| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
"Lära" sig köra Rally?
|
1, 2, 3 >> 9 besök senaste veckan (28488 totalt) |
|
"Lära" sig köra Rally?
Hej! det är är kanske en ganska dum fråga men jag undrar lite om hur det går till om man vill börja köra rally? har ingen efarenhet av dylik körning har kört lite på bana, det är väl så långt min erfarenhet sträcker sig. vart kan man hitta info om de olika klasser som finns? men främst undrar jag hur lär man sig köra?? är ju inte så kul att komma till en tävling och inte ha en suck om hur det ska gå till
har alltid varit sugen på att börja köra lite rally men har ingen att ta hjälp av. Mvh _________________ Tobias Eriksson |
||||
|
Kul att du är sugen på rally för det är hur kul som helst. Mycket bättre än banåka
För att lära sig köra rally är det bästa att helt enkelt ta licens. Det gör man genom att gå en endagskurs med Hjärt-lung räddningsutbildning samt teoriutbildning för Rally. Sedan kör man som debutant en tävling. Då kör man med sin vanliga bil. Det är för att lära sig hur det funkar med besiktning, anmälan, roadbook och allt sådant. Efter det är man en fulllärd (nåja) rallychaffis! Lämpligaste klassen att börja i är Grupp-E eller Volvo orginal Cup, en grupp E bil kostar från ca 15k och upp till 35 beroende på utrustning mm. En VOC:are ligger på 25-45 ca. Personlig utrnusting som behövs är overall (räcker med enalgers kostar ca 1200 ny) och en hjälm. Intercom är att rekomendera också. Det finns alltid beg utrustning att hitta och har man tur kan man kanske få med lite till bilen. Ett sätt att lära sig mer om rally är att köra service åt någon men har du ingen du känner som kör så är det kanske inte så lätt. Men testa att ta kontakt med närmsta klubb så kanske du kan få följa med någon där och lära dig mer. Vill du veta mer så fråga på bara! |
||||
|
Ett bra första steg är att ta kontakt med din lokala rallyklubb.
Ta sedan chansen att ge dig ut på lite rallytävlingar och kolla vilken klass som skulle kunna tänkas passa dig bäst. Tveka inte att prata med utövarna de sitter inne på mycket information om hur sporten funkar. Steg två är att anmäla dig till en licenskurs och hitta någon som är galen nog att sätta sig i högerstolen. Lycka till. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||||
|
Re:
www.resultatservice.com www.motorsport4sale.com Ja då är det inte så långt till http://www.southswedishrally.com/ i helgen. EM tävling så det är en del utlänningar mm. Kalmar har en egen rallyklubb som väl heter just Kalmar MK... med en hel del aktiva förare. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Re:
Då har du inte jättelångt till Högsby va? Det är tävling där den 16/6, vi har precis bestämt att vi ska köra där. Kommer även (antagligen) köra i Nässjö den 2/6 om det är inte är för långt för dig? Det är dock en mycket liten tävling. Du får gärna komma till någon av tävlingarna och tjöta lite om du vill. För att tipsa lite om vilka bilar som är bra i Grupp-E så kan man väl säga att (utav de vanligaste) är Golf 2 bäst men kostar oskäligt mycket. Golf 1 och SAAB 99 kommer steget efter. Vill man åka Bakhjulddrivet så kan man åka Ascona B eller Volvo 240. Finns såklart massa andra men dessa är vanligast. |
||||
|
den 16/6 låter intressant då kan man kanske passa på att titta lite...
det vore ju grymt att köra awd men det får man väl lugna sig lite med är väl aningen mycket
men RWD i grp E låter spännande finns det några bmw e30 som kör i denna klass? vad är "svårast" att köra när man är ny i rallyskogen FWD eller RWD? eller är det ingen skillnad... verkar ju inte behöva bli så dyrt en bil för runt 30k sen lite utrustning..mindre än vad jag trodde.. hur mycket rörliga kostnader är det under ett lopp bortsett från trasiga delar..(som man hoppas slippa) mvh _________________ Tobias Eriksson |
||||
|
Re:
Kalmar motorklubb är väl "främst" go-cart och folkrace, men under "folkrace-gänget" har du en del rallymänniskor.. minst en iaf vad jag vet
http://www.kmkfolkrace.com/ Nu är det åratal sen jag var i KMK kretsarna och snokade, kanske kan P-o vara lämplig att prata med så vet han säkert vem som vet om inte annat. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Jag ska försöka hjälpa dig lite med hur det ser ut för en hobbyåkare som mig. Bilen vi åker med är en Volvo 244 från 81 som vi själva byggt succesivt under tio år (med vi menas jag och min far). Det var nog först för två år sedan som vi fick den "färdig" med allt gjort enligt reglementet och inställningar så som vi vill ha dem baserat på erfarenheter från ett antal år i skogen. Jag är inte snabb utan är fortfarande c-förare efter fem år bakom ratten men har jävligt (ursäkta) kul. De flesta meckarkvällarna och tävlingshelgerna har nu försvunnit då jag har två små barn och nybyggt hus som tar mycket tid och pengar så hittills i år har jag inte kört något.
Här i Uppland har vi en riktigt bra sprintserie där arrangörerna plockar fram härliga grusvägar. Tävlingen går till på så sätt att man kör en genomkörning av sträckan och sedan blir det tävlingstempo tre vändor. Det tråkiga är ju all väntan då det brukar vara ett sextiotal startande och man kör i nummerordning (1-60, 1-60, osv) vilket innebär typ tre minuters körning och en timmes väntan. Det gäller att kunna ladda om... En sprint här kostar 500:- i startavgift och sedan så tillkommer kostnader för bränsle för rallybil och dragbil, däckslitage samt andra "slitagekostnader". Vill man åka större tävlingar brukar kostnaderna bli lite högre men i gengäld får man ju åka mer. Start- och anmälningsavgiften brukar ligga runt 1500:- och så tillkommer noter för 3-400:-, runda slängar 2000:- kan vi säga. Sedan så går det åt mer bränsle och det sliter mer på däck och så vidare. Har man bra kontakter med andra rallyåkare i "värre" bilar kan man köpa deras gamla däck. Senast köpte jag fyra Michelin FB81 som gått en sträcka för 800:-/styck, ett mycket bra pris. Har man inte de kontakterna rekommenderar jag dig att lägga lite extra pengar på däcken. Vi har provat allsköns skit och kommit fram till att det kostar mer än det smakar i slutändan eftersom billiga däck inte håller i längden. Jag kan varmt rekommendera Silverstone som kostar strax över 1200:-/styck i den dimension som passar Volvo original. Vad jag annars kostar på min originalare är ju ett byte av olja, oljefilter, luftfilter och tändstift per år. Byter även bromsvätska ungefär varje år och så blir det lite bromsklossar då och då. Då det är Volvo original-grejer kostar de inte allt för mycket, tror det handlar om 1500-2000:- per år. Sedan så slits ju bussningar, stötdämpare, avgasrör blir tillplattade, med mera beroende på hur man kör och hur mycket man kör. Ett års kostnader om man håller sig på vägen: - 7 tävlingar, blandat sprintar och rallyn ger cirka 10000:- - 4 däck, cirka 4500:- - Servicedelar, 2000:- - Sedan så tillkommer bensin, besiktning, skatt, försäkring, med mera. Håller man sig som sagt på vägen i en originalare så går en grussäsong som ovan på cirka 20000:- och jag kan tänka mig att siffrorna ser liknande ut om man åker Grupp E. Hur det ser ut om man blandar in vinteråka i kalkylen vågar jag mig inte på att gissa då jag ännu bara åkt på grus. Men då kan man ha så här kul:
Träna rally är svårt! Jag känner ingen som har ett par kilometer grusväg att hyra ut så det blir till att träna på tävlingen och då är sprintarna bra eftersom man kör samma sträcka tre gånger och kan prova lite olika bromspunkter och linjer. Har man råd kan man kontakta en firma som Carevent till exempel men då kan fakturan bli sexsiffrig... Hoppas det kan bringa lite klarhet även om det blev lite "snackigt"! /ola _________________ Ola Leufvenmark ---------------- Renault Megane RS225 - 2008 |
||||
|
kanon!! tack för alla bra svar!! låter väldigt kul..är väldigt sugen på att köra igång nu ju
tänkte på det många som kör volvo, är inte det väldigt stora och svårkörda bilar? de ser klumpiga ut måste jag säga...
_________________ Tobias Eriksson |
||||
|
Re:
Beror på vad för Volvo du kör - vilken klass inte modell. En voc är lite mindre smidig för det är lite mindre väghållning men en grupp H volvo tar inte alls så stor plats som man kan tro av att titta på dem. Min 240 tycker jag är väldigt smidig, klart den är större än en Peugoet 106 men också stadigare. Min brors VOC tycker jag är jättestor Den är inte så exakt i rörelserna.
_________________ Daniel Steiner |
||||
|
Börja med voc klass eller liknande, billigast så, jag köpte 2st hjälpar med 2st transportkåpor för 4000 på resultatservice, å det var extremt billigt. kör gärna med en bil det finns mycket av, tex golf eller volvo,
precis som Daniel säger så är vocarna klumpiga, vi har åkte escort mk2 ascona b och volvo 240 i Grupp H, volvon är den smidigaste och lätt kördaste bilen av dom 3 iaf. som nån annan sa så är det svårt å träna i rally, träningen brukar få bli på tävlingen, vissa klubbar arrangerar provkörningar, vi själva fick låna vägen som går till folkrace banan, har bom å folk som väntar så på de sättet är det lugnt sen om man bor i skogen i "norr" så är de lugnt :P _________________ Andreas Linden |
||||
|
|
||||
|
Re:
Klart man kan! Sträckor att träna på uppskattas av rallyfolket. Kan man sedan ordna med boende och bra mat oxå så är affärsidén komplett _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||||
|
Re:
Hehe, jag har allt, men jag vet inte om resten av familjen gillar idén med att hyra ut våra skogsvägar till rallybilar. Krävs det inte miljöprövning etc? (Inte för att man tar sig an nåt sånt innan nån klagar iofs...
|
||||
|
Är det bara privata vägar så borde det väl inte vara något problem? Eftersom det inte är ett tävlingsarrangemang så tycker man att du får låta vem som helst åka på dina vägar, rallybilar är ju gatureggade.
Men jag har förstås ingen aning, bra affärsidé låter det som i alla fall! Är nog riktigt många rallyförare som skulle välkomna möjligheten att få träna utanför tävlingar. _________________ Tomas Landin |
||||
|
En granne till mor och far hyrde ut en teststräcka under några år. Nu har han tyvärr flyttat och nya markägaren har inte riktigt samma sinne för affärer.
I denna tråd kan man läsa om PG Andersons testkörningar på den vägen i samband mad Sydsvenska rallyt för några år sedan (inte koll på vilket år )
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Fullt raceteam som hyrde väg, stugor och catering. Så nog finns det möjlighet att dra in kulor om man har tillgång till väg osv _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||||
|
Här uppe har vi depågrande www.depagrande.se fast ja vet inte hur dom har det med sommarvägar,
_________________ Andreas Linden |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
"Lära" sig köra Rally?
|
1, 2, 3 >> 9 besök senaste veckan (28488 totalt) |

