Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3063 besök totalt |
Anders Lundgren har uttryckt sig bra här. Nu hände det igen, jag gjorde en ny kommentar och klickade redigera i stället för quote > ![]() Men det var just att bilen med bara vanliga fjädrar blir hårdare på rakorna. Har vi då ojämnheter på banan så kan det bli lite jobbigt med slagigt grepp. "Johan" var inne på att hindra lutning, vilken enl mig inte är skälet med K-fjädrar. Och skälet till att jag konsekvent vägrar kalla fjädern "krägningshämmere". En K-fjäder lastar av innerhjulet, vilket är korrekt. Vilket Anders uttrycker med att "hindrar innerhjulet att fjädra ut". Ett, från min sida självpåtaget förtydligande av Anders ord. om vi i stället för K-fjäder använder så mycket hårdare fjädrar att det motsvarar summan av de tidigare vanliga fjädrarna inkl K-fjädrar, mao samma rullstyvhet på bilen. Så avlastas innerhjulet även då lika fort. En hårdare fjäder MINSKAR med fler kilo per mm i tryck mot vägen än en mjuk fjäder. Det betyder att det går åt pecis lika många kg/mm att lyfta bilen på ena sidan som att trycka ner den på den andra sidan. Det betyder att skillnaden består i själva HOPBINDNINGEN av hjulen, inte rollmotståndet, vilket ligger hämmaren i fatet. Jag ser det inte rent som en komfort grej med K-fjäder. Det är faktiskt bra ibland med en viss enkel justerbarhet i bilbalansen. Det är krångligare att byta fjädrar. Har vi en ojämn bana så kan en ökad krägnings styvhet behövas. Vidare kör många med modifierade gatbilar som har en CGH och hjulgeometri som påkallar K-fjädrar. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Det man ska komma ihåg är ju att bilen ska ha en bra avvägning mellan roll- och pitch-styvhet också.
Så man kan inte konsekvent säga att bara en spagetti till krängfjäder i ena ändan räcker för att balansera bilen. I roll funkar det. Men för att inte få en för pitchstyv bil så kan ju mjukare fjädrar än de för optimal rollstyvhet behöva användas och då krävs krängfjädrar både fram och bak av någon vettig dimension. Sen är det givetvis helheten under rådande omständigheter som är det avgörande. Krängfjädrar har trots allt de nackdelar som vi räknat upp i form av kopplinggen till innerhjulet. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Hmm, tolkar jag dig rätt då Göran, att kärnan i det negativa med k-fjäder är just hopbidningen, vilket jag antar var det som Daniel menare tidigare i tråden? [quote="Daniel Bengtsson] Det jag menar med att addera ofjädrad massa är att du länkar kurvinre ofjädrad massa hårdare mot det kurvyttre med en styvare kränghämmare. [/quote] Är det korrekt uppfattat att det dels är en sorts ökning i ofjädrar massa som ökar och är negativ och dels att störningar (gupp etc) för ena hjulet även påverkar det andra? Mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||
om du tar en bild och postar så är det lättare att ge ett bra svar. Om k-fjädern/hämmaren har vad jag tror kallas "drop-link" så finns det ev möjligheter att relativt enkelt få den justerbar. _________________ Pär Hylander |
||
Hur beter sig en alltför pitchstyv bil? Upplever man den som allmänt för "hård" så att den studsar eller på annat mer specifikt sätt? _________________ Pär Hylander |
||
Är det korrekt uppfattat att det dels är en sorts ökning i ofjädrar massa som ökar och är negativ och dels att störningar (gupp etc) för ena hjulet även påverkar det andra? Mvh, Pär[/quote] Korrekt. En synpunkt är att även själva K-fjädern med dess linkage adderar ofjädrad massa. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() Aah, skönt, då har nog äntligen poletten trillat ner. Daniel skrev detta redan för flera dagar sedan men jag tydligen mottaglig då..... ![]() Mvh, pär ps, min främre kfjäder/hämmare ligger på garagegolvet nu (motorbyte), den går att använda som skivstång, såpass tung är den.... _________________ Pär Hylander |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3063 besök totalt |