Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (3922 totalt) |
Material skruv till TURBO
Jag har dragit av en pinnskruv i turbons utloppsfläns. Bör det vara någon speciell materialkvalitet eller går det bra med vanlig 8.8 gängstång för att ersätta den? _________________ Pär Hylander |
||||
Jag har vanlig 8.8 gängstång hemma, annars måste jag ut och leta reda annat.
Tål 12.9 värmespänningar bättre än 8.8? Att det tål högre spänning vid rumstemperatur vet jag, men det är ju inte samma sak som att det är bättre vid 3-500°C _________________ Pär Hylander |
||||
Pinnskruv
Märkningen är ju i princip hur mycket bulten sträcker sig. Men en 12.9 är ju mycket hårdare än 8.8 och ett hårdare material är ju oftast ett mycket finare och mer hållfast material. och då kan man ju generellt säga att ett hårdare material behöver mer värme för att deformeras än ett mjukare. Hoppas du förstår hur jag menar! ![]() |
||||
Re: Pinnskruv
Här är det lite bakfötter! ![]() ![]() Att materialet tål högre spänning är inte samma sak som hur mycket det deformeras. Om flänsen är oändligt styv jämfört med skruven tar skruven upp all termisk deformation, vilket är ett rimligt antagande såvida inte packningen är relativt sett tjock och mjuk. Styvheten för skruvarna är densamma eftersom E-modul och tvärstnitt är lika. Detta innebär att skruvarna deformeras lika mycket oavsett hållfasthetsklass vid samma termiska belastning. Eftersom sigma = E*epsilon blir även spänningen lika i skruvarna. 12.9 skruven tål alltså mer spänning och mer töjning, men töjer sig lika mycket som en mindre hållfast skruv med samma e-modul för samma last. Vad som krävs i Pärs skruvförbandet har jag ingen susning om då jag inte har några data, det borde du kunna räkna på själv Pär! ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
I fallet med en turboinstallation, där materialen i fläns och skruv har likvärdig termisk utvidgningskoefficient, behöver vi inte ta hänsyn till termiska laster. Däremot skiljer det en heldel i varmhållfasthet på olika materialkvaliteter. Kolla med någon skruvleverantör om dom har högtemp data. Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Daniel, nix jag orkar inte göra en optimering om vilken skruvkvalitet jag behöver, jag vill bara veta vad man brukar använda. Har ringt runt här i byn till dom olika järnhandlarna och industriförnödenhetsfirmorna utan att hitta varmhållfast skruv.
Sebastian, du har iofs rätt i det du skriver om hur mycket skruven kan "sträcka sig", men det är sekundärt. 12.9 står för att brottgränsen för materialet ska vara minst 1200N/mm2 och sträckgränsen minst 90% av det. För 8.8 är motsvarnde 800 resp 80%. Dessa värden gäller vid rumstempertur och kanske upp till 120°C Vad som händer därefter uppåt i temp framgår inte dessa beteckningar Jag får väl norpa en pinnskruv någon annanstans ifrån så länge, som sitter bättre till när motorn är i bilen. _________________ Pär Hylander |
||||
Nej, det är ju sant. Förstår hur du menar! Men jag drog bara lite generella slutsatser/gissningar att det hårdare materialet i en 12.9 behöver mer värme för att deformeras. Eftersom hårdare material behöver mer värme för att ändra sin form. ![]() Sedan finns det ju säkert några andra skruvar som passar bättre... Har hört om folk som sysslar med muttrar i koppar och sådant...kanske kan vara något? |
||||
[quote="Sebastian Petersson hårdare materialet i en 12.9 behöver mer värme för att deformeras. Eftersom hårdare material behöver mer värme för att ändra sin form. Sedan finns det ju säkert några andra skruvar som passar bättre... [/quote] Nu kanske jar är lite väl petig... men ändå Hårdhet och "styrka" är inte samma sak. Med beteckningarna 12.9 etc avses "styrka" (hållfasthet)- sträckgräns och brottgräns. Man mäter detta genem att ta en stav med känd area och dra i den samtidigt som man mäter vilken kraft som går åt. Enheten blir N/mm2. Hårdhet mäts på lite olika sätt beroende på material, för hårda material tar man en diamantspets med viss form och trycker den hårt ner i sitt material med en känd kraft, sen mäter man hur stort märket blir och räknar ut hårdhetsvärdet. Visst kan det vara så att materialet i 12.9 är hårdare än i 8.8, men det är sekundärt, det är sträckgränsen och brottgräns man avser, alltså "styrkan" Det där med att hårdheten generellt skulle ha något med värmehållfastheten att göra tror jag inte på. _________________ Pär Hylander |
||||
Det här med kopparmuttrar som Sebastian nämde, varför har man det?
På oplarna sitter det ofta M8-muttrar runt grenrör/turbo i just koppar. Dessa är lite stukade i "icke anläggningsytan" för att efterlikna en låsmutter men är det enda anledningen till att de används? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Det är ju främst för att den inte ska bränna fast och sitta som ett mindre urberg när man vill skruva loss dom. Men personligen gillar jag dom inte, då de är mjuka och blir lättare runda. |
||||
Nu kanske jar är lite väl petig... men ändå Hårdhet och "styrka" är inte samma sak. Med beteckningarna 12.9 etc avses "styrka" (hållfasthet)- sträckgräns och brottgräns. Man mäter detta genem att ta en stav med känd area och dra i den samtidigt som man mäter vilken kraft som går åt. Enheten blir N/mm2. Hårdhet mäts på lite olika sätt beroende på material, för hårda material tar man en diamantspets med viss form och trycker den hårt ner i sitt material med en känd kraft, sen mäter man hur stort märket blir och räknar ut hårdhetsvärdet. Visst kan det vara så att materialet i 12.9 är hårdare än i 8.8, men det är sekundärt, det är sträckgränsen och brottgräns man avser, alltså "styrkan" Det där med att hårdheten generellt skulle ha något med värmehållfastheten att göra tror jag inte på.[/quote] Då tycker jag att du ska prova att sätta en 8.8 bult och en 12.9 bult i ett skruvstycke och värma lite lagom med gasen och sedan prova vilken som böjer sig lättast. ![]() Men att det skulle hålla bättre med 12.9 var bara ett litet antagande från min sida. Men jag har nog en yrkesskada som gör att jag har 12.9 överallt där det inte "ska" vara bult av lägre märkning. ![]() |
||||
Det är precis det som Pär, säger att 12.9 är starkare, har högre hållfasthet, klarar högre spänning, än 8.8 och kanske även så att detta är applicerbart vid högre temperaturer, men det har fortfarande inget med hårdheten att göra. Däremot finns det approximativa samband mellan hårdhet och utmattningshållfasthet för kolstål och seghärdningstål (valsade och smidda) med brottgräns under 1000 MPa. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (3922 totalt) |