Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Spacerplattor, tjocklek för förendring av bultmönster
1 besök senaste veckan (8031 totalt)
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
Spacerplattor, tjocklek för förendring av bultmönster

Hur tunna spacerplattor kan man göra, med förendrat bultmönster som mål?

skulle det exempelvis fungera med 10mm, om plattan skruvas i navet med försänkta skruvar, hur är det bästa att sätta fälgen mot plattan, skruv försenkt innifrån, eller gänga i plattan och skruva utifrån?


om man kollar upp så det finns utrymme i fälgen kanske man slipper försänka skruvarna som skall hålla plattan mot navet, spelar det isåfall någon roll?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



En halvkvalificerad gissning är att de borde vara ca: 25-30mm minst.

De jag har är samma bultcirkel - men med försänkta bultar/muttrar.

dessa är 35mm tjocka.


_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

för f***n magnus .

du vet väl var sök-knappen sitter

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
Dude skrev:
för f***n magnus .

du vet väl var sök-knappen sitter


javisst, och med 10 minuters sökande och bara en massa felmedelanden så lessnade jag på den

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

nu är du bra kinkig

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



om det är möjligt att genomföra så är det betydligt bättre att borra nytt bultmönster i hjulnaven och sen i med långa pressbultar som går genom spacerplattorna.

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
Patrik_Johansson skrev:
om det är möjligt att genomföra så är det betydligt bättre att borra nytt bultmönster i hjulnaven och sen i med långa pressbultar som går genom spacerplattorna.



borrar jag naven så slipper jag spacerplattor

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Magnus L skrev:
Patrik_Johansson skrev:
om det är möjligt att genomföra så är det betydligt bättre att borra nytt bultmönster i hjulnaven och sen i med långa pressbultar som går genom spacerplattorna.



borrar jag naven så slipper jag spacerplattor


Va ska du ha för bultcirkel?
Du har väl 108x5 nu? fast framnaven är omborrade 108x4...
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Magnus L skrev:
Patrik_Johansson skrev:
om det är möjligt att genomföra så är det betydligt bättre att borra nytt bultmönster i hjulnaven och sen i med långa pressbultar som går genom spacerplattorna.



borrar jag naven så slipper jag spacerplattor


okej. Jag trodde att du ville ha spacers för offsetens skull också.
Det är rackars smidigt att borra om naven. Bara att pilla ihop en CAD-ritning och ta ut koordinaterna från centrum på navet. Sen fäster man navet i fräsen och indikerar upp centrum och nollar räkneverken där och sen är det bara att veva ut till rätt koordinat och borra där.
Naturligtvis kan man räkna ut koordinaterna själv också om man är vass på trigonometri.
Det går säkert borra mha en mall också, men min pedantism förbjuder mig att använda sådana osäkra metoder.

Att bygga om från fyrbult från fembult går bra så länge delningsdiametern är samma, t.ex 4x108 till 5x108 (alternativt om det är mycket stor skillnad i delningsdiameter, men det är i praktiken inget reellt alternativ)
Risken finns dock att det blir lite tunnt gods mellan de gamla och de nya hålen så det skadar inte att svetsa igen två av de gamla. Ett av de gamla hålen använder man även till den nya bultdelningen.

Jag har borrat om några Koenigsegg-bromsskivor och Volvonav och drivaxlar till annan bultcirkel med denna metoden och det fungerar alldeles utmärkt.

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:
Magnus L skrev:
Patrik_Johansson skrev:
om det är möjligt att genomföra så är det betydligt bättre att borra nytt bultmönster i hjulnaven och sen i med långa pressbultar som går genom spacerplattorna.



borrar jag naven så slipper jag spacerplattor


Va ska du ha för bultcirkel?
Du har väl 108x5 nu? fast framnaven är omborrade 108x4...



Njae, fel bil, annars så stämmer det

nuvarande bultcirkel 5X160 ET 48

målet är et35-38 ink eventuella spacerplattor, och "lämpligt" bultmönster, det vill säga ett där man kan hitta fälgar i rätt dimentioner och utseende.

med omborrade nav så skulle det funka med mina makaronfälgar som ligger och skräpar, et 38 och 4X114.5 Fast de fälgarna har jag iochförsig planerat att ha på min nästa sjua, men å andra sidan finns det ju fler makaronifälgar att köpa, särskilt om man inte bryr sig om vilket bultmönster de har.


Men vad får man egentligen betala för att få naven omborrade?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
Patrik_Johansson skrev:
Magnus L skrev:
Patrik_Johansson skrev:
om det är möjligt att genomföra så är det betydligt bättre att borra nytt bultmönster i hjulnaven och sen i med långa pressbultar som går genom spacerplattorna.



borrar jag naven så slipper jag spacerplattor


okej. Jag trodde att du ville ha spacers för offsetens skull också.
Det är rackars smidigt att borra om naven. Bara att pilla ihop en CAD-ritning och ta ut koordinaterna från centrum på navet. Sen fäster man navet i fräsen och indikerar upp centrum och nollar räkneverken där och sen är det bara att veva ut till rätt koordinat och borra där.
Naturligtvis kan man räkna ut koordinaterna själv också om man är vass på trigonometri.
Det går säkert borra mha en mall också, men min pedantism förbjuder mig att använda sådana osäkra metoder.

Att bygga om från fyrbult från fembult går bra så länge delningsdiametern är samma, t.ex 4x108 till 5x108 (alternativt om det är mycket stor skillnad i delningsdiameter, men det är i praktiken inget reellt alternativ)
Risken finns dock att det blir lite tunnt gods mellan de gamla och de nya hålen så det skadar inte att svetsa igen två av de gamla. Ett av de gamla hålen använder man även till den nya bultdelningen.
.


Jodå, skilnad i bultcirkel är stooor 5X160 idag, men det beror ju på hur naven ser ut i övrigt med.

och inte behöver man vara en gädd på trigg för att göra en mall, en bra passare och linjal, en cirkel med rätt diameter och ett kryss med linjalen, förutsatt att det är fyrbult då

Sen så har jag ju ingen CNC-fräs skälv, så det blir till att muta någon annan som kan utföra arbetet, frågan är ju vad lämplig muta skulle vara.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Tänkte ändra 114*4 till 108*4 AE86 alufälgar. Där finns gott om material att borra nya hål. Frågan är bara om jag ska borra helt nya hål eller finns det ett smidigare sätt att ordna "problemet"?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7993



Mina H&R är 20mm tjocka.
Så den tjockleken BÖR ju räcka iaf.
Men då är det ju bra kvalla på materialet.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



I stål brukar man ju räkna med ungefär skruvens diameter ska vara = tjockleken för bra hållf. dvs en M12 ska ha 12mm tjocklek. En M12 mutter klass 8 är strax under 11mm hög. M14 strax under 13.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Allmänt banåkaforum
Spacerplattor, tjocklek för förendring av bultmönster
1 besök senaste veckan (8031 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande