Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5883 besök totalt |
Bygga rallybil, Grp H 66-74
En liten fundering till alla er grusrävar. Vad behöver man tänka på när man bygger rallybil? Tänkte då mest på det byråkratiska och vad det kostar ungefär att få en bil homologiserad, men även andra goda råd är välkommna. ![]() Det lutar åt att det blir en Volvo 140 som vi ska sladda med. _________________ Stefan Lindkvist Hemsidor: Racing: http://www.spattex.net Rally och annat grusvänligt: http://www.142an.se |
||
Re: Bygga rallybil, Grp H 66-74
Du "får" inte börja bygga utan att ha ett igångsättningstillstånd, det får du av närmsta homologeringsbesiktningsman. När han ändå är där så kan han ju ta med sig homologeringshandlingar till bilen så ni inte skruvar på saker ni inte får ha eller råkar kapa bort nåt som måste vara kvar. Sen är det bara att bygga ![]() Jag är osäker på avgasdispenser mm nuförtiden - vi kör ju med kat om inte annat.. Just 66-74 kan ju vara lite klurigt med gamla klassade delar osv. 140 får man rolig med ganska enkla medel. Ut och spionera på de bilar som redan går där ute, det är inte så lätt att bygga sin första bil inom en sportgren. _________________ Daniel Steiner |
||
Tackar
Tackar för matnyttig info. ![]() Ska snarast slå en signal till besiktningssnubben så man kan komma igång. Har byggt folkracebil och en racingbil så det ska bli intressant att bygga en rallybil. Efter den blir det nog en F1:a. ![]() _________________ Stefan Lindkvist Hemsidor: Racing: http://www.spattex.net Rally och annat grusvänligt: http://www.142an.se |
||
http://rallyklassikerna.nu/
I deras gästbok kan man troligen få svar på den mer "historiska" biten, vad som är klassat och sånt. _________________ Pegasus 7Plus |
||
om man inte har kört rally innan och ska skaffa sin första rallybil så hade jag rekomenderat att köpa en färdig bil av billigare modell. T.ex. en gr H 66-72 som du funderar på eller gr E. Första bilen brukar ha en tendens att lätt bli ganska skrynklig. Har man då byggt en ny fin bil är det inte kul. Då tycker jag det är bättre att fixa till och modifiera efter hand. Sen kan man skaffa en bättre och finare bil när man fått lite rutin.
Det är bättre att komma igång och köra än att lägga hundratals timmar i garaget innan man får börja sprätta grus. Dessutom blir det alltid dyrare att bygga nytt än att köpa färdigt. Visst, bygger man själv får man det som man själv vill ha det, men jag tycker ändå inte det är värt besväret, inte som första bil i.a.f. Lycka till, tror inte du kommer att ångra dig, rally är skitkul! ![]() _________________ mera grus |
||
Re:
Jo, jag letade först efter en färdig bil, men så fick jag tag på en fin 142-kaross så nu blir det till att bygga. Jag tycker ändå det är rätt kul att bygga och få säga "den där har JAG byggt". ![]() Sen att jag parkerar den runt första björk i första kurvan får jag ta. ![]() ![]() _________________ Stefan Lindkvist Hemsidor: Racing: http://www.spattex.net Rally och annat grusvänligt: http://www.142an.se |
||
Re: Tackar
Det är bra, man ska ha ordentliga mål här i livet! ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5883 besök totalt |