bättre (snabbare) banåkare om de kännde totalt förtroende för den egna förmågan samt bilen långt över greppgränserna. Har man denna förmågan vågar man oxå åka fortare på banan, för man vet att om man får en okontrollerad sladd åker man inte av p g a detta. Se Peters Ternstöms www.prorscheklubben.se _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
Re:
Jag har en driftbox som jag köpt för egna skattade pengar och jag kan intyga att jag är lika positiv till driftboxen som Göte ![]() För övrigt tycker jag drifting hör hemma på rejsa. _________________ /Petter Ledin |
||||||||
Re:
[quote="Göte RS6 Sjögren"][quote="bmw130"]
Edit www _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
Nu tillhör inte jag någon rejsa.nu elit, men jag har ett konto här, och jag pysslar med drifting så jag röstar på JA!.
Dock så är tanken att prova och åka med grepp med nya bilen nån gång, vill gärna se hur snabbt det går med den med tanke att den är så mycket mer påkostad än min gamla bil. /Henrik |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 18598 besök totalt |