| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 VOC -80 (Tack för 2008).
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11 >> 13 besök senaste veckan (37522 totalt) |
|
Då var notpremiären avklarad och med facit i handen så gick det bra, rent av mycket bra! Vi vann våran klass med 30sek och var snabbaste VOC;are totalt!
Dock så kändes inte vinsten så självklar när vi var ute i skogen. SS1. Började lite avslaget då det var en mjölkbil som skulle in på sträckan så det blev 30 minuters väntan innan vi kom igång. Vägen var snabb med mycket fyror, femmor och sexor jag kom aldrig in riktigt i notläsandet och det var inte många gånger jag låg rätt. Fredda kände att jag var tveksam men stod på så gott det gick i alla fall. Sträckan kördes utan några större förarmissar, möjligen nån tvekan på något ställe och ett något yvigt vägbyte. SS2 Var en riktigt rolig väg och här fick vi till noterna riktigt bra. Mycket tempoväxlingar men vägen var på något vis lättare att läsa i noterna än SS1. Bitvis var vägen mycket smal, hoppig och krokig. Men både jag och Fredda hittade rytmen och det gick asbra! Tappade bort mig en gång på denna sträckan men jag hade turen att jag hade en markering i noterna snart efter att jag kom av mig så jag var snabbt tillbaka. I mål var vi helt lyriska över hur kul det var och hur bra sträckan gått. SS3 Var riktigt snabb även här funkade noterna kanon. Här var det lite raksträckor mellan svängarna så jag hade god tid på mig att läsa. Detta var en typisk sträcka där noter är ett måste för att köra riktigt fort. Flera gånger for vi över krön där bilen i stort sätt varvade ur på fyran. Fredda sneglade på mätaren nån gång o då gick det i 160-180km/h. Tappade bort mig mot slutet på denna sträckan så målböjen blev lite spännande, men vi redde ut det. SS4 Var delvis samma som ettan. Här trodde jag nu stärkt av att det gått så bra på tvåan och trean att jag hade kommit på knepet med noter, men ack vad jag bedrog mig. Det började strula nästan på en gång. Bitvis var jag med hyfsat men det gick väldigt knackigt. Mot slutet var jag helt borta och där kunde även rallyt ha tagit slut för oss. Efter ett parti med snabba böjar kom vi in i en skarp högersväng alldeles för snabbt och vi gled ner i diket. Baken först och sedan drog den ner fronten på bilen. Vi harvade i diket några meten men hade turen att vi snabbt kom upp på vägen. Denna lilla miss kostade nog inte så mycket tid men bilen är i behov av en ny bakstötfångare. Bara att hoppas att nån fotograf stod där och tog några fräna bilder så att det var värt skadorna på bilen. Väl i mål så fick vi höra att även mer erfarna kartläsare hade haft problem med SS1 och SS4 och flera som vi pratade med tyckte att den var lite bökig och orytmisk. Vad som gjorde den bökigare än de andra kan jag dock inte riktigt svara på. Så efter lite bök och stök i skogen så kändes det riktigt skönt att kliva fram och ta emot första priset. Väntar på att en bonde ska få sin mjölk hämtad på SS1.
Nöjda killar efter målgång !
Nån som var ute i skogen och lyckades fånga oss på bild? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||
|
Här är filmer från Flakpokalens sträckor. De är filmade från Tom Hanssons VOC,are. De fick tyvärr bryta efter en avåkning på SS4. Samma kurva som vi var nera i diket o harvade i.
SS1 SS2 SS3 SS4 Kolla in SS2 så får ni se hur jädra krokigt det var !
Tom Hanssons hemsida _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||
|
Grattis !
Visst är det kalas när allt stämmer.. men vänta bara tills ni litar på varandra te 100% och du känner att det är du som "bestämmer" farten, då är det riktigt kul
_________________ Mattias Green-Escort Mk1 |
||
|
_________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||
|
Idag har vi varit i Eskilstuna och sladdat lite. Vädergudarna har väll haft bättre dagar, men det var i alla fall torrare än förra året.
Tävlingen för dagen var en sprinttävling i en grusgrop, vi åkte tre åk och alla räknades. Denna banan används som folkrejsbana så i vissa kurvor låg det asfalt men till största delen så var det grus. Bitvis så var det rätt så guppigt så Fredda hade fullt sjå att hålla bilen i spåret. Vi börjar från början med åk ett. När vi startade det så har det regnat ett tag så banan hade blivit blöt och hal. Åket flöt på riktigt bra ända tills vi kom till målböjen. Detta var en skarp höger på asfalt som i utgången hade cementfundament på yttern och stora stenar på innern. När vi var igenom halva svängen så kändes det som att bilen var på väg åt rätt håll och Fredda går på gas. Bilen börjar hasa på framhjulen och sätter kurs rakt mot cementfundamentet. Fredrik lyckas få stopp på det i tid men vi var i stort sätt stillastående och fick börja om på nytt på ettans växel. Väl i mål så svor vi över det inträffade men tidsmässigt hade det gått riktigt bra! Vi hade snabbaste tid i klassen! När vi skulle åka andra åket hade det varit uppehåll ett tag och banan hade börjat torka upp. När vi väl hade rullat upp på startplattan så var det bilar i vägen på banan och funktionärerna var tvungna att röja upp lite. Detta tog minst 15min och undertiden vi satt där och väntade så började det förståss regna. Till slut kom vi i väg och åket flöt på riktigt bra tills vi kom till en skarp höger böj på asfalt där man inte riktigt såg utgången. När vi kom upp så att vi såg den så fick vi se att det var fullt med lera och grus på banan, men då var det redan försent! Det blev en tvärnit och ett litet skutt över en sand hög. Turligt nog så förlorade vi nog inte så mycket tid på det. Med färskt minne över hur det gick i målböjen i första åket så testar Fredrik att dra i handbromsen i den denna gång. Detta resultera i stället för understyrning i en stoppsladd! Nu osade det riktigt hett i bilen och en och annan svordom kom över våra läppar. Väl i mål så kunde vi åter konstatera att tiden inte var så tokig och att vi endast halkat ner till en andraplats i klasen. Dock så var det fem sekunder upp till ledaren. Taggade inför det sista åket så tog vi plats i bilen. Just som jag knäppt på mig bältet så börjar det droppa från himlen igen. Denna gång så blev det turligt nog bara några droppar. Vi rullade fram mot starten och tog på oss hjälmarna när Fredrik frågar mig om jag har sett hans handskar. Vi börjar rota genom bilen men utan resultat. Som tur var så hade han extra handskar med sig i ombytesväskan så de fick duga i detta åk. Åket flöt på kanonbra och målböjen togs galant med en viss försiktighet. Tyvärr så räckte inte åket riktigt till så vi slutade på en andra plats tre sekunder efter vinnaren Anton Suontausta. Väl ur bilen efter åket så hittade Fredrik sina handskar, han satt på dom under hela åket. Nu laddar Fredrik inför Violsprinten i Flen på lördag. Själv har jag tagit ledigt men jag ska håll ett litet förmanings tal med honom. Så konkurrenterna kommer inte kunna slappna av !
_________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||
|
_________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||
|
Hej! Det gick riktigt bra i Flen idag, Etta igen
Var bara en sträcka (6km) som kördes två ggr, rolig bra väg som höll fin fint... lyckades ännu en gång slå alla A/B-Förare.. Tror vi var 11sek snabbare än bäste A/B
Känns skönt!! Kanske skulle ta o klassa upp sig till B!?
Mvh Fredrik Egeland (denna gång)
_________________ Fredrik Egeland |
||
|
Re:
Fast bara 3,4 sek bättre än näst bästa C-förare ....
GRATTIS Fredda !
Resultatlista Cuptabell _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||
|
_________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 VOC -80 (Tack för 2008).
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11 >> 13 besök senaste veckan (37522 totalt) |
