| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
240 TURBO
|
1, 2 >> 6921 besök totalt |
|
Hej o välkommen hit!!
Är du snäll o läser reglerna för forumet igen (speciellt om användarnamn o signatur): https://rejsa.nu/regler Sen ang. din fråga. Du får nog förklara lite närmare vad du undrar om. Det här forumet är egentligen inget allmänt meka bil forum, det passar bilmärkesklubbarnas forum bättre till. Häng gärna här ett litet tag o läs vad vi snackar om så får du ett bra hum om vad som gäller här
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Det är otroligt, för fem minuter sedan satt jag i soffan och kollade i en bilsport där det råkade vara en bild på en Race-240. Jag tänkte då: *man kanske skulle gå in o fråga om någon på rejsa.nu har några fler bilder på sånna*
Så kommer man hit och så ligger det bilder i översta tråden
Men ännu mer bilder skulle inte skada När vi ändå är inne på 240: Hur funkar originalbromsarna på 240 när det gäller bankörning? Har nämligen blivit lite sugen på att köpa en 240 turbo... jögge hoppas det inte gör något att jag lånar din tråd lite
_________________ Street Triple RS -18 |
||
|
Johan f.k.a M3E30 !
Då ska jag göra dig avis... (alla andra också )
En kompis råkar ha 2 st Volvo 242 Grupp A och jag har åkte med i den ena ett flertal tillfällen
Mycket trevliga bilar. _________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||
|
[quote="Marcus Nyström"]När vi ändå är inne på 240:
Hur funkar originalbromsarna på 240 när det gäller bankörning? Har nämligen blivit lite sugen på att köpa en 240 turbo... quote] org bromsar är det inte några större fel på(allt e relativt). Jag har själv inte testat just 240 som på bana. I volvo orginal kör dom med sånna rally som racing och då är det med volvo org belägg. Om inte jag har fel så ska det finnas som flesta "bra" beläggsorter till 240in. Det är just det som är fördelen med en 240, att det finns en mängd "racedelar" för skapliga priser. |
||
|
|
||
|
Leif lindström från Norrkööööööping lyckades ganska bra ute i europa i banracing med sin 240 en gång i tiden..vann väl endel
...det var man ju impad av då (och nu) även om jag aldrig tyckt att 240 är en sportig bil
A)(L _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport
|
||
Näe.... han var duktig i formel bil..... Men Däremot Thomas Lindström var duktig i 240..... (Dom är Kusiner har jag för mig) |
||
Japp... Och Uffe Granberg och ett av "Fabriksteamen" drevs av Magnum Racing från Sollentuna med SLC bekante Lillen Magnusson. Som var med och byggde en hårigare 240 för SLC... nämligen Jo-han Racing's 240 T5R.... |
||
Kolkistan är den tyska beteckningen på 240 och "A tank!" är vad engelskmännen på puben utbrast då Peggen svarade på frågan vilken bil han tänkte åka med under helgens BTCC-race. Har för mig att det gick riktigt bra och engelskmännen lät mustascherna sloka lite...
Har ju även på annat ställe i forumet återgett hur man ökar toppfarten på en 240 med ca 12km/h ner för rakorna på Avuz-ring. Samma Peggen, men denna gång förstärkt av temakamrat Sturesson, Johans pappa, som knuffade på. Kofångare mot kofångare toppade dom drygt 270km/h! "Ett luftmotstånd, två motorer...ca 700hk mao..."
|
||
|
Undrar om Volvos självreparerande kofångare är gjorda för kollisioner i 270 knyck... Stridsvagnar som sagt, har ägt ett antal 240 som vinterbilar, otroligt vad stryk de tål egentligen.
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Denna sida har rätt mycket fakta om hur "Volvo Grupp A" bilarna var byggda. http://cedstrom.tripod.com/group_a/ Bilen på bilderna står på Volvomuseét i Göteborg.
Denna sida har också en del info och fina bilder http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh11 _________________ Micael Johannssen Lotus Exige Cup240 Lotus Elise 111s -99 Westfield SE |
||
|
Re: 240 TURBO
En gammal orginal oljekyld Garrett snurra hittar du säkerligen för runt 1000 lappen i bra skick. Kika lite på TurbOPerformanceClubs hemsida, under köp och sälj, länk fanns tidigare i detta inlägg. Hur de går? Jag är ju tyvärr färgad så jag kanske inte skall svara Med lite högre laddtryck, en annan kamaxel och avgassystem är de rätt trevliga. Ca 200 hk innan orginal K-jetronicen har sätter stopp. Vad gäller väghållning så finns det massor med eftermarknads prylar som förbättrar den markant. SAM och KGtrimning har en hel del delar till dessa motorer och bilar.
_________________ Micael Johannssen Lotus Exige Cup240 Lotus Elise 111s -99 Westfield SE |
||
|
Verkar vara samma agg på saab 900 och volvo 240. Båda heter TB03. Men jag kan ju ha fel
Kolla om det är samma avgasfläns, för då kan du ta ett vattenkylt aggregat från en 900 87 och framåt. Dom är väl nästan gratis vad jag sett.
Visst kan man ha saab aggregat på en volvo... jag har ju snart ett volvo aggregat på min saab
Titta här för lite mer info http://asp.turbo.com.sg/p_volvo.asp _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
240 TURBO
|
1, 2 >> 6921 besök totalt |