Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 TURBO -92
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (44793 totalt)
Burman
Avesta
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Nu har jag bytt oljan IGEN till Quaker state 20W/50 motorsport.Skillnaden är att oljetryckslampan inte tänds nå mer efter att den har släckts.Ex stannar i en korsning..

Jag knäppte kort på mätarna när bilen var genomvarm.

tomgång

under färd

Nu vet jag iallafall att det inte är fel olja i den.Givaren får bytas vid servicen.
Har även pulat lite med ett par slutrör i rostfritt på jobbet som ska monteras på tjockisen

Ex - Bmw M3 Hartge 3.5 -96
Ex - Porsche 911 TURBO -86
Ex - Bmw Alpina 3.5 -86
Ex - Bmw Alpina 2.8 -85
Citera
Syrran
Stockholm
Här sen Sep 2004

Ändrören ser väldigt grova ut, vilken dimension är det?

Avesta
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Det är 90mm. Jag försöker göra CARGRAPHIC kopior.Kostar mig 30:-(autosol) istället för 4000:-

Ex - Bmw Alpina 3.5 -86
Ex - Bmw Alpina 2.8 -85
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Ja du borde som sagt ha ca 2 bar vid tomgång och 4.5 bar vid 3.000 rpm, 2 bar vid 3.000 är väldigt likt det värde jag hade när motorn blivit varm. Du skrev att oljetrycket var okej förutom vid tomgång, hade du ett högre tryck tidigare eller är det ungefär samma?

Ser du någon skillnad på trycket mellan kall och varm motor?

Har du tittat något på "kolvarna" till tryckventilerna?

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Burman
Avesta
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Jo kanske att jag hade lite högre tryck(typ 0.2bar) vid varm motor med den andra oljan,vilket den ska ha med 60 i viskositet.Bilden säger 2bar vid 3000varv men den gör sig inte riktigt rättvis mot i verkligheten.Den följer varvtalen väldigt fint.
Det konstiga är att när jag startar bilen kall,så känns det som man får hjälpa till att få upp trycket med lite varv på motorn.Nästan som en typ av fördröjning och man ser visaren hoppar upp.
Det känns som ett givarfel men bilen går kanon..Nu är frågan..åka med en halvdålig givare borde väl inte vara så farligt,så länge jag ser att det är ok tryck med varven på motorn.. eller?

Jag försökte läsa mig till vart tryckventilerna satt i min enthusiast companion men hittade dom inte.Sen är man väl inte så vass på Porsche motorer heller.

Har pratat med Perry om problemet och han tyckte att jag skulle byta till den här oljan och att det är ganska vanligt att lampan kan lysa på tomgång..

Ja ja tycker iallafall att det är konstigt att en givare kan gå sönder vid ett oljebyte..

Ex - Bmw Alpina 3.5 -86
Ex - Bmw Alpina 2.8 -85
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Re:

Burman skrev:
Jo kanske att jag hade lite högre tryck(typ 0.2bar) vid varm motor med den andra oljan,vilket den ska ha med 60 i viskositet.Bilden säger 2bar vid 3000varv men den gör sig inte riktigt rättvis mot i verkligheten.Den följer varvtalen väldigt fint.
Det konstiga är att när jag startar bilen kall,så känns det som man får hjälpa till att få upp trycket med lite varv på motorn.Nästan som en typ av fördröjning och man ser visaren hoppar upp.
Det känns som ett givarfel men bilen går kanon..Nu är frågan..åka med en halvdålig givare borde väl inte vara så farligt,så länge jag ser att det är ok tryck med varven på motorn.. eller?

Jag försökte läsa mig till vart tryckventilerna satt i min enthusiast companion men hittade dom inte.Sen är man väl inte så vass på Porsche motorer heller.

Har pratat med Perry om problemet och han tyckte att jag skulle byta till den här oljan och att det är ganska vanligt att lampan kan lysa på tomgång..

Ja ja tycker iallafall att det är konstigt att en givare kan gå sönder vid ett oljebyte..

Jag hävdar att det är vanligt att lampan lyser på tomgång på 930 dock inte på 964 turbo. När man har en lampa som blinkar på en 930 så har man i alla fall bra tryck vid högre varv men det har inte du.

Har du jämfört det din mätare visar med filmen på Youtube som jag länkade till på min tråd?

Låt säga att det är en "kolv" till "relief" ventilen som har hängt sig och inte en taskig givare, då har du sannolikt det tryck som din mätare visar vilket jag personligen inte skulle köra med. En ny motor kostar ca 100.000:- en motorrenovering börjar på 40.000:- du får fråga dig själv om det är värt att chansa.
Personligen skulle jag inte rulla en meter till med bilen innan det är klart vad som är problemet.

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Jag had erätt om olja,hi hi

Mitt tips är samma som Staffans kolla upp allt noga innan du börja rköra med den, kan lätt bli dyrt

Burman
Avesta
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Ja du har rätt staffan ,det är inte billigt om det går sönder när det gäller Porsche. Kan du berätta hur man kollar kolven till relief ventilen? om det inte är nå fel på den..kan det bara vara oljetrycksgivaren då?
Antar att jag lär töma den på olja igen ,men det kan man ju vid dethär laget..

Jag är väldigt tacksam för din hjälp!! thumbs up

Ex - Bmw Alpina 3.5 -86
Ex - Bmw Alpina 2.8 -85
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Re:

Burman skrev:
Ja du har rätt staffan ,det är inte billigt om det går sönder när det gäller Porsche. Kan du berätta hur man kollar kolven till relief ventilen? om det inte är nå fel på den..kan det bara vara oljetrycksgivaren då?
Antar att jag lär töma den på olja igen ,men det kan man ju vid dethär laget..

Jag är väldigt tacksam för din hjälp!! thumbs up

Tack Johan, bara kul om jag kan vara till hjälp

Det du ska hoppas på är framför allt att det är fel på givaren och det är det hetaste tipset just nu tror jag.
om jag kommer ihåg rätt så kostar den ca 1.000:- säg till så kan jag guida dig igenom ett byte, är dock bortrest fram till den 2:a maj. Det som behöver göras är att montera bort intercoolern och luftburken, har du AC så behöver du montera bort överdelen av kompressorn (med slangarna intakta) och låter den "hänga" i slangarn. Om det är första gången du plockar bort dom här grejjorna så tar det lite tid men det är inte svårt på något sätt. Ett annat alternativ är kanske att sänka motorn 20-30 cm och montera bort givaren underifrån, rekommenderar dock att plocka bort ic och luftburk speciellt om du inte sänkt motorn tidigare.

Det finns en bra bild i min tråd på vad "relief" och "safety" ventilerna består av (kolv, fjäder, bult och en shimsbricka på en av dom). Den ena sitter vertikalt och den andra horisontellt. Du hittar dom i framändan av motorn precis innan växellådan. All olja kommer att rinna ut om du ska göra det här så börja i så fall med att tömma bilen på olja (som du ju kan återanvända om du håller allt rent). Om du ger dig på det här så tycker jag att du ska köpa nya delar, allt kostar ca 400:- tillsammans så behöver du inte tänka på om dom är okej eller ej. Är det något strul med kolvarna kommer någon av dom förmodligen att sitta fast (troligtvis "relief" ventilen), tydligen inte så ovanligt.

om det inte är fel på givaren eller tryckventilerna så finns det ju givetvis risk för att det är något strul inne i motorn. Men börja inte misströsta, med tanke på att det här hände så plötsligt och att du inte klagat på att motorn låter illa, går dåligt eller håller hög temperatur så känns det mindre sannolikt att det skulle vara något allvarligt fel.

När jag befann mig där du befinner dig nu så trodde jag faktiskt att det var stor risk för att det var "kört", men det som höll mig uppe var förtroendet för att dom här motorerna är väldigt driftsäkra. Varje motorn är byggd från början till slut av en och samma person, tror att det ligger mycket personlig prestige i att se till att allt är 100% okej när man har ett sånt upplägg.

Citera
Burman
Avesta
Här sen Okt 2005

Trådstartare
OJ!! vilket bra svar jag har fått nu.Stort tack staffan!!
Nu blir det att beställa lite grejer!

Ex - Bmw Alpina 3.5 -86
Ex - Bmw Alpina 2.8 -85
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005

JAG skulle nog dubbelkolla trycket....

har själv varit ute för mätare som visat fel. >
Kan du inte låna en Autmeter (eller annat märke som man kan lita på ) mätare av någon & koppla in.

visar den rätt tryck så VET du att din givare/mätare är kass
& du sllipper riva delar av motorn....

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Re:

P-son skrev:
JAG skulle nog dubbelkolla trycket....

har själv varit ute för mätare som visat fel. >
Kan du inte låna en Autmeter (eller annat märke som man kan lita på ) mätare av någon & koppla in.

visar den rätt tryck så VET du att din givare/mätare är kass
& du sllipper riva delar av motorn....

Problemet är var man ska mäta trycket.
Jag vet inget bra ställe utöver där tryckgivaren sitter eller precis brevid, och då måste man ut med grejjorna i alla fall (och in med dom för att kunna starta bilen och mäta, och ur igen för...)
Ett annat alternativ är kanske att mäta underifrån där tryckventilerna sitter, skruvar du ur dom med olja i motorn så kommer det 10l olja forsande, en fjäder, shimsbricka och en kolv, ja kanske går....

Nä, tror på att börja med givaren även om det skulle kunna vara 1.000:- i sjön.
Alternativt att kolla tryckventilerna först för att spara lite pengar, men jag tror på strul med givaren.

Det tar mig 10-15 min att få loss ic:en och luftburken ytterligare 10-15min, med rätt verktyg så är inte givaren någon problem att få loss, men man får slipa mycket på sin "kråkfot" så att den blir tillräckligt smal.

Är det första gången för Johan så kommer det att ta ett par timmar att få ur grejjorna (det gjorde det i alla fall för mig) och ytterligare några timmar att få i dom igen med allt strul som det blir. Förmodligen kortare tid att göra såhär än att jaga rätt på en manometer, hitta rätt adapter välja plats att plugga in den, bestämma sig för om den kommer att visa rätt tryck i det urtaget osv.

Citera
Burman
Avesta
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Nu har jag gjort klart allt för en ny givare.Måste säga att allt gick väldigt lätt att plocka bort..

Staffan: När du plockade ur din givare..plockade du bort hela paketet med både tryck och tempgivaren?
Jag fick iallafall med allt upp och det var busenkelt att montera ur dom när man hade dem på bordet.Man kanske inte ska göra på mitt vis men nu i efterhand så vet jag att jag aldrig skulle ha fått bort endast tryckgivaren.Den satt ordentligt fast!! (såg även att den har setat där sen bilen ny.stod 12/91 på den)

Knäppe lite bilder på det hela:

Man borde nog även byta o-ringen tycker jag det ser ut som.

Visst är väl det här en tempgivare?

Ex - Bmw Alpina 3.5 -86
Ex - Bmw Alpina 2.8 -85
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Jädrar vad det går undan Johan, härligt!

Jag tog bara bort själva tryckgivare men det ska inte vara något problem som du har gjort (akta dig för att få ner skit bara).

Precis som du säger så ser o-ringen väldigt sliten ut (verkar nästan helt platt), risken är stor att det kommer att läcka om du inte byter den.
Ja, den andra givaren är för oljetemperaturen.

När du monterar luftburken så är det enklast att fästa dom två bakre slangarna innan du sätter burken på plats över luftintaget. Tänk på att vara försiktig med dom två långa bultarna som går igenom luftburken och ner i luftintaget så att du inte drar dom snett och får "gängpaj".

Innan jag glömmer bort det så ska jag säga att det ibland kan vara lite svårt att få ner intercoolern, den ska ner "hela vägen" över trottelhuset, smörj o-ringen med lite fett (pratar alltså om o-ringen som sitter runt trottelhuset, normalt orange). Om inte intercoolern kommer hela vägen ner så kommer bilen att gå dåligt eller att man blåser ut o-ringen (har dock inte varit med om att den gått sönder). Problemet är att se att den kommit hela vägen ner, jag brukar titta med en ljuskälla både från höger och vänster sida för att vara säker på att det är okej. Ibland får man "rucka" intercoolern åt alla håll innan den kommer på plats, ibland måste jag vrida undan fästet på högersidan om ic:n temporärt för att den ska komma hela vägen ner.

Bra jobbat!

Citera
Burman
Avesta
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Tack tack!!

Jo lite har man skruvat iallafall.Har nog plockat bort intercoolern 5ggr när jag försökte pystrimma den med en värdelös pysventil tidigare.Sen byggde jag en egen intercooler på min förra 930.Hehe byggde och byggde..jag byggde om gavlarna + gjorde ett tryckrör och fixade fästen på 1/3 scania intercooler. Funkade iallafall super!!

Nog om det.Imorgon ska jag beställa lite delar av servicebenägna Levin.

Det jag tror jag behöver är(rätta mig om fel).

-oljetempgivare
-oljetrycksgivare
-o-ring

Sen även ny givare till intercoolern..hade ju overboostproblem.
Hoppas den löser det..

Ex - Bmw Alpina 3.5 -86
Ex - Bmw Alpina 2.8 -85
Citera
Burman
Avesta
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Blev lite fundersam när jag kollade lite i min PDF-fil som handlar om 964 turbo/carrera. på bilden visas 2 st oljetrycksgivare. Kan det vara Carrerans 3.6L?

Ex - Bmw Alpina 3.5 -86
Ex - Bmw Alpina 2.8 -85
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Johan, det är lugnt du har monterat bort rätt saker.
Bilderna kan vara lite kluriga ibland, visar turbo, carrera och rs samtidigt.
Du har en oljetrycksgivare.

Citera
Burman
Avesta
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Har inte fixat oljeproblemet än pga att delarna inte fanns i sverige(hoppas på nästa vecka).Det jag därimot har gjort är att installerat en laddtrycksmätare och en mekanisk boostcontroller.
Hittade en mätare som gick över ett lägre laddtrycksregister (1.5bar) som jag var ute efter.
Nu hoppas jag bara att jag har kopplat in alla slangar rätt.Säg gärna till om nått är fel.

Här monterade jag mätaren.Tror det blir perfekt!

Rätta mig om jag har fel ,men så här gjorde jag..

Sen monterade jag pysventilen på slangen mellan wastegaten och insuget/plenum(bild).Nått jag undrar över är...Jag har använt en lite tunnare slang till allt det här.Gör det nått?

Ex - Bmw Alpina 3.5 -86
Ex - Bmw Alpina 2.8 -85
Citera
Burman
Avesta
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Glömde skriva att röd pil är till mätaren och grön är till intercoolern.

Ex - Bmw Alpina 3.5 -86
Ex - Bmw Alpina 2.8 -85
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Jag kanske ser fel, men det ser ut som att EZ69 (tändsystemet) är kopplat till intercoolern vilket jag inte gillar, risk för att du får "spikar" i tändningsmodulen, Porsche fixade det här själva på senare modeller.

Det jag skulle göra (och det kanske det är så du har gjort), är att koppla in trycket till din tryckmätare mellan EZ69 boxen och plenum och koppla in pysventilen mellan intercoolern och botten på wastegaten.

Edit2:
Jag skrev här att pysventilen skulle gå till toppen av wastegaten, vilket är fel, ändrade min post för att ingen skulle bli lurad.

Edit:
Bosch EZ69 systemet kostar ca 10.000-15.000, det Porsche märkte var att systemet gick sönder när trycket blev för stort, vilket gjorde att man ändrade från att läsa av trycket innan trottelhuset till efter.
Anledningen till att jag tycker att man ska leda trycket från intercoolern till wastegaten är att du får en wastegate som reagerar tidigare vilket kommer att göra din tryckreglering säkrare.
Du vill hellre läsa av plenumtrycket på din tryckmätare än trycket i intercoolern, du kommer att få avläsning av spikar som motorn aldrig "drabbas" av.

Citera
Burman
Avesta
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Tack för hemläxan staffan Ska genast göra om det(jag som trodde jag gjort rätt )! Det enda jag blir lite osäker på nu är..om jag nu ska använda toppen på wastgaten..vart går då den undre?Som det är nu så går ju den undre in i plenum.

Ex - Bmw Alpina 3.5 -86
Ex - Bmw Alpina 2.8 -85
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 TURBO -92
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (44793 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande