Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Slitagebild på Toyo R881
2939 besök totalt
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Jag upptäckte för ett tag sedan att mina R881:or är mer slitna på mitten än på ytterkanterna.
Dim är 205/50 och dom sitter på en 7"-fälg.
Jag körde med väldigt lågt tryck senaste körningen, 1,7bar varma och det funkade väldigt bra körmässigt sett.
Kan det vara så att, trots styvheten i däcken, har mitten slungats ut av centrifugalkrafterna?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Dulliman
Götene
Här sen Feb 2003
Inlägg: 233



Nu har du försagt dig Nisse, det där låter som strippen slitage.

_________________
Johan Börjesson
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Dulliman skrev:
Nu har du försagt dig Nisse, det där låter som strippen slitage.


Tusan också, där kom du på mig!
Ja, jag är beroende av rattlåsracing.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Co-tec
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 39



Hehe, det trodde man inte om dig Nisse.

Snart kommer vi väl att få se dig vid torget med 90:ans och crome'ade speglar också

_________________
David "Co-tec" Ingemarson
Lidköping
LT 46 -00
Audi 80 GTE Quattro -86
Audi S6 -97
Lupo 3L -04
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Det kan nog vara som du skriver, Nisse, att du kört med för lågt tryck!
Jag råkade ut för det på mina gatdäck på Passaten(225/40/18),
att mitten på däcket slets mer än kanterna.
Det har jag aldrig varit med om tidigare med högre profil på däcken.
Då har alltid kanterna slitits ut fortare av någon outgrundlig anledning.

I lågprofildäck skall man tydligen ha högre lufttryck,
för att minska slitaget på mitten.
Dvs tvärt om mot vad man lärde sig med de gamla ballongdäck jag växt upp med!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Peeter skrev:
Det kan nog vara som du skriver, Nisse, att du kört med för lågt tryck!
Jag råkade ut för det på mina gatdäck på Passaten(225/40/18),
att mitten på däcket slets mer än kanterna.
Det har jag aldrig varit med om tidigare med högre profil på däcken.
Då har alltid kanterna slitits ut fortare av någon outgrundlig anledning.

I lågprofildäck skall man tydligen ha högre lufttryck,
för att minska slitaget på mitten.
Dvs tvärt om mot vad man lärde sig med de gamla ballongdäck jag växt upp med!


Jag är medveten om detta, men för R-däck skall man ju ligga lägre i tryck än för gatdäck. Vad är rekommenderat tryck då tro?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Nisse Classon skrev:

Jag är medveten om detta, men för R-däck skall man ju ligga lägre i tryck än för gatdäck. Vad är rekommenderat tryck då tro?

Mina A032:or blev jag rekomenderad av Richard Sjösten, som jag köpte däcken av, att ha 1,6-1,7 i kalltryck.
Jag har kört med c:a 1 hg högre tryck fram än bak.
Men du såg väl hur mitt vänstra framhjul såg ut efter övningarna på Malmby flygfält i januari!?!
Så jag vet inte om jag möjligen hade lite för lågt tryck i framdäcken då.
Idag var jag och hämtade två nya A048:or hos däckshandlarn.
Ska bli kul att testa hur dessa känns!
Nu har jag ju lite mer negativ camber också!
Men just nu snöar det! thumbs down

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Jag skall nog sikta på något liknande tryck i år. 1.6-1.7 kalla.
Annars är det väl bara att köpa nya.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Nu har jag kommit lite längre i mitt testande och dom slits fortfarande på mitten!

1.7 kalla -> sliter på mitten
2.2 kalla som ytterlighet för att kolla -> sliter på mitten

Min teori är nu att däcket är för brett för fälgen. Dom ser lite bulliga ut.
205 på 7" kanske inte låter så fel men i och med att det är ett R-däck så är ju det bredare än ett gatdäck. Vidare så är ju sidorna så styva att dom inte förlåter så mycket.
Antagligen så "bänner" detta ut slitbanan. Eller?

På mitten är snart mönstret borta och på sidorna finns flera millimeter kvar.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Nisse: Vi åker med samma däck på 7" fälg också. Vi ser också lite mer slitage i mitten än på kanterna, jag tror att det är precis som du säger att 7" är lite för smalt. 7.5" hade nog varit perfekt.

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Mer info: Min vördade ordförande i GTI Klubben, Viktor Cz, hade med en IR-termometer sist på Kullen och han mätte upp kanterna till 70 grader och mitten till 60 grader.
Samma temperaturer på hans bil. Han kör med samma fabrikat och dimensioner förutom att han har 8" bredd på fälgarna. Likväl slits hans på mitten.

Johan, jag testade med dina tips men det blev inte helt perfekt, fast jag ju iofs ställt cambern med ögonmått...

Jag pratade med två Alfakillar som också körde samma kombination och dom hade inte problem med mittslitage.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Mer slitage fast lägre temp

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Jag kör också på Toyo R881 205/50-15, och mina bakdäck slits betydligt mer i mitten. Fälgarna är 6.5"

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Jag har samma problem på mina, spelar ingen roll vilket tryck man kör på.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
På sätt och vis så känns det bra att man inte är ensam om sitt problem! Vi kanske kan enas om att Toyo R881 slits mer på mitten än på kanterna?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Mina maxsport är duktigt skålade i mitten. Dom är säkert lite mjukare i stommarna, men jag kör med 2 bar i kalltryck 185 bredd på 6,5-fälgar.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Anders C skrev:
Mina maxsport är duktigt skålade i mitten. Dom är säkert lite mjukare i stommarna, men jag kör med 2 bar i kalltryck 185 bredd på 6,5-fälgar.

/Anders C


Det är exakt min erfarenhet också. Trodde jag var helt ensam så jag har aldrig vågat säga det...

Jag körde de på 6,5" fälgar, 185/55/15 dimension. Slet ut mitten av slitbanan fram och bak betydligt fortare än kanterna. Experimenterade med alla sorters tryck för att komma åt det, men allt förgäves

Nästa uppsättning blir A032 (till Westfielden)

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Westfield skrev:

Nästa uppsättning blir A032 (till Westfielden)


Intressant! Jag har märkt att många superlätta S7:or åker på Avon ACB10. Vilka faktorer gör att du väljer A032?

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Hur mycket kostar Avon däcken jämfört med 032?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Däck för banåka
Slitagebild på Toyo R881
2939 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande