Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
3089 besök totalt |
Bränsle i racingbilar?
Hur noggrant kontrolleras bränslet som används inom racingsporten? I andra discipliner har det uppstått problem eftersom de mest populära bränslesorterna är förbjudna pga för höga oktantal. Bränslereglerna är ju en del av det gemensamma reglementet så nu undrar jag om det är problem även inom racing. I G16 står det att E85 är tillåtet, men jag har svårt att se E85 som ett alternativ eftersom innehållet i bränslet varierar så kraftigt (http://www.okq8.se/data/internal/data/10/69/1167834368846/Etanol%20E85.pdf) så att det knappast är något man vill köra en kraftigt trimmad motor på. För mig är detta inget problem utan jag vill bara veta hur det funkar. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Jag kör min "Racecar a`la Rx-8" på Schell V-Power med 30% E85. Summan av kardemumman blir att jag nära nog 5% sprit och resten bensin. Vid testkörningar i höstas på Gelleråsen och Mantorp funkade detta mycket bra. I år har jag byggt in en kompressor som ska ge lite extra hk och då får vi se om jag jag kan ha samma blandning.
_________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||
Re: Bränsle i racingbilar?
Aldrig varit med om någon bränslekontroll i rally. Dock nu med katalysator så kollar man ju co och lite sånt. Vet inte om man kan upptäcka fusk på det sättet? _________________ Daniel Steiner |
||
Aspens http://www.aspen.se/Aspen_(sv)/Aspen
är ju tillåten (anses vara "Handelsbensin") 102 RON iaf. Edit: Länkdj_vel, kopiera och klistra istället. |
||
Re: Bränsle i racingbilar?
Tror att det är lite olika mellan diverse typer av racing. En kompis tex hans pojke har kört Go-Cart och där var det bränsle prov ibland. Sen är det väl så att när det görs ett bränsle prov så i regel är det väl att nån lämmnat in en protest. _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||
I karting är det bränsletest rätt så ofta och där brukar det ju på en del tävlingar tom vara begränsat till vilken mack man får tanka. Annars är det nog inte så ofta det tas tester. När det gäller E85 kan man vad jag förstått det få tillblandad egen E85, t.ex. med Aspen eller nån annan bensin man gillar mer än det skräp de vanligtvis använder.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Träffade en etanoltillverkare igår och diskuterade bland annat racebränsle. Eftersom jag inte är bevandrad i kemi fick jag lära mig ett och annat. Etanolen är som den är eftersom det bara handlar om en molekyl. bensinen är vad man kan laborera med (i praktiken 12% efter som Livsmedelsverket kräver tillsats av denatureringsmedel).
Utmaningen för dem är att få etanol och diesel att lira ihop. Var där av andra skäl, men ville förstås stilla min nyfikenhet. Vet inte om jag begrep så mycket egentligen. _________________ Lars Wiezell RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing |
||
På dragracingsidan har det varit populärt att köra med flera olika bränslen och i turbomaskiner har VP CSP varit en populär sort eftersom det tagits fram speciellt för dessa motorer. Nu finns inget att använda som klarar samma tryck. Detta gäller tydligen även soppan de raskaste icke överladdade motorerna normalt använder.
Lennart, menar du att du kör din RX8 på bränsle som du egentligen inte har koll på vad det är? Kan inte det bli ganska dyrt? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Re:
Av vilka? Känns som det kan bli ramaskrik om fusk om vem som helst får blanda ihop egen E85...eller som det är under vinterhalvåret E78 Var och tittade på Sm premiären i rally i Vännäs 23/2 och nu körs ju en Flexifuel klass....många fordar var det ![]() och på service stället så stod det en tankbil med Etanol ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||
Kör S60 Challenge och där händer det ganska ofta att det tas bränsleprover. Så det gör man nog i alla supportklasser till STCC och även STCC så klart.
/Ted |
||
Re:
Jag har nog bra koll på att denna blandning är bra i wankelbilar. Att man får bättre förbränning syns på stift och i avgaskanaler. Den macksoppa vi har idag är nog krackelerad så att den passar ottomotorn och sedan få vi wankelnissar anpassa oss efter detta. Vi kör s.a.s. med en kompromiss i "tanken". Vi är flera som använder samma blandning och alla ser positiva effekter med denna. Jag känner mig lugn. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||
Lennart,
Det jag menade var att om man tankar E85 på macken och blandar med V-Power så vet man ju inte säkert hur mycket etanol man har i blandningen från gång till annan. Köper man etanol som ren alkohol (kan man det?) och blandar med bensin är det ju en annan sak. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Re:
Det närmaste du kan komma ren etanol är 99,9%, men då krävs det speciella reningsmetoder OCH den kommer med tiden att gå ner till 96% om den inte är tillsluten. På apotek kan man köpa 99,9% alkohol (om man har recept på det). Bara en parantes från en som har en morsa som kan det där (och regelbundet skriver ut & hämtar 99,9% etanol på apoteket ![]() ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Det är inga problem att handla etanol om man har tillstånd. 95-96% kan ju köpas i kubikblåsor från en del lastbilsflak till lite för högt pris för att ha som bränsle...
När jag hade insyn på inköpet nar jag labbade i Lund så kostade 99% ca 8 kr/liter och 99,8% 20 kr/liter från Polen. Den 99%iga var denaturerad med isopropanol så den gick det inte åt så mycket av... Som vår professor brukade kommentera; "nu är det en sån där konstig fest igen, där ölen kostar pengar och snapsen är gratis". ![]() Är fria blandningar mellan olika sorters handelsbränsle (tex Aspen+E85) tillåtet vid Tävling? om man får blanda egen E?? med Aspen+99,5% så finns det ju stora möjligheter så länge som man kör sprintracing och kan hantera dubbla mappar (att blanda hela fat ofta blir ju både bökigt och dyrt). Tre tankar kanske (E100, Aspen och 98) med styrd blandning ![]() |
||
Re:
Eftersom bilen är en s.k. trailercar tankar jag 20 litersdunkar och fyller i bilen, om jag ngn gång fyller direkt i bilen fyller jag en viss mängd av båda sorterna även om tanken inte blir full så har jag i alla fall en bottenfylla s.a.s. Sen har jag alltid med ett par dunkar till banan för att fylla på under dagen. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||
Vad jag har läst mig till så är det max 102 RON för bensin som gäller i racing men att beakta är att E85 innehåller 104-105 RON. Min fråga till er som kör sug motorer med mkt kompression vilken bensin är ni mest nöjda med oavsett pris?
/Lasse _________________ Lars Bergström Mazda RX-8-04 Feritta 2.5" Sport exhaust ACT-Prolite svänghjul Unichip piggyback Braid 8x18 med Kumho R däck Tein Street coil overs. |
||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
3089 besök totalt |