Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
9584 besök totalt |
Vad är det för motor???
Sugis eller turbo??? Jag hittade lite, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
Extractorgrenrör
Motorn är Ford V6,Essex brukar den kallas, sitter i en Marcos. Ska bli vass gatmotor. Länkarna var intressanta men hur vet man vilken längd på rör man ska ha? ![]() _________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
||||
Längden har inte så stor betydelse som vissa påstår, visserligen är det kul om alla primärrör är lika långa men det är inget man ska stirra sig blind på. Har sett en bild på en buggy som har hur långa rör som helst ihopdragna i en stor röra, troligtvis skulle den bilen gå bättre med färre böjar och lite olika längder. Så då är det bättre om man försöker bygga med så få böjar som möjligt så att inte avgaserna springer vilse inne i rören. Längden på piporna kan man räkna ut på motorvolym och varvtal. Har tyvärr inga siffror eller formler på dett men generellt sett så ger långa och grova rör bra med effekt på toppen medans kortare och smalare ger bättre bottenvrid. Sven Parner Motor (SPM) säljer ochså en speciell kollektor som har en inbyggd "skiljevägg" som ökar bottenvridet så att man kan få båda fördelarna.
|
||||
Rören bör vara så lika långa som möligt, min rör ligger inom +-10mm.
På sexor om jag fattat det rätt drar man ihopp ena sid, allså 3-1 och andra sidan 3-1 och 2st rör ut. Rören stämmer man av längden till ett vartal. Kamens duration och när den öppnar, antal grd före nedre dödpunkt. Diametern på rören är avhängt på cylindervolym(1st) och rörlängder. Rörlängd: grd=antal grader avgasventilen öppnar före nedre dödpunkt. L=850*(180+grd)/rpm*25,4 så blir L i mm, L är längden mätt från ventil till kolektor. Så glöm ej att räkna bort toppen. Innerdiammeter: cc=slagvolymen på 1 cylle i cm3 D=(cc*25,4/L/25)^0,5 *2,1*25,4 [mm] Sortena i dessa formler SKALL man ej titta på, punkt slut ![]() Stämmer hyffsat med vad jag lyckats snoka reda på att fråga ett antal personer. Utan att ha en anning om data på din motor skulle jag gissa att dina rör skall vara 800-1000mm långa och ha en diameter på ca 40mm. Avgasventilens diameter=innerdiamter på primärrören är en annan tumregel. Jag hadde planer på att se till att kunna justera längden på primärrören med ca +-50mm. Men det gick åt hel.... pga att det fanns ingen plats. Med guds hjälp och en burk vaselin vart rören ca så långa de skulle bli. ps Jag är långt från någon expert men mitt rör funkar bra. _________________ Johan Sjölinder |
||||
http://www.burnsstainless.com/
Denna sida kan man få ribba av om man är avgasfetoskist ![]() Jag skulle använda en så skulle merge kolektor. Dalhems säljer sådana som ser vättiga ut, se http://www.dalhems.com/ _________________ Johan Sjölinder |
||||
Hmm, jag tänkte till lite(brandvarning).
Det är inte rörlängden som ska vara lika utan avgaspulserna längd. Men med rör med ca lika många krökar så borde pulslängden bli någulunda lika. Dessutom har man inte en puls utan ett antal som stutsar fram och tillbaka med olika längd. Har man mölighet att labba med längderna så kan man få fenomen att man vinner tex mycket i botten och förlorar lite i toppen. Och förlänger/förkortar lite till så losar man massor i toppen och vinner lite i botten. Jag försökte ta mig igen en bok av Gordon P. Blair(kan vara felstavat) som är en riktig guru i området. Tyvärr fel språk för mig(ordblind) så det lilla som fastnde var att det rena häxkonsten att räkna på exakt rätt längder. Men har man mölighet att testa olika längder skall man göra det, det finns mycket att vinna. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re: Extractorgrenrör
Hej Som marcos ägare själv (med rak 6:a) det finns en i svkg som har en v6:a som går mycket! bra. Ta kontakt med svkg så hjälper de dig till rätt kille (det är den gröna) Efter vad jag förstod så hjälptes den motorn mycket av att få avgassystemet bra avsämt. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Nu måste jag bara se till så att det inte sprid desinformation... ![]() ![]() ![]() Du har rätt i att det egentligen inte är längden som har betydelse i praktiken men rören ska vara avstämda för att ge samma resonansfrekvens. Om toleranserna på röret är perfekta så blir det i teorin längden. Långa rör har lägre resonansfrekvens och passar för motorer där man vill få ut mer effekt på lägre varvtal, kortare rör höjer frekvensen och passar till högre varvtal. Primärör avstämda för grundtonen blir oftast väldigt långa på en "vanlig" motor med normala varvtal. Om man av praktiska skäl tvingas använda kortare rör så stämmer man av dem efter nästa resonansfrekvens och då blir dom bara hälften så långa. Energin i pulserna för grundtonen är kraftigare än för nästa resonansfrekvens och därmed ger pipor avstämda efter grundtonen bättre effekt. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Måste tyvärr hålla med Fredrik "ta det en gång till på svenska"... ![]() ![]() "Primärör avstämda för grundtonen blir oftast väldigt långa på en "vanlig" motor med normala varvtal. Om man av praktiska skäl tvingas använda kortare rör så stämmer man av dem efter nästa resonansfrekvens och då blir dom bara hälften så långa." Tycker det låter lite konstigt att man ska behöva halvera längden om man inte hamnar på rätt längd, är det nåt som någon prövat praktiskt eller är det baserat på teorier? Jag menar inte att dina teorier är sämre än mina, jag vill bara förstå hur du menar. ![]() ![]() |
||||
Det är för sorgligt att allt tar tid. Men nu har jag mitt möte med den sista "kontrollanten"på Öhlins i mitten av nästa vecka. Sedan tar det nån vecka innan jag kan sälja några ex till rejsa nu folk.
Jag har en chart med puls längden för extrem varianterna stacks, separata rör, samt 180 gdr;s i collector. Där kan man se att stacks arbetar inom 1000 rpm, medan 180 graders jobbar mellan 4000 rpm. Det finns alltså ett visst utrymme för varierande längder av primärrören. 180 graders systemet är starkt över 2000 varvs band. Inte illa. Detta gäller själva pulsen-längden på röret. Diametern hanterar gashastigheten. Är röret lita för kort, kan man minska diametern något. Man får då upp gashastigheten och kan leva på massan i luften som lite kompensation. Motsåndet ökar inte så mycket eftersom röret är kortare. Det ligger lite i att man inte behöver bli vansinnig om rören blir en tum fel längd. Har man en bra hopdragning i kollektorn får man kompensation i bandbredd. Men ja håller på att man kör så nära den uträknade längden som möjligt, å inte använder dubbla eller halva längden. Däremot slutröret kan vara ide att jobba med fördubblingar av längderna mot primärrören. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Gå inte för djupt i detta........ska man gör allt efter skolboken....så blir det aldrig något.
Försök att få rören så lika långa som möjligt...börja med det krångligaste och längsta. Lagom storlek på en Chevy på 5.7 liter är 1 3/4 tum....alltså.. 5.7 / 8 = 0.712 liter / cyl. På en V12 på 5.7 liter gäller 1 1/2 tum......5.7/12= 0.475 liter/ cyl. Blir dom onormalt långa.....så går du upp en dimention.....och virseversa.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Precis som ButterflyRacing säger bygg istället för att gräva sig för djupt i träsket, och träsket är bottenlöst
![]() Formeln som jag skrev tidigare funkar, diffen jag fått olika berekningsmodeller ligger inom felmarinalen. Det går nog att räkna nogranare men då behövs det dunder och brak program. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Ska man räkna mer nogrant......så anser jag att systemet ska byggas efter just den motor som man har.....för att uppnå ett speciellt syfte.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
9584 besök totalt |