Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vettiga hjulvinklar, dämpare och fjäderinställningar
3962 besök totalt
stenben
teckomatorp sweden
Här sen Jun 2006

Trådstartare

Hej.

Jag är inte helt insatt i en driftbils optimala setup men dock vet jag någorlunda hur en ickesladdande banbil ska ställas in och undrar således vad är det som egentligen skiljer inställningsmässigt för att få beteendet man söker hos en driftbil.

Tittar man på DTM t.ex så fungerar deras inställningar j***gt bra för att få bilen att gå runt en kurva utan sladd och skulle dom mot förmodan få ett rejält ställ så slutar det oftast med en rejäl snurr på retursladden.

Tittar man istället på en driftbil där deras konstanta retursladdande (från kurva till kurva) knyts ihop så verkar dom bete sig betydligt mer flytande / mjukt istället för det väldigt oberäkneliga sättet DTM-bilen framställs i här ovanför.

Så någon insatt får gärna lista några allmänna tumregler man kan utgå ifrån när man ska ställa in sin bil för breisladd på rudskogen

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Att bilen inte ger giftiga reptilretursladdar utan är långsammare och mer "jobb-bar" i sitt beteende måste väl vara ett mål?

Horda
Här sen Nov 2002

onödigt hårda fjädrar/krängare bak tillsammans med bakdäck med lite fäste. Dvs inte riktigt lika bra bett som i en DTM bil. Sen har en DTM-bil eller liknande inte mycket styrvinkel att ta till när det går åt skogen. En driftbil byggs ju med möjlighet till extrema styrutslag.

Västerås
Här sen Dec 2004

Detta är vad jag tycker är en bra setup.
Hårda dämpare runt om med lite bound och rebound.
Hårda fjädrar, låt säga runt 8kg fram och 8-6kg bak på en 1000kg 52/48 bil.
Camber fram ca 1,5-3,5 och något mindre bak (negativ)
Toein and toeout, fram gärna lite ut och bak rakt.
och stora krängare!

Detta är vad jag tycker är bra men sedan behöver det ju inte betyda att det funkar för alla

Många tror även att en drift bil är bygd för att ha lite grep vilket är fel! ju mer grep du har desto högre fart kan du köra med! vilket ger högre poäng mm...

1:a SDS 2006 (Swedish Drifting Series)
Citera
Mirrage
Sigtuna
Här sen Jul 2006

Intressant

När jag satte in mig i detta på budget nivå förut, fick jag uppfattningen om mjukare fjädrar fram än bak.

Hmm.. kanske kan prova inför träningen på tisdag, byta mina mjuka frammisar till hårdare HR's som ligger på hyllan.

Sin Racing Group
Citera
Allmänt banåkaforum
3962 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande