Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Inför träffar
![]() |
1 besök senaste veckan (1342 totalt) |
2007-06-02 Sturup Raceway - LOTUS CAR CLUB SWEDEN
LOTUS CAR CLUB SWEDEN Track-day Sturup Raceway 2 juni 2007 Tidsprogram: 08.00-09.00 obligatoriskt besiktning och förarmöte för alla som skall köra på bana. 09.00 Bankörning börjar 12.00-13.00 Lunch 17.00 Bankörning slutar. Anmälan sker till webmaster@lccs.nu med rubrik: Anmälan till Sturup Raceway 2 Juni Med i mailet ska vara: Bil: Namn: Grupp: Vi har även ordnat catering (varm mat) som lunch vilket kostar 120kr/man. Vill du ha lunch skriv detta i mailet. Bankörning kostar 700kr. Det kommer även finnas möjlighet åka med på banan med rutinerad förare för 100kr (ta med kontanter och gärna jämna valörer) Syfte - målsättning Rubricerade banträff har som syfte att introducera fler av klubbens medlemmar i banåkningens konst. Att köra sin Lotus på bana har gamla traditioner. De första Lotusbilarna byggdes ju specifikt för detta ändamål. Men även de moderna Lotusmodellerna kan känna sig hemmastadda på en racingbana. Egentligen det enda ställe där deras fulla potential kan ansvarsfullt utnyttjas till fullo. Den primära målgruppen är alltså de som ännu ej provat på banåkning. Detta till trots kommer dagen även ge möjlighet för mer avancerade förare att köra på den spännande och utmanande Sturup Raceway. Det är en uttalad målsättning att alla, både debutanterna och de mer rutinerade förarna, ska ha en rolig och lärorik dag tillsammans. Mottot är att det ska vara tryggt och säkert. Vi kommer därför att vara uppdelade i tre olika grupper med förare av olika erfarenhetsnivå i sin egen grupp. Beroende på deltagarantalet kan någon grupp komma att dubbleras. Detta för att antalet förare samtidigt på banan ej ska bli för stort. observera att all tidtagning av bilarna är absolut förbjuden och inga resultatlistor får upprättas! Vår bandag är ingen tävling, utan ett tillfälle för övning av körning på bana. Bandagen inledes med ett förarmöte. Detta möte är obligatoriskt för alla förare. LCCSs bandagskommitté utser körledare och instruktörer. Vilka dessa är presenteras på förarmötet. Gruppindelning Grupp A Debutanter Grupp B Vana förare. De som har kört på bana någon eller några gånger tidigare. Grupp C Rutinerade/Licensierade förare. Grupptillhörigheten är en överenskommelse mellan den enskilde föraren och LCCSs bandagskommitté. Det är möjligt att byta grupptillhörighet under dagen. Dock kan ej föraren växla fram och tillbaka mellan grupperna. Skälet till detta är att vi vill eftersträva så inbördes jämna grupper som möjligt. Open pit lane gäller alltså ej. Bilen För att få köras i någon av ovanstående grupper ska bilen vara godkänd att köras på allmän väg, dvs den ska vara registrerad, skattad, försäkrad samt godkänd av Svensk Bilprovning. Observera att detta även gäller bilens däck. Slicks är alltså ej godkända. Bilen ska vara utrustad med minst 3-punktsbälten. Avtagbara bogseringsöglor eller fästen ska vara monterade. Bilen får ej uppvisa något vätskeläckage. På roadsters/ cabrioleter ska taket vara monterat och uppfällt. Sidofönster ska vara helt stängda. Tänk på att tömma bilen på alla lösa föremål både i kupén och i bagageutrymmen. Glöm ej att i god tid kontrollera bromsarna. Bromsvätskan bör ej vara äldre än ett år. Personlig säkerhetsutrustning Förare ska bära hjälm och heltäckande klädsel i bomull eller overall i brandsäkert material. Skorna ska sitta väl fast på foten och vara av för ändamålet lämplig typ. Handskar, i skinn eller brandsäkert material, som skyddar handleden ska användas. Säkerhetsbälte ska användas vid all körning. Körledaren kommer att genomföra en kontroll av varje bil och förare, för att se att ovanstående säkerhetsbestämmelser är uppfyllda. Om det är körledarens bedömning att förare eller bil ej följer dessa krav, kan förare och/eller bil nekas delta i bankörningen. Körregler Huvudregeln är att all körning sker med omdöme och hänsyn ! Vid omkörning ska den snabbare bilen byta spår så att den långsammare bilen kan bibehålla idealspåret. Den förare som blir omkörd skall med körriktningsvisaren markera till vilken sida han/hon tänker köra, och därigenom bekräfta att han/hon är beredd på att omkörning sker. Det är ej tillåtet att hindra omkörning, sk stängning. Det är förbjudet att köra fortare än gånghastighet i ban- och masskindepån. Det är alla förares skyldighet att iaktta och åtlyda flaggvakternas signaler. Endast de som är utsedda av bandagskommittén att vara instruktörer får köra med passagerare eller själva vara passagerare på banan. För passagerare gäller samma regler angående personlig säkerhetsutrustning som för förare. Vi påfarten, samt vid kritiska punkter på banan, kommer flaggposteringar att bemannas. Följande flaggsignaler användes: Gul flagga: Hinder på/vid banan. Sänk hastigheten. Omkörning förbjuden. Röd flagga: Heatet stoppas omedelbart. Långsam körning till depån. Rutig flagga: Visas vid huvudpostering (banpåfarten/depåutfarten). Anger att heatet är avslutat, och att man i sakta fart återvänder till maskindepån. Svart flagga: Visas vid huvudpostering. Gäller enskild förare/bil. Denne sänker farten och kör direkt in i depån och inväntar där besked från körledaren. Svartflaggning beslutas av körledaren. Orsaker till svartflaggning kan vara: - att bilen ej anses tillräckligt säker - ej godkänt uppträdande på banan Förare som bryter mot dessa körregler kan av körledaren förbjudas köra. Alla förare är skyldiga att tjänstgöra som flaggvakt enligt särskilt schema. Ansvar All körning sker på egen risk. Lotus Car Club Sweden eller dess bandagskommitté påtar sig inget ansvar för skador eller incidenter på banan eller depån. Enkät För att vi ska bli ännu bättre på att arrangera aktiviteter för LCCSs medlemmar så vill vi gärna ta del av dina åsikter om bandagen på Sturup Raceway den 2 juni 2007. Vi kommer därför att lämna ut en enklare enkät, som vi hoppas att du vill svara på, så att vi kan lära oss av de eventuella brister eller misstag som kan ha uppstått. Ambitionen är att det ska bli ännu bättre nästa gång! Lotus Car Club Sweden Vid frågor maila Mikael Wickström webmaster@lccs.nu Klubbmästare i LCCS Huvudsponsor till denna Event är Wendels Bilförsäljning - www.wendels.se _________________ Johan Salomonsson Lotus Elise S2 111S |
||
Re: 2007-06-02 Sturup Raceway - LOTUS CAR CLUB SWEDEN
Jag har redan en åsikt - det skulle vara en annan dag! ![]() Det krockar ju med MGCC's KM2 på Bulltofta. ![]() Nåja, hinner jag så kommer jag förbi och hejar lite på eftermiddagen. Ha det så kul! ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
![]() |
Inför träffar
![]() |
1 besök senaste veckan (1342 totalt) |