Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 11711 besök totalt |
Vilken Porsche ska man satsa på?
Hejsan, Jag är ny här men inte till banåkning. Har varit med när min polare och hans far tävlade i PCA (Porsche Club of America i USA) och deras garage bestood av 911s (1976 tror jag det var), 930 Turbo, 993 C4S med Cup Suspension, 996 Turbo, och en Boxster. Hur som helst, jag kör själv nu en Saab 9-5 2,0t med Nordic Steg 3+ o lite väghållning mm som jag kört lite bana med STCS. Men nu till min fråga, vilken Porsche ska man välja så man inte blir besviken? Räcker en 944 S2a eller ska man satsa på en Turbo? Eller ska man spara o satsa på en Boxster? Det jag letar efter är en bil som jag kan köra bana med samtidigt som den ska vara skoj på gatan och helst vara billigare än tex en 911 i drift kostnader. Jag tackar för alla tips och ber om ursäkt ifall fråga är lite vildt ställt, men har aldrig åkt en 944 men har hört att d ska vara vassa bilar speciellt på bana. mvh Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||
Re:
Hejsan Pelle, tack för dit svar. Tycker du det ska vara en turbo eller en S2a? mvh Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||
Välkommen!
944 Turbo är inte så dumt (och inte S2 heller för den delen), men om jag fick välja, skulle jag välja en Boxster S (inte den vanliga Boxstern alltså, som är en betydligt vekare bil). Varför? Jo, en Boxster S kan fungera precis som den är, till både gatglidande och en och annan bankörning. Ett trevligt chassi, bra komfort och skön körkänsla. Dessutom är den rejält välbyggd. Känns att köra ungefär som en Miata på steroider. En 944 behöver, IMHo, mer massage för att gå riktigt bra. I standardutförande är det en förvisso kompetent coupé, men inget riktigt sportjärn. Om man däremot kastar ut allting som väger, monterar bra dämpare och vrider upp motorn lite, kan den bli en potent banbil och den har hävdat sig väl bland annat i Roadsport. Men då är det inte så mycket gatåkaregenskaper kvar. Så finns det förstås Miata, som är den sötaste körupplevelse man kan tänka sig. Som en liten japanska som ständigt fnittrar när du försöker straffa den. |
||
Re:
Hejsan Daniel, tack så mycket för dit svar ![]() mvh Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||
Re:
Trycket i ryggslutet i Miatan är ju inte direkt någon vanlig anledning till att man bryter nacken. Nej, Miatan handlar bara om balans, inte om pulver. Kul att köra på bana, men ingenting man skrämmer sig själv med bakom ratten. Balansen, feedbacken och den ganska godmodiga effekten, gör bilen till ett utmärkt läromedel om man vill lära sig att köra fort och fint på bana. Jag hade själv en Miata för några år sedan och älskade den högt. Det har tävlats flitigt med Miata genom åren så att det finns nog många som vill hävda att de duger gott att köra på bana med. Men det beror lite på vad du själv har för preferenser - gilla att bränna gummi, eller att balansera på gränsen. |
||
Hejsan Alex!
Det är en väldigt märkesspecifik fråga du ställer på detta forumet ![]() Generellt går det köra bana med nära nog vad som helst. Begränsar man det till Porsche så stämmer det också. Min erfarenhet säger mig att bankörning tenderar att bli "mycket vill ha mer". Dvs man kör några banträffar och blir biten. Sen kommer r-däck och ett "club sport" chassie och det börjar gå undan. Då sneglar man på säkerheten d.v.s. bur och flerpunktsbälten o.s.v. Man kanske tar racinglicens och då helt plötsligt är det inte så långt till att faktiskt börja tävla ![]() ![]() Är fokus bara allmän gat/banåka så tycker jag du köper den bilen du tycker bäst om ![]() ![]() Vet du med dig att du fastnar i träsket så köper du en redan färdigbyggd tävlingsporsche. Det brukar dyka upp sådana då och då i varierande "råhetsgrad". Att utveckla en bil själv är dyrt och tar en massa tid men kan vara kul och lärorikt om man är lagd åt det hållet ![]() ![]() Utan att jag har så mycket erfarenhet så brukar det heta: 944 S2 - antagligen billigast och populär i Porsche sports cup klass 1 944 turbo - mest däng för pengen, punkt!! 968 (CS) - modernare och lite snabbare 944 S2 men dyrare Boxster (S) - perfekt MPV (=både bra på gata och banträffar) Fy tusan vad långt detta blev ![]() Mvh /Edvin - som kämpar för att hänga på Miator med en 944 N/A ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Re:
Då finns ju RX-7:an också, har man inget mot att sitta på fel sida går de att få tag på till bra pris (ungefär samma prisklass som 944 Turbo) Boxstern har jag aldrig kört så den vet jag ingeting om.. jag har inte kört en 944:a i originalutförande heller för den delen ![]() _________________ Martin Öberg ![]() |
||
Hejsan Edvin,
Så du menar på fullt allvar att du har problem att hänga på Miatorna med din 944a? Isåfall så är det något att tänka på. Tack så mycket för ditt svar, det blev långt som du sa men mycket bra information. DU har helt rätt med att allt bara växer, köpte ju min 9-5a för att ha som *släpa en race bil till banan* med, men det skett sig o så åkte det in i trim o väghållning o lite annat. Men jag ska nog undersöka lite mer både i 944orn men sammt i Mazda. obizzz, tack för svar, en polare i USA hade en RX7, koola bilar men det är något jag inte kan komma riktigt överens med dem, kan dock inte sätta fingeret på just vad det är. Men tack som sagt för tipset, mvh Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||
För att spinna vidare lite på topic..
Hade jag köpt en omodifierad 944:a hade det blivit en turbo.. har ju mer potential i motorn, jag köpte min N/A redan rensad med bur och allt för att slippa det jobbet.. Är det ett alternativ att ha två bilar? En som är mer inriktad på bana och en till vardagsbruk.. _________________ Martin Öberg ![]() |
||
En vanlig och inte helt irrelevant fråga är: hur mycket pengar du hade tänkt lägga på bilen?
Det är nog det som mest styr valet av busbil. off topic-varning om pengar inte spelar någon roll, köp en GT3 RS eller en GT2 om du vill bli lite skraj bakom ratten. ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||
Re:
Samt hur mycket pengar den får kosta i drift... _________________ Martin Öberg ![]() |
||
Re:
Tyvärr är det den bistra sanningen ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Nu vill jag påstå att en 911 inte behöver vara så dyr i drift, inte om man håller sig till bilar innan 964:an.
Nu behöver även 911:or av äldre snitt lite uppgradering av hjulupphängingen för att bli bra banbilar. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
Min vagnspark verkar ju täcka en del av det du är intresserad av...
![]() ![]() En relativt "masserad" 944 Turbo S och en Miata generation 2. Miatan är en helt underbar bil med fantastisk balans, styrning och "handling". Riktigt kul redan i låga farter, perfekt att busa runt med utan att behöva köra i 150 km/h. Har faktiskt inte hittat NÅGON bil som har motsvarande egenskaper, trots att jag har letat i flera år... och den funkar riktigt bra på bana, bara man monterar en båge för säkerhetens skull. 944, i mitt fall en Turbo på 300 hk, är en helt annan bil. Betydligt snabbare rakt fram men absolut inte lika lekfull. Mycket effektiv och bra på bana, men är inte lika kul på vanlig väg förrän man kommer upp i fart. Men man får mycket bil och prestanda för pengarna. Nu tänkte jag sälja min Miata men det är nog troligt att det blir en sådan igen i framtiden. Svår att slå om man ser till kul för pengarna, och dessutom med japansk kvalitet. ![]() Föreslår att du testar de olika bilarna så märker du ganska snart vilken som passar dig bäst. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Det där med "besviken" är lurigt, men du skriver ju "kan köra bana" med och inte "tävla"
om pengarna räcker så skulle jag rekommendera Boxster S, det är bland det bästa i gatbilsväg jag kört på bana, redan i standardutförande går den grymt. På gata har du fördelen av cab. ![]() Transaxelbilarna börjar bli lite till åren och de är lite för tunga för att vara riktigt snabba i std skick; men alla - S2, Turbo och 968 - har ju stort bagage och tak vilket kanske är värt en del för gatbruket. Jag hade en 924 turbo ett tag och skulle säga att redan den var "för snabb för gata"; skulle den vara kul och bilen leva upp gick det nåt alldeles löjligt fort. Samma gäller nog 944:orna med ännu lite effekt, jag har dock mest kört dem på bana. Miatan bjöd däremot på underhållning i varje gathörn. |
||
Hejsan alla,
tusen tack för alla svar och tips och synpunkter. Det verkar som att ni alla (i princip) är överens om att en Boxster S är roligast om pengar inte spelar någon roll, men annars så är Miatan mest bil för pengar i körupplevels. Jag får kanske ta och gräva lite i detta. Jag vill ha en bil som kan vara skoj o köra på gatan (inte vardags bil, det har jag redan, utan mer en *weekend* bil) sammt att den ska vara skoj att köra på bana. Tänkte rensa bilen o satsa mest på väghållning, därav min fråga angående om jag skulle bli besviken på 944S2 och Miatan. Det blir som sagt en del bankörning med bilen, men tänker inte tävla (i första hand iallfall) riktigt seriöst. Tack än en gång för alla svar, ska ta mig en titt på Miatan. Hur är det med delar/trim till den, är det relativt billigt? Tackar för svar, mvh Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||
Re:
Åk ut till Sturup Raceway nu på söndag och prata med miataförarna där. Det är nämligen bankörning, samarrangemang mellan Miataklubben och GTI-klubben ![]() "Trim" till miatan är ganska billigt - antingen kör du sugtrim vilket innebär nytt grenrör, sportavgassystem och insug och så är det klart, sen går det inte att göra så mycket mer om du inte öppnar motorn och då blir det lite dyrare. Eller så bultar du på ett turbokit eller kompressor som går på en 15-20 papp. Men då kan det bli problem med SBP, men vissa hänger av kompressorremmen när de besiktigar, har jag hört. Väghållningskit får du för runt 7-8000 för stötdämpare och fjädrar, sen byter du krängare och kanske bussningar också, mer behöver du i stort sett inte göra förutom att slänga på R-däck för att bilen ska hävda sig BRA på bana. Jo, störtbåge naturligtvis, det fixar min brorsa för 5 papp pulverlackat och klart i bilen. _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
Vi (jag och min bättre hälft) funderade i ungefär samma banor för drygt ett år sedan.
944 slår miata sönder och samman om den ska brukas. Där föll vårat val. Hade vi haft en till bil så hade miata varit ett givet alternativ, roligare att köra som den ju är. 944 S2 som vi har är ett i mitt tycker ypperligt val av bruksräser. Skäms inte för sig på bana, även om den inte är snabbast. 944 lär vara lite dyare i drift (speciellt turbo och sedan S2) men är annars hållbara vagnar. I reparation har vår bil kostat 4000 på 3100 mil. Inte illa för en bil som idag gått 24020 mil och inte bara snälla mil. Min tanke: hobby-bil, bus bil, söndagsturer, bana: miata. Bruks/hobby/ban-bil/söndagstur/långfärd: 944. _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
Jag har haft en Miata 1,8, Porsche 968CS, har idag 944 NA, 944 S2 Cab och en riktigt masserad 944 Turbo.
Boxster S tycker jag inte har tillräckligt med råbus i sig för att bli riktigt kul...BRA bil men inte så jättespännande eftersom den är nästan för perfekt och mycket grepp jämfört med motor! Min 944 Turbo har 350hk på hjulen och riktigt chassie och slår Boxstern i körglädje tycker jag i alla kategorier förutom motorljud och 944a är tveklöst en mycket mer praktiskt bil med sin halvkombi utformning. 944 S2 är en trevlig bil men provkör en vass turbo så inser man att det är mer skoj. Miata är en underbart kul liten bil men är opraktisk och väldigt lite effekt så jag tröttnade snabbt hur charmig den än må vara med sin underbara balans och styrning. Värt att tänka på dock är att om du köper en 944a som är helt original så räkna in nytt chassie, bromsar, mm i budgeten eller hitta någon som lagt pengarna på sin bil innan dig så du slipper ta det ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 11711 besök totalt |