Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
FF-ratt - köpråd?
1, 2, 3   >>
5545 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
FF-ratt - köpråd?

Har själv en ratt utan FF (till datorn alltså...) och har bara provat FF en gång och det kändes mycket mysko, tror att den helt knasigt inställd. Menjag är positiv och tror att det är bra med FF!

Till frågan: vilken input från en välinställd FF-ratt får man? Antar att man känner kurbs t.ex, känner man också när framvagnen är på väg att släppa? Har man hjälp av FF-känslan i ratten när man bromsar?

oxo till nästa fråga. Vilken ska jag köpa? Får man nått vettigt för en tusenlapp?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Såg en annons i dagens metro om en Momo/Logitech-ratt som dom hade på Åhlens för 1500:-, men om man skickade in en kupong så fick man 400:- rabatt.
Den såg bra ut, men det kan ju vara lite svårt att bara lita på en bild så ett råd från någon som provat är väl det bästa...

Jag har själv en äldre Logitech som jag är nöjd med, dock används den mest för att spela GT3 på PS2 med eftersom jag inte har någon lämplig speldator för att köra GPL osv. på.

/Tom

Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002

Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

I min späda ungdom, 1979 tror jag detvar, körde jag det optimala bilspelet på Väg och Trafikinstitutet i Linköping. STOR anläggning, typ flygsimulator med datorgenerad bild (märkvärdigt då) plus att den var konstruerad att simulera verkliga G-krafter i sid och längsled. Detta med hjälp av fysisk förflyttning av hela chabraket.

G-kraft simuleringen fungerade inte när jag körde, MEN den hade riktig feedback i ratten. Otäckt äkta känsla på halt väglag och bakhjulsdrift, jag fick hjärtsnörp och blev svettig när jag snurrade av ! Provade även utan feedback i ratten, helt okörbart !

Jag har väntat i många år nu att bilspel på PC/TV-spel ska klara av det...
Force feedback är ju(?) bara vibrationer på curbs och sånt.

JohanR

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

JohanR skrev:
....Force feedback är ju(?) bara vibrationer på curbs och sånt.
ojojoj! Du har inte kört GPL med FF det hör jag det Där är det inte så noga med FF om man kör på något utan allt krut har lagst på att man känner bilen. Du känner hur greppet i fram blir sämre när du går över ett krön eller om du börjar låsa upp framhjulen... allt känns (om du ställt in allt rätt :-) Du känner även tyngden i bakändan när den kommer farandes....

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
JohanR skrev:
....Force feedback är ju(?) bara vibrationer på curbs och sånt.
ojojoj! Du har inte kört GPL med FF det hör jag det Där är det inte så noga med FF om man kör på något utan allt krut har lagst på att man känner bilen. Du känner hur greppet i fram blir sämre när du går över ett krön eller om du börjar låsa upp framhjulen... allt känns (om du ställt in allt rätt :-) Du känner även tyngden i bakändan när den kommer farandes....

Ummmhummm, det där låter ju som att det börjar bli en måste-ha-grej!

Är det stor skillnad på dom i 600-800 kr-klassen och dom för flera tusen?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Pär Hylander skrev:
Är det stor skillnad på dom i 600-800 kr-klassen och dom för flera tusen?
Jooo, de billiga har så mycket mekaniskt motstånd att finliret, den där lilla lilla förändringen i grepp, inte känns alls eftersom den drunknar i kugghjulens allmäna kärvhet o glappande.

Testa hur ratten känns avstängd, den ska löpa lätt o inte ha något motstånd alls helst (iaf så lite som möjligt).

Men de för 1500-2000 brukar vara helt okej!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Härifrån köpte jag min växelspak (med H-mönster )

Act-Labs

Dom har också ett vettigt pedalställ med koppling som inte kostar flera skjortor som de flesta andra!! Jag vill osså ha kopplingspedal (I GTR2002 är kopplingen fullt simulerad med max vrid den klarar osv osv... Jepp, det går att bränna kopplingen, haha!!

Här sen Nov 2002

Magnus... du la väl in förrut en länk till en ännu häftigare ratt och pedaltillverkare har jag för mig... har letat men inte hittat länken och dumt nog hade man inte sparat den...

Men det var en tillverkare som även hade kompletta chassien med grejer i.... Och dom höll på och tillverkade en FF ratt som skulle vara oslagbar... pedalerna var klara...

Vet du vilken jag menar då?

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Japanska FREX är kanon!

och engelska BRD: http://www.interactiveracing.com/

Värmdö
Här sen Nov 2002

När jag skulle visa några kompisar GPL i onsdags så gick det inte att få kontakt med ratten, Logitech FF (den första "riktiga" Logitec FF-ratten). Är väl bara att skruva isär och se om man hittar något som har brunnit...
I vilket fall så kör jag med FF-inställningar i GPL från www.slottweak.com och de har inte mycket gemensamt med defaultinställningarna, hans idé är nämligen att de har blandat ihop begreppen en aning... I alla fall så känns det väldigt bra, någon mer som kör enligt deras inställningar?
Från min core.ini:
; From www.slottweak.com
force_feedback_damping = 5000 ; this is force feedback strength, not damping
force_feedback_latency = .0045 ; force feedback latency (secs), use a low number
max_steering_torque = 2800 ; this is damping (2500 for the Force RS)

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

om du köper en microsoft FF ratt nu så får du 400:- pix tillbaka, den kostar ca 1100 så då blir det bara 700:- Tror erbjudandet gäller till den sista januari.

Trollhättan
Här sen Nov 2002

Kan man bara gå på priset, dvs dyrare är bättre?

(Har precis hitta STCC (ettan) inne på ungarnas rum och har försökt köra med tangentbordet, helt dödfött, så det blir att plocka fram jul-klappspengarna och köpa GPL och en FF-ratt i morgon, med lite tur kanske man kan vara med på tisdag )

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Har Microsoft Sidewinder Force Feedback ratt (uhh långt namn för en plastpryl), den funkar helt hyggligt för sina 1200 jag la ut, i NFS Porsche 2000 känns det i ratten om man börjar släppa etc, det är en fråga om inställningar.
i NFS blir det 50% styrka på FF, allt off bara vägkänslan på 70% sen får det vara.

Trollhättan
Här sen Nov 2002

Jag kände på både MS SideWinder och Logitech Momo (båda ca 1200:- och 400:- återbetalning) och Logitech ratten känder mycket skönare att hålla i. Så därför blev det en Logitech Momo Racing

Få se vad jag tycker när jag börjar spela med den

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
Kalle Larsson
Skåne
Här sen Dec 2002

Du hade en Actlab ratt va Magnus?
Har tittat på dem innan, just nu har jag en Logitech wingman yellow, dvs den gamla varianten. Den är helt ok enligt mig, de ff-rattar jag har testat har varit allt för slöa och tröga i mekaniken. Men om du säger att Force RS är det man skall ha så kanske jag slår till på det här paketet?
http://www.actlab.com/race_combo3.htm
Nästan lite för mycket leksaker på en gång kanske
Men det är säkerligen billigare att köpa det direkt från Actlab än från någon annan underleverantör i Sverige.
Var har du köpt din?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag har bara växelspaken... Vill ha pedalerna

Jag har Logitechs första FF-ratt där FF överförs med långa linor och jättestora linhjul istället för en bunt kugghjul. Extremt litet mostånd av mekaniken och nog fortfarande en bland de bästa rattar som gjorts. Fast den har ju gått några "mil" nu.

Här sen Dec 2002

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Tja. Jag har en logitech Momo, å den är kalas bra!!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

into skrev:
Tja. Jag har en logitech Momo, å den är kalas bra!!

Välkommen hit into!!!

Är du snäll o läser reglerna för forumet (speciellt delen om signatur)

MVH
Den lokala vänliga kvarterspolisen

Malmby
Här sen Dec 2002

Hej!

Magnus köpte du dina Act Labs prylar från England, eller finns det någon återförsäljare i Sverige? Var det några problem med att importera, jag är så förb...at på sugen på deras växelspak och pedaler.

/MVH Micke

Westfield SE
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Micael Johannssen skrev:
Hej!

Magnus köpte du dina Act Labs prylar från England, eller finns det någon återförsäljare i Sverige? Var det några problem med att importera, jag är så förb...at på sugen på deras växelspak och pedaler.

/MVH Micke

Jag köpte växelspaken direkt från Act-Labs på deras websida.

om nån hittar en svensk återförsäljare kan ni väl skriva en blänkare thumbs up

FF-ratt - köpråd?
1, 2, 3   >>
5545 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande