Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1898 besök totalt |
Chassiejusteringstabellen? - Däckstryck
Sitter och gör en liten tabell jag kan ha med mig ut på tävlingarna och snor såklart en del från tabellen som finns under teknik. Men reagerar lite på... Bakre Däcktryck Öka däcktryck bak - Mindre överstyrning Minska däcktryck bak - Mer överstyrning Tycker det borde sladda mindre bak om jag sänker trycket? Hade det inte varit så sent hade jag kört ut och provat ![]() Vi pratar rwd.. _________________ Daniel Steiner |
||||
om man utgår från "normalt" däcktryck så får i alla fall jag effekten av att bilen överstyr mer om jag höjer 2 enheter tryck bak eller understyr mer om jag höjer fram. Om jag sänker så blir det förstås motsatt effekt.
Provade på Knutstorp senast i tisdags... ![]() /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Re:
Ja det är så jag tycker med. Thx ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||
Men sägas bör att det är med camber och allt annat oförändrat. Sen kan man givetvis sänka däcktrycket så mycket att bilen tappar fäste, men då talar vi förstås mer åt punkteringshållet
![]() /A _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Re:
Det är ju så man ska testa - en sak i taget ![]() Men just däcktryck är ju den lättaste ändringen man kan göra mellan specialsträckorna. _________________ Daniel Steiner |
||||
Re: Chassiejusteringstabellen? - Däckstryck
Absolut! Lägre däckstryck=mer gummi i asfalten=mer grepp. Detta gäller tills trycket blir så lågt så däcken blir överhettade vid körning och sumpar greppet pga detta men borde annars vara ganska generellt. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Re: Chassiejusteringstabellen? - Däckstryck
Är det verkligen så enkelt? Spelar inte styvheten en roll också? Även om kontaktytan blir större så borde ju en del av styvheten försvinna... _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
I början av min skolgång här på KTH så utförde vi lite tester på en volvo v40 proppad med sensorer. Jag tror laget som testade däckstryck fick mer understyrning med ökat däckstryck bak. Just pga att däcket deformerades mindre. Men det var vanliga gatdäck med tuggummidäckssidor...
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1898 besök totalt |