Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
rhd vs. lhd ---> rundetider.
1450 besök totalt
asn
milano
Här sen Jan 2006

Trådstartare

jeg stiller spm. her da jeg ikke fant noe fornuftig når jeg sokte. (kan ha med at jeg ikke er så spssielt god i svensk gramatik ) jeg har tenkt en del på dette, i norge her vi stort sett kun to baner vi kjorer på, rudskogen og våler. begge går "med klokken" altså er de fleste svingene mot hoyre. en bil med rhd vil da få flyttet vekten (av foreren) i mitt tilfelle ca 0,1 tonn inn mot senter av kurven, og motvirker i såmåte vekforskyvningen på det yttre hjulparet. dette vil etter mine teorier gi en bedre rundetid. har noen sett liknende ting dokumentert ? hva kan man forvente og tjene på og kjore med rattet "on the propper side" som de sier i UK.
på forhånd takk. mvh aksel

Här sen Jan 2005

Jag har inte något sådant dokumenterat men enligt de fysiska lagarna bör det gå bättre i en högerkurva om man sitter på höger sida.

Uppsala
Här sen Jan 2003

Största skillnaden som jag upplever det är preciscionen i placeringen av bilen in i höger kurvor som det finns 360 grader fler av på en normal bana. med ratten på höger sida får du lättare att försvara din position in i högerkurvor.
oftast kan man laborera med flyttbara vikter för att uppnå sida till sida fram bak.
En sak som blir lite sämre är utgången ur högerkurvor.
Har kört med bägge två på hyffsat jämförbara bilar. just nu vänsterstyrt
En fördel till med högerstyrt är att man på ladsväg har lätt att placera bilen visavi vägren samt omkörning i höger kurvor.

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Lyfter denhär, var den enda jag hitta i ämnet.

En kompis far har kört mycket rally och säger att om man är vänsterhänt ska man sitta på höger sida och om man är högerhänt ska man sitta på vänster sida. För annars kommer man en halvmeter fel i bilen. Man förlorar upp till 4 sekunder/km i skogarna om man sitter på fel sida säger han. Det är därför dom flesta rallybilar som är högerstyrda blir konverterade till vänsterstyrning.

Hur är det på bana? om man ska bygga en seven, är det inte en fördel att bygga en högerstyrd sån då (även om jag är högerhänt)?

MVH

Bålsta
Här sen Dec 2004

Jag hörde Flash säga i en tv-intervju en gång när han fick frågan om det inte hade varit bättre med en högerstyrd bil för att få vikten på insidan att "Det fixar våra mekaniker med inställningar på hjulupphängnngarna"

Här sen Nov 2002

Re:

Krullert skrev:
Lyfter denhär, var den enda jag hitta i ämnet.

En kompis far har kört mycket rally och säger att om man är vänsterhänt ska man sitta på höger sida och om man är högerhänt ska man sitta på vänster sida. För annars kommer man en halvmeter fel i bilen. Man förlorar upp till 4 sekunder/km i skogarna om man sitter på fel sida säger han. Det är därför dom flesta rallybilar som är högerstyrda blir konverterade till vänsterstyrning.

Hur är det på bana? om man ska bygga en seven, är det inte en fördel att bygga en högerstyrd sån då (även om jag är högerhänt)?

MVH

är, det är mera viktig att köra det man känner sig bekväm med.... Och om man känner sig bekväm med höger eller vänsterstyrd eller inte bryr sig så funkar det precis lika bra......

däremot viktfördelning är såklart en bra grej om det är en bana som går i mestadels något håll.... se extremen med ovalbana..... men då finns det större och mer märkbara grejjer man kan flytta på istället för föraren om det är det viktiga.

Allmänt banåkaforum
1450 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande