Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2707 besök totalt |
Lite funderingar på nya Civic Type R
I fredags var jag och provkörde den nya Type-R GT Nya Type-R finns i tre versioner, Type R, Type R GT och Type R Race. Körde bara ca 15-20min på lite landsväg så jag han inte riktigt med att känna på bilen fullt ut. Men dessa minuter räckte gott och väl för att få mig att fastna. Körkänslan var verkligen underbar. Chassit svalde svängarna fantastiskt och efter 5,200 varv drog det iväg riktigt duktigt för att "bara" vara 201hp. Som sagt så var det GT-versionen jag provkörde och den var väldigt pigg trots GT-beteckningen. Men eftersom att man fortfarande är ung, dum och vill köra bana så prioriterar man körglädjen medans komfort är mindre viktigt. Så frågorna är nu: Finns det några tester där dom provat Race-versionen? Hur tror ni att andahandsvärdet är på Type R Race mot vanliga Type-R? Tror ni att bilen är någolunda vass på banan? Råder ju delade meningar, men riktigt snygg enligt mig! ![]() Skulle vara kul att höra fler åsikter om bilen från er som kört, läst eller vet lite om bilen. Tack på förhand. Mvh Håkan _________________ Håkan Bergkvist Toyota GT86 |
||||
Lite fakta om Type R Race-modellen:
Racing på riktigt! För alla med tydliga racingambitioner har Honda valt att erbjuda en "strippad" modell av Civic Type R. Hondas läckra sportbil finns därmed i tre viktklasser. Medan Civic Type R och Civic Type R GT väger 1372 respektive 1402 kg är racingversionen nedbantad till 1352 kg. För att spara vikt har ljudanläggning, lastlucka och insynsskydd i bagageutrymmet, mittkonsollucka, bakre kurvhandtag, inre grillbeklädnad, undre motorstänkskydd, undre hjälpramsstänkskydd, dynamisk dämpare i hjulupphängningen, ljudisolering och undre täckplattor i instrumentpanelen tagits bort. Den här modellen är framtagen för dig som vill åka riktigt fort och därmed kompromissa med komforten. Fjädringen har gjorts styvare och är anpassad för tävlingskörning. Type R Race kan också utrustas med en mängd delar från JAS-motorsport, Hondas europeiska samarbetspartner inom motorsport. _________________ Håkan Bergkvist Toyota GT86 |
||||
Jag tror att race-varianten blir riktigt svårsåld jämfört med GT. Alla vill tex ha AC i en såpass ny bil.
Dom där kilona kan man ju lätta bort själv ist, och sätta tillbaks vid ev. försäljning. I dom här trådarna hittar du en del läsvärt: http://www.hondaklubben.com/forum/in http://www.hondaklubben.com/forum/in _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||||
Re:
Nästan tur att du skriver "tror" för jag "tror" att du har helt fel... ![]() om man bara har en tillräkligt limiterad upplaga av en specialvariant kommer den för alltid ha ett extra värde i sig. En haltande jämförelse är är väl Porsche med sina "RS" och BMW med sina "CSL". Att tex göra en vanlig M3a snabbare än en CSL för betydligt mindre pengar än mellanskillnaden är inte svårt. Men den blir aldrig än "äkta ****". (Fyll i valfri förkortning för ngn specialvariant.) Man baserar inte bilköp av den arten pga rationellt och övervägda beslut utan enbart på hjärta och/eller vetskapen om att man valt ngt udda/mest extremt. Sen om det verkligen är så smart att lätta ur även AC ur en ny bil kan jag hålla med om till viss del...men säger man att detta är en bil tänkt tom för racing (???!!!) så är det ju helrätt. Köparen måste mao vara lite mer hard core än normalkunden för att uppskatta fördelen med en lättare, varmare och stötigare, men mindre bekväm bil. |
||||
Tack för länkarna och era funderingar.
Som sagt så är ju Race-modellen lite speciellt och kommer att bli ovanligare. Men det som talar för GT-modellen är ändå bara den 50kg viktskillnad som skilljer dom åt. Trots all "lyx". Som även är ett + när det är dags att sälja bilen. Riktigt svårt val detta. Får se om RX-7:an lever upp till förväntningarna, Annars blir det en Type-R. Mvh Håkan _________________ Håkan Bergkvist Toyota GT86 |
||||
En kille på jobbet som har den vanliga versionen som vi skämtsamt döpt till Apollo 13 för det känns som att sitta i en rymdkapsel med alla digitala displayer och hightec design.
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Re:
Nope effekten på 201hk är densamma för alla bilarna, lite trist tycker jag ![]() |
||||
Re:
Hmm kanske var den Amerikanska versionen som hade 240hk? Synd att den är ful som stryk men rolig verkar den vara iaf ![]() _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
Jag har kört den "vanliga" civicen 50-100 mil blandad körning (med det största motoralternativet, samt lite extra plast exteriört).
Mitt intryck är blandat, men på det stora hela är jag tyvärr rätt negativt inställd. Den kändes fräsh och nyskapande till en början men ju mer jag använder den desto fler saker hittar jag som irriterar mig... Den yttre designen gillar jag! ![]() Körställningen känns sådär, ratten tycker jag inte alls om den käns typ konkav istället för plan, känns konstigt liksom... ![]() Känslan i ratten är bland det sämsta jag har upplevt, ingen feedback alls... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Motorn är ju iaf härlig även på den vanliga modellen... Rymdskeppsinstrumenteringen upplever jag däremot som riktigt bra även om designen på instumentbrädan som helhet inte känns helt sammanhållen... ![]() Den har startknapp (som sitter märkligt placerad till vänster om ratten) men ändå nyckel till tändningen som sitter till höger om ratten... Startknapp är ju bara fånigt (ja, jag har en i speedstern oxå...) om man fortfarande har kvar en vanlig tändningsnyckel. ![]() Bakåtsikten är usel genom den delade bakrutan. ![]() Det bästa med hela bilen är hur praktisk den är i 5 dörrars version... Baksätet är fantastiskt smart med typen "biostolar" som gör att man får ett vältigt högt lasturymme där, Jag har tex transporterat min MTB stående (det skulle lugnt få plats en till) där på tvären (med hjulen avtagna). Dessutom öppnas bakdörrarn i nästan 90 grader, vilket gör att utrymmet är väldigt lätt att komma åt. ![]() ![]() ![]() Dock har ju type-r bara 3 dörrar och jag vet inte om dom trots detta har behållt biostolsfunktionen... Skulle jag skaffa mig en hothatch så skulle jag med största sannorlikhet välja något annat... Detta beslut helt baserat på känslan (eller snarare den totala bristen av känslan) i styrningen. Det andra är ju mest småsaker och hur man gillar rattens utformning och körställningen är ju ytterst personligt. Mitt tips är iaf att testa bilen lite mer på kurvig 70-väg för att känna på styrningen ordentligt, jämför helst med andra bilar i klassen. Du kanske har en helt anna åsikt än mig men jag ville iaf varna lite... Själv ska jag snarast testa en type-r och se om förbättringarna på styrningen gör någon ordentlig skillnad... _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
Jag har iof aldrig kört den "vanliga" civicen, 1.8 sport eller vad det kan vara du kört Meldert.
Men styrningen i nya TypeRen är helt underbar! Du kommer nog bli glatt överaskad när du provkör ![]() Största nackdelen som jag ser är att det är lite för mycket lull-lull och bekvämligheter och att den saknar diffbroms. _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||||
Re:
Jag har alltid gillat den gamla Type-R:en ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bortsett från utseendet, så känns det som om det finns vassare alternativ i klassen ![]() |
||||
Jag har provkört både den "vanliga" civicen och type-r fast tyvärr var det bara provrunder på ca 20minuter.
Men det räckte iaf för att konstatera att den "vanliga" civicen är en helt annan bil och man bör inte jämöra de två. Som Asse skriver så är styrningen riktigt bra i type-r:en hela bilen kändes enormt mycket smidigare och gav väldigt mycket mer feedback. Stolarna och växellådan var också riktigt bra. Nackdelen med type-r:en enligt mig är att den är lite för tung och det hämmar körglädjen lite. Har iofs inte jämfört den med några andra nya bus-bilar men med tanke på att alla väger ganska mycket nuförtiden så är det inte säkert att det säger något om bilen utan kanske mer om mig som provchaffis som är van vid lite äldre härken. Men känslan i bilen var riktigt bra, kanske inget jag skulle förknippa med bankörning direkt, men väldigt rolig ändå och när man satte sig i sin egen gamla civic igen så blev man helt deprimerad över hur gammalt och sladdrigt allt kändes i jämförelse. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
Jag har testat 1,8 sport och kan inte alls hålla med om att styrningen är dålig, har testat ca 15 bilar och anser att civic'en ligger klart i klass med ford och BMW (åker BMW nu). Nu var det här inte på vintermackor som Meldert åkte på utan 17" sommardäck så det kanske är det som gör skilnaden?
|
||||
Efter att ha testat nya CTR FN2 på Superstage så är jag positivt överraskad. Jag hade en CTR EP3 själv i fjol och det var en helt ok bil att leka lite bana med. Dock skall erkännas att de lagt lite för mkt krut på att göra den nya bekväm istället för snabb, men det är ju så alla tillverkare gör tyvärr. Det är en döläcker bill exteriört och den har allt man saknade i gamla ctr, bl a farthållare och någorlunda bra åkkomfort. Blandade intryck som sagt, men över lag en trevlig bil.
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Re:
Vad innebär EP3 och FN2 för en som inte är Hondaexpert ![]() ![]() Den största missen måste väl ändå vara att Honda tror att man kan ligga kvar på samma effektnivå som för 5 år sedan ![]() ![]() |
||||
Re:
CTR finns i tre generationer: EK9; 96-00. Såldes enbart i Japan. EP3; den vi alla känner till och älskar! ![]() FN2; den nya. Sen finns ju en fyrdörrarsvariant på den nya enbart i Japan som verkar vara en riktig dräpare. En sekund långsammare än NSX runt Tsukuba! ![]() _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2707 besök totalt |