Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 35470 besök totalt |
Re:
Räknade en gång till och denna gång med 195 däck och 150hk (har kanske snarare ca140) blir det följande: PF1= 0,88 (1050kg) PF2= 1 (195or) PF3= 0 (dubbla armar/stel axel) PF4= -4 (ej abs, andra fjädrar/dämpare, std vagn, byggd -72) Summan av kardemumman blir 60/0,8565 = 70 sek på knutan. Har inte testat med nuvarande fjädrar och senaste motortrim men gissningsvis går den på 1.15-1.16 som snabbast vilket ju är en "långtbakplacering" även i c-klassen. Med 215 däck stiger tiden med ca 2 sek, så jag skulle säga att däcks-faktorn är rejält överskattad (förutom felvänd) medan ålders-parametern är ngt underskattad med tanke på vilken prestanda en lite halvklen modern bil har (ex porsche boxter mfl?) |
||||
Jakob Hultkvist:
Din bil ligger i samma härad som min. Samma effekt ca, A-armar fram, stelt bak ca 1000-1100kg 195or Lite moddad chassi 1969 Skilnad är att jag har -2 för FWD Då jag REDAN kommeterat däcksbredd kontra greppet är felvänt. I mitt fall ger det med moddat, rätt vänt däckbredd kontra grepp, ca ca 75,7 (1.15,7) och i ditt fall ca 74,1(1.14,1) Då ligger 1.15-1,16 inom fel marinalen. Eller???? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Ja det är mer rimligt, jag menar naturligtvis inte att den enda bil som ska ha fördel är min egen... Men verkar det inte som att däcksfaktorn har fått alldeles för stor betydelse jämfört med tex åldersfaktorn...
Hur många äldre sportvagnar finns det inte i mgcc som nu inte har en chans att våga prova sin orginalbil på bana? Jag hade iaf tyckt det var kul ifall fler medlemmar började dyka upp på banmötena, inte bara samma inbitna banpiskare varje år.. Sen borde kanske inte vingar>200mm få lika stor omräkningsfaktor som orginalchassie anser jag. fuling, vad har du för bil? bara nyfiken ![]() |
||||
ok var lite yrvaken.. såg saaben nu hehe.
Jag tycker för övrigt att man skulle ta med förarens årsinkomst som uppklassningsfaktor. Detta torde vara den största avgörande skillnaden på om en bil kan bli snabb eller inte. Då hade jag vunnit min klass lätt ![]() ![]() ta nu inte detta på allvar... |
||||
Re:
hahah. ![]() Vi lyssnar på er! Faktorn för äldre bilar kommer nog hanteras annorlunda och mer rättvisande i det sluliga förslaget. Vi har strukturerat om lite där. Däcksbreddens inverkan kommer vara helt teoretiskt grundad, det vi inte tagit hänsyn till är att man bara ligger i kurva kanske 50% av varvtiden. Detta kommer justeras. Samma sak med vingaran. Här kommer vi räkna/simulera hur mycket downforce som är realistiskt med olika vingstorlek (och en eller 2 elementsvingar)och se vilken inverkan detta gör på varvtider. Att ta bort en vinge är ett relativt enkelt sätt att klassa ner en bil! vilket vi ser som en fördel. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
luftmotstånd / frontarea
Hej om nu vingar skulle ha nån betydelse så har nog luftmotstånd / frontarea också betydelse Troligen skulle bilkonstruktörer annars inte offra stora pengar på att få bilar med lågt luftmotstånd / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Jag tycker Christians förslag är kalabra
![]() ![]() ![]() Jag har ju en liknande bil som er långloppa men jag har erfarenheter med två olika setup på min. Vikt och effekt har varit de samma d.v.s. 1200kg och 163hk. Använder jag arket på min senaste setup med racechassie och 225 r-däck så stämmer den teoretiska varvtiden ganska bra med det jag kört på Knutan d.v.s. 73,2 sek mot 1:14,1. Jag har även kört bilen på original chassie och 205 breda gatdäck och när jag räknar på det får jag TPF=0,704 som ger teoretisk varvtid på 77,5 sekunder vilket stämmer bra med mina 1:18,9 på Knutan, med nämda setup. Jag hoppas det blir något av detta, ni har mitt stöd ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Re: luftmotstånd / frontarea
Vad är projicerade frontarean på en sjua??? KAn du inte mäta upp din bil så kan vi ju jämföra med ex. Porsche 944 som har lågt CW. Sedan kan vi ju simuleraö ver t.ex. ett varav på Knutstorp. På en svensk bana som är relativt långsam så har luftmotståndet betydligt mindre påverkan än på en snabb t.ex. Nordschlefe eller SPA. Däremot har vingar betydlig effekt både på långsamma och snabba banor. På långsamma banor ställer man bara upp anfallsvinkel. Att man får mycket mer drag gör då inte så mycket då banan ändå är relativt långsam. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Frontarea
Hej Christian Har du nån skiss som visar vilka mått du behöver, ingår tex fram och bakhjul i denna area? Ingår den nästan vertikala vindrutan i denna area? Sjuebilarna är ju inte kända för någon groundefekt precis utan snarare raka motsatsen, bilarna börjar lätta i framändan redan vid 100-120km/h, då menar jag bilarna med cykelskärmar, om bilen har clamshells (långa skärmar fram) upträder lyftkrafterna naturligtvis ännu tidigare och kraftigare. Motorrummet är dessutom öppet undertill och detta förstärker troligen lyftkrafterna när luften som kommer in genom noskonen skall ut igen. En bild på en lätt modifierad Caterham Super seven (Black Brick) som troligen har bättre värden vad gäller frontarea samt CW tal ![]() / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Re: Frontarea
I 99 % av alla fall har alla standardsvagnar lift. Just därför ger vingar rätt stor effekt direkt. Bifogad skiss av dinm egen bil visar hur du ska mäta. ![]() (fast bägge sidor ska mätas), m.a.o om du kan ta en lång stång som är VÅGRÄT och få den att sticka ut både bakom och framför bilen ska detta området inte mätas. Likaså kan du strunta i störtbågen. (Hänger du med?) om vindrutan är horisontell eller inte påverkar inte luftmotståndet så mycket som man kan tro. Jag tycker nog du kan mäta arean utan vindrutan. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Hur göra med cw-talet???
MÅNGA std bilar går det att hitta utan några större problem. En 7a har jag inte sätt något värde på men förstått att det måste vara temligen högt typ rullande ladugård ![]() Men de borde ha tämligen liten frontaria så det borde gämna ut sig. EDIT: Jag gjorde en liten simulreing Vikten sänkt -25% Cw ökat +25% Allt annat lika Köringen är från rullande start i 80km/h Effekten ligger runt 145hk, vikter 1000kg och 750kg. Av någon konstig anleding är det ett saabas jag utgick ifrån;) X-axen är körda meter Y-axen är vad den tyngre bilen ligger efter. om nu X-skalan gått till ca 3000m så är den tyngre bilen eapp ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
Jag tror också det jämnar ut sig, framförallt så är man på en Svensk bana väldigt sällan uppe i höga hastigheter. MEN jag tycker vi skall kolla upp detta så vi vet. Jag tycker ABSOLUT inte att det ska vara med någon form av CW/frontarea i klassningen,. Däremot så tycker jag att det om det är motiverat kan vara så att man har ett tillägg för "dålig aerodynamik" som man får definiera tydligt, OM detta visar sig ha större påverkan på varvtider. Kankske man skulle kunna ha "avdrag får göras om dokumentation kan visas på att fordonet i detta utförande har CW större än 0,5. http://www.mayfco.com/tbls.htm För Cw på olika fordon-. En Sjua ligger på CW ca 0,7 _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Jag gjorde en simulring med
cw 0,35->0,7 vikt 1000->750kg Utgångshasighet 80km/h Det fodras en raka på 670m för att den tyngre bilen skall komma ikapp om utgångshasigheten är 80km/h. Det är bara Anderstorp och Mantrorp som har så långa rakor. Men alla banor har små rakor lite överallt så den lätta bilen har mer fördelar än nackdelar. Så vikt/effekt och vikt/däcksbredd är de apsoluta viktigase faktotrna. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Varför ger en trimmad motor enligt reglementet 125 hk/l i roadsport men bara 110 hk/l i modsport?
![]() |
||||
Re:
Men visst ger de två klasserna olika beräkningseffekter. Det kan ju ha lite med upplevda problem att göra. Det har inte dykt upp överladdade MC-motorer i Modsport så därför är de inte klassade som mer än 170hk (överladdad 1-liters). |
||||
2 liter är väl 2 liter och har man fingrat lite på motorn är det väl 250 hk som gäller som "beräkningsunderlag" (220hk i modsport) |
||||
Re:
4ventil 1,0 liter ger 110hk 4ventil 1,5 liter ger 165hk 4ventil 2,0 liter ger 220hk 4ventil 2,5 liter ger 275hk Roadsport kör med "böjda" litrar Vber=(Vreal+0,4)/1,3 4ventil 1,0 liter ger 125*1,08=134hk 4ventil 1,5 liter ger 125*1,46=182hk 4ventil 2,0 liter ger 125*1,85=231hk 4ventil 2,5 liter ger 125*2,23=279hk Kurvorna för 4ventilstopp möts vid 2,78 liter. Över detta så ger Roadsport lägre beräkningshästar än Modsport. För de andra alternativen så går det att räkna ut motsvarande brytpunkter om man vill. |
||||
ok, läste (eller fattade) tydligen inte allt
![]() Däcksbredden då, om jag får åka med 205;or kan jag då ha 195 fram och 215 bak? Alla bilar är ju inte byggda så att det passar med samma mått runt om? |
||||
Re: MGCCs tekniska reglementesförslag
Har alla uppmärksammat dom nya säkerhetsreglerna? Krävs lite mer pryttlar i bilen numera. _________________ Pär Hylander |
||||
Re: MGCCs tekniska reglementesförslag
Något speciellt du syftar på? ![]() _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||
Vi följer SPVM helt vad gäller säkerhet i år. Dvs även bilar med bärande takkonstruktion måste ha båge. Föraren måste ha godkänd personlig säkerhetsutrustning (dvs godkänd overall osv.). FIA-bälte krävs också (dock är inte FIA-stol ett krav).
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 35470 besök totalt |