Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
SPVM / RHK
3233 besök totalt
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

Trådstartare
SPVM / RHK

Glöm inte bort att besöka Kinnekuller ring i hälgen !! SPVM och RHK 150 bilar anmälda
Info: www.sskracing.com

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Hoppas att SMHI har fel om söndagen bara.

Vi ses i morgon

Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004

Wish I were there...

Det blir en hel drös rejsa-folk och andra kända ansikten som skall köra i helgen i diverse olika klasser. Hoppas vädret blir OK och att allt går bra.

Håller särskilda tummar för;

- Ginetta Cup med Puman och Motorklubbeninstruktören Jenna Brorsson och Motorklubbens Peter Simons.
- Lars Mackan Macklin, även han Motorklubbeninstruktör, i sin Hult Healy, som kör Roadsport A.
- Per Hammarsjö, Automobil, och rejsaveteranen Niklas Falk, som båda kör Miata i Roadsport C.
- Puman Marie Carlsson, som kör Lotus Elan i Modsport C.

...och Rickard Adestam, Bengt Bengtzon, Patricia Nordén, Nettan Lindgren, Peter Eriksson, Jesper Markusson m fl.

Ser fram emot fullödiga rapporter, gärna i den här tråden!

Tyresö
Här sen Apr 2004

Första Ginetta-träningen är avklarad och Johan Lindbrandt kör på ruskigt snabba 1, 01:or, Rikard Bengtsson skuggar på 1,02:or men sedan vill/kan ingen dela med sig av varvtider än så länge...

Patricia "känner på banan" i 1,10-tempo, Bengan Bengtzon skrubbar in regndäck, Jenna har inte börja ta tid än och Peter Simons har en trasig lap timer-kabel...

Tyvärr har en Ginetta hamnat i räcket, vet inte hur allvarligt kraschad den är.

Tyresö
Här sen Apr 2004

Dåså, efter dagens träning ligger det till så här i Ginettagänget;

1. Rikard Bengtsson, 1,00,678
2. Hampus R. 1,01,114
3. Johan L. 1,01,123
4. Jakob Ekdal 1,02,144
5. Jenna 1,02,239
6. Anders Carlsson 1,02,515
7. Peter S. 1,02,873
8.
9. Bengan Bengtzon 1,05,865
10.
11. Patricia 1,07,931

Så var det tydligen också ett gäng som inte hade transpondrar än.

Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Ulli skrev:

Tyvärr har en Ginetta hamnat i räcket, vet inte hur allvarligt kraschad den är.

Ny front är inhandlad och sidan går att fixa, den kommer att tävla. thumbs up

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Hur har det gått idag? Var meningen att jag skulle ner och kolla men det blev dubbelbokning.

Har för mig att www.sskracing.com brukar uppdateras löpande, men nu finns inga resultat.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Äntligen hemma efter en mycket underhållande helg. Det enda regn jag märkte var natt till lördag och 10 droppar nu i eftermiddags innan Roadsports lineup.

Trots att jag var på plats och hade depåplats precis nedanför Mekanikerkullen tyckte jag att jag missade det mesta. Det sista Ginettaracet var ju lite händelserikt av den tråkiga sorten, tor att det inte blev några personskador iaf. Bur är bra, speciellt i öppen bil.

Standard 66-81 var också händelserikt både lite här och där, det blir mycket spackel och färg innan bilarna är lika snygga som innan.

I Roadsport så klarade vi oss med lite däcksklet på en framskärm vad jag kunde se, annars var det bara lite maskinella problem för en del.
För egen del gick debuten i SPVM riktigt bra, andraplatsen i C var det bara att bevaka eftersom Magnus Dahiln i sin sjua aldrig var ner på de tider som blev min bästa (de skilde oftast minst två sekunder mellan oss) och Per Hammarsjö inte riktigt fått upp ånga än.
Helgens bästa tid blev sista varvet på race två med 1.05.684 (det var klart kallare än på morgonens warmup och däcken kom bara upp i 1,6bar runt om, förmodligen först på slutet)
Men på Gelleråsen är det en ny tävling med nya tag.

Det jag tyckte var klurigast med en tävlingshelg jämfört med vanligt banträff var att det inte finns nån tid över att fila på setup (tex nåt så enkelt som däckstryck). På en banträff kan man hatta ut och in ur depån ett antal gånger tills man hittar rätt, här gäller det att ha grejerna iordning innan man sticker ut. Om tidkvalet är 15minuter så vill iaf inte jag missa en tredjedel med lufttryckskontroll/justering.
Sen kan temeraturen ändra sig rejält mellan passen, justera efter kvaelet på morognen när det är 10 grader och mulet, sen race på em i 20 grader och solsken...

Men sammanfattningsvis så är upplevelsen svår att beskriva, adrenalin och förväntan blandat med massor av skoj bilar och trevligt folk i depån. En eloge till SSK's alla funktionärer som kämpade och slet hela helgen thumbs up
Men jag ska nog skaffa mig en varmare sovsäck, det var inte direkt varmt natt till söndag, brrr

Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Grattis Niklas och Per till första SPVM/Miata-racet thumbs up thumbs up - imponerande med tältning och allt.
Kul att ni visar att miatorna är med igen

Själv stod jag och farbror och tittde på söndagen på bron, var riktigt kul att se och känna farten när bilarna kom farande.

Clubman/RS bilarna går sanslöst fort och sitter otroligt i banan, ser otroligt roligt ut.
Drömmen nu är att någon gång i livet också köra/tävla i en Clubman

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Josen skrev:
Det sägs ju vara väldigt mycket räserbil för pengarna, men nästa vecka får du säkert en ny dröm

RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Clubbman

Citat:Clubman/RS bilarna går sanslöst fort och sitter otroligt i banan, ser otroligt roligt ut.

Ja det är riktig race bil för rimlig slant och trevligt folk som håller på med dom otroligt hjälpsamma.
"Hjälper till och med en som hamnat i fel klass !!"

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Nu är resultaten uppe på www.sskracing.com

EDIT: + Artikel om helgen. Såg, som sagt, inte ut att ha varit någon rolig Ginetta-resa för Peter S

Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Re:

Pär Hansson skrev:
Nu är resultaten uppe på www.sskracing.com

EDIT: + Artikel om helgen. Såg, som sagt, inte ut att ha varit någon rolig Ginetta-resa för Peter S

Tvärtom. Den var vansinnigt kul! Fast det är trist att det finns en del synbarligen oerfarna förare kör som om det var hyrkartar.

Eller för att saxa ur Jennas nyhetsbrev (pappa Tommy såg det från mekanikerkullen):
Citat:
Efter en tight kamp kom Henrik Gustavsson och Peter Simons in jämsides i sista kurvan på sista varvet. Henrik tappar kontrollen över Ginettan och får uppställ, varvid Peters Ginetta klättrar upp på Henriks bil, slår en volt och kanar otaliga meter på störtbågen.

Med mina ord hade jag blivit blockerad halva loppet efter att föraren framför oupphörligen bytte spår. I depåkurvan såg jag att han skulle missa apex grovt då han försökte täcka upp på innern. Jag tog ett sent apex för att få bra skjuts ut på rakan för att kunna ta flaggan först. Kommer in på insidan. Föraren i andra bilen ser att jag är på väg förbi och försöker täcka upp genom att svänga in och tappar kontrollen. Sen är det Balder och Vilda Musen big time för min del...

Lånar Bengt-Åces bilder.

Det är absolut inget som är betecknande för klassen. Racet innan hade jag en alldeles underbar fajt med Gunnar Rantzow. Där kan man prata om drivers conduct. Killar man kan lita på sida vid sida fgenom kurvan.

Bilder på det med.

Bilen skall vara klar till nästa race. Och då förhoppningsvis i den rätta blå färgen som mina bilar ska ha.

Ginetta är en kanonklass. Riktigt sjuhelsikes skoj!

Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005

Var det första platsen ni slogs om ? eller den ??
/micke

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re:

Peter S skrev:
........................

Tvärtom. Den var vansinnigt kul! ................. Racet innan hade jag en alldeles underbar fajt med Gunnar Rantzow. Där kan man prata om drivers conduct. Killar man kan lita på sida vid sida fgenom kurvan.

................

Ginetta är en kanonklass. Riktigt sjuhelsikes skoj!
Låter bra att vurpan genomlevdes utan yttre eller inre skråmor. thumbs up Ser ut som en kul klass, men tyvärr är jag för tung och fattig (trots att den är relativt billig), kollade lite på klassen faktiskt, men den funkar inte för mig.

Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trevligt att se att du är ok Peter - verkar som du "ändrade" vinkel i hög fart ju !

Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005

racerapport från Clubman/RS - Velodromloppet

Tjena!

Då har vi precis kommit hem från Karlskoga och 2007 års Velodromlopp! Helgen bjöd på ett ganska stort startfält med en 17-18 st clubmanbilar. Jag har kört roadracing på banan för nästan tio år sedan så det var riktigt spännande att se om det fanns kvar något minne av apex och spårval. På fredagens träning så gick jag ut på hyfsade framdäck och helkassa bakdäck eftersom detta var det enda som fanns på hyllan från förra året. Det är viktigt att spar på det goda gummit i de märkta däcken som får användas under SPVM:s fem deltävlingar. Oavsett var det tillräckligt för att man skulle kunna hitta bromspunkter och komma in i åkningen. Dock gick det brett både in och ut ur kurvorna så några varvtider var det inte frågan om. Till tidskvalet hade vi planerat riktigt dåligt eftersom beläggen fram var helt slut efter den fria träningen så det var bara att bita i det sura och lägga på nya till tidsträningen vilket är riktigt korkat. De första varven tog jag det ganska lungt med bromsarna för att inte glasa dem. givetvis fungerade det inte så jag fick vrida tre varv på bromsvågen för att ge mer tryck fram eftersom glasning var ett faktum. Hann med en snurrning innan eftersom balansen mellan fram och bakbroms rubbades. efter att hittat någorlunda balans igen så återstoda cirka 5 minuter av tidskörningen. Jag gav rubbet under dessa minuter och fick till slut ett fritt varv. Tiden landade på 1,07 blankt vilket jag är mycket nöjd med. Vi kunde se på loggern senare i depån att jag hade ett varv innan som landat på 1.06.6 om jag inte tvingats köra om en bil på utsidan i sista långa svängen ut på start och målrakan. Tiden räckte gott och väl till pole i clubman och även för att vara snabbare än Anders Berger i hans radical.

Lördagens race: Efter att gjort en ganska dålig start så la jag mig på insidan efter radicalen och an annan RS-bil (2 litersmotor och fria däck) och kunde på så sätt komma igenom första kurvan först av Clubmanbilarna. Efter ett varv så hade jag en ganska stor lucka till Svein Langholm som är titelsförsvarare i Clubman efter att han haft en del fighter med en annan norrman vid namn Stewart Laursen. De första fem varven låg jag på bra för att bygga lucka vilket lyckades och loppet vanns med ca 10 sekunders lucka till Langholm.

Efter racet fick vi faktiskt frågan av ordföranden i Clubmanregistret som i sin tur ombetts av annan förare att redogöra om vi gjort något otillåtet med motorn. Jag deklarerade att jag gärna ville riva motorn på plats så att sådana misstanakar kan avskrivas en gång för alla. Han ville inte gå så långt men jag propsade på att i alla fall kika genom förgasare och se så att ingen bearbetning på topp och förgasare var gjord (vilket ryktet hade sagt). Detta gjordes så att detta kunde motbevisas.

Det som är intressant är att årets performance höjning kommer till 70% utav ett mycket bättre chassi som är så pass bra inställt så att det är något understyrt vid full tank (20 liter) och vid tom tank är helt neutralt.
Sen har vi också 20 hk mer eftersom vi av misstag åkte med 4 mm för små halsringar förra året. Detta omräknat i area motsvarar drygt 20%. Summa summarum har vi i år en mycket bra bil!

Nåväl. Söndagen hällregnade det och det trivs vi med. Under warmupen hittade jag bra bromspunkter. Att försöka bromsa på asfalt där det är mättat med gummi går inte så idealspår på torrt är bara att glömma.

Racet börjades igen med en halvdålig start och Svein Langholm var uppe vid min sida tills inbromsningen då jag låg rätt och enkelt kunde bromsa mig förbi både honom och en Radical. I nästa kurva togs även nästa RS-bil och sedan var det bara att stå på. Efter 12 varv hade jag varvat alla utom fyra inklusive Langholm vilket kändes grymt bra. Att köra fort i regn är något v det roligaste som finns. tycker man inte det så beror det på att man kört för lite i det våta.

Kort sagt en mycket bra helg!

Vill ni kolla fina bilder så finner ni det här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38048

SPVM / RHK
3233 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande