Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Burfrågor - tilläggsfrågor nu. Uppdaterat!
2137 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Toyotastaget !
Mnimiavståndet till ratten 10cm...

Men vad är maxavståndet ?

Måste Toyotastaget gå hela vägen upp till röret som går i ovankant av vindrutan ?

Jag har ett X i dörröppningarna, & således måste Toyotastaget kapas för att "monteras in bland dessa.
Men får jag "vinkla den övre delen av Toyotastaget från vinkeln av den undre biten ?

Jag måste detta då mina A-stolpsrör är vinklade innåt ju

Får jag ha en lättare böj i det övre utav de två bitarna av Toyotastaget ?

Vad säger reglerna om snedstag/ X, i taget ovanför framstolana ? (jag hittade inget alls om detta)

Röda strecket är hur det ser ut rakt framifrån/bakifrån.
Blåa är sett från sidan.

MVH/
.......Kristian

Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002

enl vad jag har fattat så finns det inget maxavstånd men om du inte har 10 cm avstånd mellanratt o rör så kan man slippa det
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Helst ska det gå upp till knutpunkten a-stolprör och strävan över rutan, men för att få ett minimi mått på 100mm till ratten får det monteras längre ner på främre strävan.

Sett från sidan måste toyotastaget vara rakt, bakifrån får det vara böjt för att följa karossens form.

Stag i taket är frivillig förstärkning på bilar som är homologerade före 98 tror jag det var. Ska kartläsare sitta med måste det vara två annars räcker det med ett.

Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Tack Niklas.

Såg denna bilden på rejsa nyss - där ser det ut som att Toyotastaget sitter på "insidan" utan sidoröret ?

Är detta bättre eller sämra? - Gör jag så här (regelmässigt ?) så slipper jag ju kapa Toyotastagets rör i två delar.

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Då kan du använda ett rakt rör som är starkare men om bilen är smal vid taket så kommer det ju att inkräkta på synfältet.

Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Jag fick tips av Guss att dra kort för från karossplattan till dörrstaget, och från nedre dörrsträvan till nästa dörrsträva och sen upp till toppen på Astolpen så att det blev ett rutnät.
Fast då gick inte dörrsträvorna att ta bort sen.

Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005

Re:

KristianAE86 skrev:
Tack Niklas.

Såg denna bilden på rejsa nyss - där ser det ut som att Toyotastaget sitter på "insidan" utan sidoröret ?

Är detta bättre eller sämra? - Gör jag så här (regelmässigt ?) så slipper jag ju kapa Toyotastagets rör i två delar.

Den där bilden är väl från en "fabriksbyggd" JTCC / S40 Challenge Volvo?
Isåfall antar jag att det är en certifierad bur och de behöver inte rätta sig efter regelverket på samma sätt.
Dvs burbyggaren behöver inte följa alla detaljer i burreglementet utan gör nån typ av helhetsbedömning/beräkning/garanti av att det kommer att hålla.

Vet inte hur det formellt sett är utformat men det jag menar är att man inte kan kopiera utseendet och applicera det på en bur man bygger själv där man är tvingad att följa reglementet.

Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Tyder jag allt rätt med följande ?

Jag måste inte ha staget hela vägen upp till takkrysset ?

Har jag det så blir instegshålet i buren MKT LITET !

Jag måste ha minst 10cm fritt till ratten !

ratten sitter tillräckligt långt in från sidorören för att kunna gå fritt oavsett vrt jag sätter staget verkar det som vif en närmare titt.

EX:

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Som jag har tolkat det och även min besiktningsman så gäller 10cm från ratten sett från sidan.

Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Niklas Sandström skrev:
Som jag har tolkat det och även min besiktningsman så gäller 10cm från ratten sett från sidan.

Tack Niklas - jag skall gå ut & ta lite bilder & posta här så du får se.

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Såå, lite bilder som jag vill ha hjälp med att tyda/förklara....

Här är det 11-12 cm till ratten

Sett från sidan son Niklas sandström sade innan.

Från andra sidan syns det bättre, & som Niklas så snällt förklarade:
Sett från sidan är det 10cm som gäller, alltså borde jag kunna ha
Toyotastaget så här som jag markerat i rött ?

Robert S
Sverige
Här sen Maj 2007

Jag har ingen egen rejsbil men har på skoj (jag gör sånna dumheter ibland) kollat igenom burbyggar reglerna som finns att hamta på sbf.se. På sidorna 16-36 i detta dokument med gemensamma regler för olika disipliner står allt om burbygge. Längst ner på sida 21 står om Toyotastaget, men se till att läsa allt som har med bur att göra för vissa saker står på flera ställen och kan tolkas på olika sätt om man bara läser det ena, vilket kan skapa problem... Inte ett bra skrivet regelverk om du frågar mig, men det är ju det som gäller så det är bara att lyda snällt och hoppas på att det blir klokare i framtiden.

Alla andra regler finns under http://web.sbf.se/regler/

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Måste jag ha ett kryss eller räcker det med snedstaget ?

& kan jag med endast ett snedstag ändå sätta de två kortare rören på tvären till bälteshållarna ?

Allmänt banåkaforum
2137 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande