Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Cambervinkel bak M3 E46?
1 besök senaste veckan (1128 totalt)
Erik F
Motala
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Cambervinkel bak M3 E46?

När jag var och bes. bilen förra veckan så upptäckte jag att bakdäcken bara hade kontakt i ytterkant (ca 1dm). Det var alltså liten glipa på någon mm i innerkant. Vid normal landsvägskörning så ser man tydligt hur däcket bara har en slityta i ytterkant på ca 1dm och detta på 265:or!

Senast jag ställde hjulvinklarna så hade jag en camber på ca -1.4 grader. Måste man gå på med mer camber för att få en jämn slityta???

Tycker det är väldigt konstigt att däcket slits i ytterkant när man kör med nästan -1,5grader camber?
Det mest logiska vore väl att däcket slits i innerkant med så mkt camber i normal körning.

För mkt toe in kan slita i ytterkant, men i mitt fall så ser man med blotta ögat en glipa i innerkant.

Bilen är för övrigt sänkt med Bilstein PSS9.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Menar du att det slits så på ren brukskörning och ingen Banåkning eller likn?

För om det är så, så passar frågan bättre på ett märkesforum

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Erik F
Motala
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Re:

Dude skrev:
Menar du att det slits så på ren brukskörning och ingen Banåkning eller likn?

För om det är så, så passar frågan bättre på ett märkesforum

Buskörning har jag inte nämnt. Bilen använder jag till bankörning när tillfälle ges.
om däcket slit i ytterkant vid landsvägskörning så kan det knappast vara optimalt för bana.
Det är inte så många som kör med andra vinklar än std. på de märkesforum som jag brukar besöka. Så valde att ställa frågan här, där jag vet att det finns folk som bör ligga inne med svar på min fråga.

Petter

Här sen Mar 2003

Men då måste du väl ha positiv camber om du har glipa på insidan och däcket slits på utsidan så måste väl cambern vara positiv eller tänker jag fel.
Har du stag för att justera cambern bak? På våran m3 kunde man justera till max -0,5° camber bak när den var orginal.

Motala
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Re:

Petter skrev:
Men då måste du väl ha positiv camber om du har glipa på insidan och däcket slits på utsidan så måste väl cambern vara positiv eller tänker jag fel.
Har du stag för att justera cambern bak? På våran m3 kunde man justera till max -0,5° camber bak när den var orginal.

Har inga stag att justera in camber med. Det är möjligt att pga. att bilen är sänkt så blir det per auto. mer camber.

Du tänker inte fel. Däcket tycker jag skulle ha ett bra marktryck på insidan med så pass mkt neg. camber.
Ska iväg senare idag till däckverkstan för att reda ut det hela...

Petter

Här sen Mar 2003

Re:

Erik F skrev:
Petter skrev:

Har inga stag att justera in camber med. Det är möjligt att pga. att bilen är sänkt så blir det per auto. mer camber.

Du tänker inte fel. Däcket tycker jag skulle ha ett bra marktryck på insidan med så pass mkt neg. camber.
Ska iväg senare idag till däckverkstan för att reda ut det hela...

Märkligt. Våran var också sänkt när vi fick max -0,5 camber bak. Nu har vi monterat stag och jag har -2,3° bak samt -3,2° fram. Dock har jag knappt testat bilen sedan dess och kommer utvärdera lite i helgen då jag kommer vara på gelleråsen under söndag och måndag.

Men det låter märkligt att din sliter så. Är du säker på att det inte var +1,5 i camber då? ifall dom gjort hjulinställnigen fel?

Cambervinkel bak M3 E46?
1 besök senaste veckan (1128 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande