Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Slitagebild på Toyo R881 | 2939 besök totalt |
Jag upptäckte för ett tag sedan att mina R881:or är mer slitna på mitten än på ytterkanterna.
Dim är 205/50 och dom sitter på en 7"-fälg. Jag körde med väldigt lågt tryck senaste körningen, 1,7bar varma och det funkade väldigt bra körmässigt sett. Kan det vara så att, trots styvheten i däcken, har mitten slungats ut av centrifugalkrafterna? _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Det kan nog vara som du skriver, Nisse, att du kört med för lågt tryck!
Jag råkade ut för det på mina gatdäck på Passaten(225/40/18), att mitten på däcket slets mer än kanterna. Det har jag aldrig varit med om tidigare med högre profil på däcken. Då har alltid kanterna slitits ut fortare av någon outgrundlig anledning. I lågprofildäck skall man tydligen ha högre lufttryck, för att minska slitaget på mitten. Dvs tvärt om mot vad man lärde sig med de gamla ballongdäck jag växt upp med! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Jag är medveten om detta, men för R-däck skall man ju ligga lägre i tryck än för gatdäck. Vad är rekommenderat tryck då tro? _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Mina A032:or blev jag rekomenderad av Richard Sjösten, som jag köpte däcken av, att ha 1,6-1,7 i kalltryck. Jag har kört med c:a 1 hg högre tryck fram än bak. Men du såg väl hur mitt vänstra framhjul såg ut efter övningarna på Malmby flygfält i januari!?! Så jag vet inte om jag möjligen hade lite för lågt tryck i framdäcken då. Idag var jag och hämtade två nya A048:or hos däckshandlarn. Ska bli kul att testa hur dessa känns! Nu har jag ju lite mer negativ camber också! Men just nu snöar det! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Nu har jag kommit lite längre i mitt testande och dom slits fortfarande på mitten!
1.7 kalla -> sliter på mitten 2.2 kalla som ytterlighet för att kolla -> sliter på mitten Min teori är nu att däcket är för brett för fälgen. Dom ser lite bulliga ut. 205 på 7" kanske inte låter så fel men i och med att det är ett R-däck så är ju det bredare än ett gatdäck. Vidare så är ju sidorna så styva att dom inte förlåter så mycket. Antagligen så "bänner" detta ut slitbanan. Eller? På mitten är snart mönstret borta och på sidorna finns flera millimeter kvar. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Nisse: Vi åker med samma däck på 7" fälg också. Vi ser också lite mer slitage i mitten än på kanterna, jag tror att det är precis som du säger att 7" är lite för smalt. 7.5" hade nog varit perfekt.
_________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||
Mer info: Min vördade ordförande i GTI Klubben, Viktor Cz, hade med en IR-termometer sist på Kullen och han mätte upp kanterna till 70 grader och mitten till 60 grader.
Samma temperaturer på hans bil. Han kör med samma fabrikat och dimensioner förutom att han har 8" bredd på fälgarna. Likväl slits hans på mitten. Johan, jag testade med dina tips men det blev inte helt perfekt, fast jag ju iofs ställt cambern med ögonmått... Jag pratade med två Alfakillar som också körde samma kombination och dom hade inte problem med mittslitage. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Det är exakt min erfarenhet också. Trodde jag var helt ensam så jag har aldrig vågat säga det... Jag körde de på 6,5" fälgar, 185/55/15 dimension. Slet ut mitten av slitbanan fram och bak betydligt fortare än kanterna. Experimenterade med alla sorters tryck för att komma åt det, men allt förgäves Nästa uppsättning blir A032 (till Westfielden) _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Intressant! Jag har märkt att många superlätta S7:or åker på Avon ACB10. Vilka faktorer gör att du väljer A032? _________________ //Mattias Gripenland |
||
Däck för banåka Slitagebild på Toyo R881 | 2939 besök totalt |