Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (8031 totalt) |
Spacerplattor, tjocklek för förendring av bultmönster
Hur tunna spacerplattor kan man göra, med förendrat bultmönster som mål? skulle det exempelvis fungera med 10mm, om plattan skruvas i navet med försänkta skruvar, hur är det bästa att sätta fälgen mot plattan, skruv försenkt innifrån, eller gänga i plattan och skruva utifrån? om man kollar upp så det finns utrymme i fälgen kanske man slipper försänka skruvarna som skall hålla plattan mot navet, spelar det isåfall någon roll? |
||||||
javisst, och med 10 minuters sökande och bara en massa felmedelanden så lessnade jag på den ![]() |
||||||
borrar jag naven så slipper jag spacerplattor ![]() |
||||||
Va ska du ha för bultcirkel? Du har väl 108x5 nu? fast framnaven är omborrade 108x4... |
||||||
okej. Jag trodde att du ville ha spacers för offsetens skull också. Det är rackars smidigt att borra om naven. Bara att pilla ihop en CAD-ritning och ta ut koordinaterna från centrum på navet. Sen fäster man navet i fräsen och indikerar upp centrum och nollar räkneverken där och sen är det bara att veva ut till rätt koordinat och borra där. Naturligtvis kan man räkna ut koordinaterna själv också om man är vass på trigonometri. Det går säkert borra mha en mall också, men min pedantism förbjuder mig att använda sådana osäkra metoder. ![]() ![]() Att bygga om från fyrbult från fembult går bra så länge delningsdiametern är samma, t.ex 4x108 till 5x108 (alternativt om det är mycket stor skillnad i delningsdiameter, men det är i praktiken inget reellt alternativ) Risken finns dock att det blir lite tunnt gods mellan de gamla och de nya hålen så det skadar inte att svetsa igen två av de gamla. Ett av de gamla hålen använder man även till den nya bultdelningen. Jag har borrat om några Koenigsegg-bromsskivor och Volvonav och drivaxlar till annan bultcirkel med denna metoden och det fungerar alldeles utmärkt. _________________ MVH Patrik Johansson |
||||||
Njae, fel bil, annars så stämmer det ![]() nuvarande bultcirkel 5X160 ET 48 målet är et35-38 ink eventuella spacerplattor, och "lämpligt" bultmönster, det vill säga ett där man kan hitta fälgar i rätt dimentioner och utseende. med omborrade nav så skulle det funka med mina makaronfälgar som ligger och skräpar, et 38 och 4X114.5 Fast de fälgarna har jag iochförsig planerat att ha på min nästa sjua, men å andra sidan finns det ju fler makaronifälgar att köpa, särskilt om man inte bryr sig om vilket bultmönster de har. Men vad får man egentligen betala för att få naven omborrade? |
||||||
Jodå, skilnad i bultcirkel är stooor 5X160 idag, men det beror ju på hur naven ser ut i övrigt med. och inte behöver man vara en gädd på trigg för att göra en mall, en bra passare och linjal, en cirkel med rätt diameter och ett kryss med linjalen, förutsatt att det är fyrbult då ![]() Sen så har jag ju ingen CNC-fräs skälv, så det blir till att muta någon annan som kan utföra arbetet, frågan är ju vad lämplig muta skulle vara. |
||||||
Tänkte ändra 114*4 till 108*4 AE86 alufälgar. Där finns gott om material att borra nya hål. Frågan är bara om jag ska borra helt nya hål eller finns det ett smidigare sätt att ordna "problemet"?
|
||||||
I stål brukar man ju räkna med ungefär skruvens diameter ska vara = tjockleken för bra hållf. dvs en M12 ska ha 12mm tjocklek. En M12 mutter klass 8 är strax under 11mm hög. M14 strax under 13.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (8031 totalt) |