Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2003-08-10 Eftersnack: Superstage Emmaboda
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (19991 totalt)
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Puppan skrev:
Snyft,,, attans......

Seså Fredrik berätta!!!

/P

Tjaaa, vi kan väl säga så här:

-Pessimisten: Jag kom helt klart sist i Porschegruppen, dessutom blev jag slagen av Magnus.
och Gullabo har ju kört mycket fortare med 944.
Allt detta svider.

-optimisten: Sist i Porschegruppen var kanske inte helt oväntat, det var ju inte vilka bilar (eller förare) som helst.
och 1,30,8 är ju inte så illa.

-Bortförklaringar: Nästa gång åker jag med bredare hjul och kapar 1,5 sekund. thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Ni verkar ha haft en toppendag!

Härligt att se så många bra tider! thumbs up

Just nu är jag extremt sugen att testa på denna snabbslalom.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003

Nu vill vi veta vad snabbaste tiden var, har listat ut så mycket att det var en Porsche Turbo

Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003

Jag blev lite negativt överraskad av banan, den var alldeles för stor och lång. Det var ju mer en maskin bana än en chassi bana ur min synvinkel sett iallafall. Har man bara en stark motor med mycket pullver och eller bra bromsar så kommer man långt. Men det är ju en bana som skiljer småbilarna ifrån dom stora kan man väl säga. Hade velat att det var lite mer varierade kurvor och tempoväxlingar för att verkligen se vad chassit går för, nån som håller med???

Men en hellyckad dag thumbs up. Kul resa med Magnus när vi satt 4st i bilen . Respekt åt slicksen

Kul och livsfarlig resa blev det med Mickes Abarth också . Ingen bil för att köra med på gatan precis . Synd att det inte blev tid av att testa den i superstage. Men vilken känsla när man dunkar i 2-3-4 och puttrar fram i kanske 50 och trampar på lite och det börjar spinna hejdlöst när man kommer över 8.000rpm .

och tack Micke för sällskapet till och från banan .

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Niklas Lilja skrev:
Jag blev lite negativt överraskad av banan, den var alldeles för stor och lång. Det var ju mer en maskin bana än en chassi bana ur min synvinkel sett iallafall. Har man bara en stark motor med mycket pullver och eller bra bromsar så kommer man långt. Men det är ju en bana som skiljer småbilarna ifrån dom stora kan man väl säga. Hade velat att det var lite mer varierade kurvor och tempoväxlingar för att verkligen se vad chassit går för, nån som håller med???

Tjena!

Håller verkligen inte med.

För det första anser jag ju däcken vara mycket, mycket viktigare än bromsarna.
Med det menar jag att sekunder i Superstage främst tjänas in genom bättre däck än genom större bromsar.

och så det här med chassi kontra effekt... Jag tycker att banan på ett bra sätt tog fram bilarnas köra-fort-kapacitet.
Det går liksom inte att få fram i slow motion.

Har man en långsam och svag bil, blir alltså tiden lidande - men ska det inte vara så?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

FredrikÅ:
Du glömde en visentlig del, skiten bakom kringlan

Niklas Lilja:
Gämför inte med din bil med BMW M3 och Porchar mm utan något mer likvärgigt vikt/effekt mässigt så kommer du nog fram till att din lilla spagettilåda går ganska fort.
Jag tittade i lista på tider var man åkt för tider med likvärdikt vikt/effekt förhållande och konstaterade att kom jag under 1.50 behövde jag inte skämmas. Närheten av 1.45 skall jag vara riktigt nöjd, det vart 1.45.xx
Det bästa var att det finns mer att ge, för FEG choför.
Jag är jä... nyfiken på vad någon som kan ratta ett gammalt saabas skulle prestra med med min bil.
Fans även de som åkt närheten av 1.40 med klera bil men med bättre choför.
Så det gäller att gemföra äpplen med äpplen och inte med päron.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

FredrikÅ skrev:
...
För det första anser jag ju däcken vara mycket, mycket viktigare än bromsarna.
Med det menar jag att sekunder i Superstage främst tjänas in genom bättre däck än genom större bromsar.

SS är en bra test av bilar. Bra däck ger stort utslag. Mycket pulver ger stort utslag (förutsatt att du får ner det i backen). Och ett bra chassie är ett måste, har du ett sunkigt chassie så spelar pulver o däck ingen roll längre

Ängelholm
Här sen Mar 2003

fuling skrev:

Niklas Lilja:
Gämför inte med din bil med BMW M3 och Porchar mm utan något mer likvärgigt vikt/effekt mässigt så kommer du nog fram till att din lilla spagettilåda går ganska fort.

Nej det gör jag inte heller, jag tycker bara att det skulle vara en mer varierad bana. Jag syftar vekligen inte på något sätt för att min bil var långsam 1.43.82 vilket jag anser långsamt dock med en hel del problem med förgasaren som gjorde att bilen bara dog mitti kurvorna och däcken. Men det är bara ursäkter.

Men alla tycker ju olika, jag är mer inne på en mer teknisk bana med olika kombinationer och tempo växlingar.

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

En "vanlig" konbana utjämnar bilarna vilket SS inte alls gör. I en "vanlig" konbana kan man slå många "bättre" bilar med en bra förarinsats. I SS kan man kanske ta sig förbi någon bil eller så men bilarna/materialet ger ett helt annat utslag liksom.

Niklas Lilja skrev:
...
jag är mer inne på en mer teknisk bana med olika kombinationer och tempo växlingar.

Den är väldigt teknisk (på vilken bana måste man planera fyra svängar i förväg för att ÖHT vara med i leken?)

Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Jag vet att det gåt att köra fortare med min bil, det är bara att byta ut
chaffören. Min bil tillhör det övre mellanskiktet om man räknar i kr.
Men jag är inte bättre än det jag presterade på banan. Att jag fick stryk
av en Corsa med 1 sek. får jag ta som en man (dålig förlorare)
Men jag kommer att lära mig, var så säkra. Skitkul var det iaf.

Jan Nagy
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Niklas Lilja skrev:
Jag syftar vekligen inte på något sätt för att min bil var långsam 1.43.82 vilket jag anser långsamt dock med en hel del problem med förgasaren som gjorde att bilen bara dog mitti kurvorna och däcken. Men det är bara ursäkter.

Men alla tycker ju olika, jag är mer inne på en mer teknisk bana med olika kombinationer och tempo växlingar.

Hej hopp!
Åker man Superstage på 1,30 så motsvarar det en snittfart om 100 knyck, om jag inte räknat helt i nattmössan...

Jämför detta med några andra intressanta utflyktsmål: Nürburgring, Mantorp, Gelleråsen, Anderstorp och Kinnekulle:
Normala gatbilar har på dessa banor en snittfart som till och med ligger något högre än 100.

På Knutstorp kan snittfarten möjligen bli något lägre, men jag vet inte om det gör den banan till ett mer rättvist
test än vad Gelleråsen skulle vara?

Jag tror vi måste konstatera följande:

Vissa bilar är för långsamma - eller begränsas av andra faktorer - för att stå sig i en direkt jämförelse
mot moderna raketer som 996/M3 etc. - men - de kan ge föraren minst lika mycket körglädje via andra kanaler än ren hastighet.

Det här säger jag utan att vara nedlåtande på något sätt. Det är en del av mitt eget bilval också.
Jag har inte en miljon, jag vill ha en kul bil att köra, samtidigt som jag vill vara snabb, ja till och med jättesnabb, på bana.

Där passade 944-an bra in i mina önskemål, fast 911-folket tycker att det är en trist bil för kärringar...

Nå:
Kör hårt med Lancian, Niklas! Det är härliga bilar att se på och jag tvivlar inte en sekund på att dom dessutom
är vansinnigt roliga att ratta. thumbs up

Lund
Här sen Dec 2002

Turbo² skrev:
synd att man inte fick VARA med!

måste hålla med

men det var himla skoj att bara ha varit där, sett, hört och pratat lite med folket och bilarna

jag fick ju t.o.m köra typ 20 meter med dude's speedster knepigare bil än jag trodde, massvis av larm å andra tekniska prylar å starta motorn genom å trycka på någon sorts knapp bah?! fräck bil i övrigt, nästan dagens höjdpunkt att köra den pyttelilla biten, slagen marginellt av mickes R1 abarth! (sorry fuling, så jäkla farligt var det väl inte att åka saab 95 men jag kanske är för dum för att förstå vad jag utsatte mig för

det var en underbar dag hur som helst! thumbs up

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Magnus Thomé skrev:
och ett bra chassie är ett måste, har du ett sunkigt chassie så spelar pulver o däck ingen roll längre

Hmmm... Kan någon förklara varför det gick att köra (enligt mig) skapligt fort med mitt chassie som är av sämsta sort: sänkfjädrar och halvtaskiga org. dämpare? och att karosshävningen är stooor framgår nog av min avatar.....

Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003

Det här tolkades ganska fel, emot vad jag menade.

Jag är inte sur på något sätt för att jag jag tycker att det gick för långsamt, det är en bana som verkligen kräver sin bil.
Ni får inte tro att jag blev bitter eller nått sånt, för jag tyckte det var skit kul att få köra de gånger jag fick.

Men det var bara det att jag hade förväntat mig en kortare och tätare steg emellan konerna. Jag det var bara därför jag blev lite negativt överraskad.

Sen för att åka fort så måste ju alla bitar vara där motor, chassi, däck, bromsar och förare så klart. Det jag menade var att man kan få en mycket bättre tid om man har mycket med pulver och ett sämre chassi än tvärt om.

Men det skulle vara väldigt kul att få testa igen . Det är ju trots allt den officiella Superstage . Hoppas vi får fler tillfällen att prova.

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003

ThomasT skrev:

Hmmm... Kan någon förklara varför det gick att köra (enligt mig) skapligt fort med mitt chassie som är av sämsta sort: sänkfjädrar och halvtaskiga org. dämpare? och att karosshävningen är stooor framgår nog av min avatar.....

Det var det jag menade. Det borde vara mer skillnad tycker jag.

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Ja, bättre sent än aldrig.. håller med Fyhr om att det var jättekul att "bara" komma och kolla.
Mickes Abarth R1 - vilken sång från motorn! helt otroligt!!
Kul också att träffa folket härifrån

Lomma
Här sen Jan 2003

FredrikÅ skrev:
Niklas Lilja skrev:
Jag syftar vekligen inte på något sätt för att min bil var långsam 1.43.82 vilket jag anser långsamt dock med en hel del problem med förgasaren som gjorde att bilen bara dog mitti kurvorna och däcken. Men det är bara ursäkter.

Hej hopp!
Åker man Superstage på 1,30 så motsvarar det en snittfart om 100 knyck, om jag inte räknat helt i nattmössan...

Jämför detta med några andra intressanta utflyktsmål: Nürburgring, Mantorp, Gelleråsen, Anderstorp och Kinnekulle:
Normala gatbilar har på dessa banor en snittfart som till och med ligger något högre än 100.

På Knutstorp kan snittfarten möjligen bli något lägre, men jag vet inte om det gör den banan till ett mer rättvist
test än vad Gelleråsen skulle vara?

Jag tror vi måste konstatera följande:

Vissa bilar är för långsamma - eller begränsas av andra faktorer - för att stå sig i en direkt jämförelse
mot moderna raketer som 996/M3 etc. - men - de kan ge föraren minst lika mycket körglädje via andra kanaler än ren hastighet.

Det här säger jag utan att vara nedlåtande på något sätt. Det är en del av mitt eget bilval också.
Jag har inte en miljon, jag vill ha en kul bil att köra, samtidigt som jag vill vara snabb, ja till och med jättesnabb, på bana.

Där passade 944-an bra in i mina önskemål, fast 911-folket tycker att det är en trist bil för kärringar...

Nå:
Kör hårt med Lancian, Niklas! Det är härliga bilar att se på och jag tvivlar inte en sekund på att dom dessutom
är vansinnigt roliga att ratta. thumbs up

Du vet Fredrik att jag inte tycker så om din fiiina bil

Snart skall väl min 911:a få en ny ägare så jag också kan få köra med motorn fram

Bra kört!

Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

FredrikÅ skrev:
Puppan skrev:
Snyft,,, attans......

Seså Fredrik berätta!!!

/P

Tjaaa, vi kan väl säga så här:

-Pessimisten: Jag kom helt klart sist i Porschegruppen, dessutom blev jag slagen av Magnus.
och Gullabo har ju kört mycket fortare med 944.
Allt detta svider.

-optimisten: Sist i Porschegruppen var kanske inte helt oväntat, det var ju inte vilka bilar (eller förare) som helst.
och 1,30,8 är ju inte så illa.

-Bortförklaringar: Nästa gång åker jag med bredare hjul och kapar 1,5 sekund. thumbs up

Grattis!!
Jag tycker det var en kanontid!!

FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Puppan skrev:

Grattis!!

Tack tack...
Jag är ju - om sanningen ska fram - en högst medelmåttig chaufför, så det var med tanke på det fullt godkänt.

Jag gissar att Gullabo/annan duktig chaufför lätt hade kunnat klippa ytterligare 1,5-2 sekunder.

El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

FredrikÅ skrev:
Puppan skrev:

Grattis!!

Tack tack...
Jag är ju - om sanningen ska fram - en högst medelmåttig chaufför, så det var med tanke på det fullt godkänt.

Jag gissar att Gullabo/annan duktig chaufför lätt hade kunnat klippa ytterligare 1,5-2 sekunder.

Det tror jag oxå!!

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Vad är en bra kontra dålig tid?????
Som varit uppe tidigare så är ju matrialet viktigt.
En parameter att titta på är då vikt/hk och likvärdig bil, typ RWD, FWD och AWD.
Men referensmatrialet jag har är lite klent på min bilmodel(saab 95/96), konstigt
Spåntat så sa jag 1.50 är ok, men var ligger undre gränsen????
Är 1.40 möligt????

2003-08-10 Eftersnack: Superstage Emmaboda
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (19991 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande