Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Banprofiler till Performance/Driftbox
2307 besök totalt
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Trådstartare

Jag investerade i en performancebox som jag hade i bilen nu senast på Gotland (kul leksak ). Men då körningen var alltför kul för att krypa runt och logga banprofilen så undrar jag om det är någon som har den ? Har försökt att hitta den, kanske det är någon som redan har lagt upp den, men jag kan inte hitta någon.

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004

Vilken otur du hade nu, ledsen att det tog sån tid

www.hibyte.se/public/hibyte.nsf/Gotland.cir

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Se poll

Härnösand
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

HTR skrev:
Vilken otur du hade nu, ledsen att det tog sån tid

www.hibyte.se/public/hibyte.nsf/Gotland.cir

Tackar thumbs up

Men det funkar inte optimalt, ligger helt utanför banan på ett par ställen. Men det är klart, det var sista passet och då gick det fort . Gör den det för dig också ?
Jag har gjort en för Mittsverigebanan och där var det inga problem (har dock bara loggat 4 snabba varv)

www.libell.nu
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004

Hej, det är så även för mig. Vi körde med extern gps, på vänstervarven på den på vänstra a stolpen och högervarv högra a stolpen, vi var inte uppe på kurbsen (som jag annars använder flitigt), sedan är väl alltid risken att man missar någon 2-3 decimeter på banan när man gör layouten... Men det var första gången för oss, så det var en learning helg.

Härnösand
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

HTR skrev:
Hej, det är så även för mig. Vi körde med extern gps, på vänstervarven på den på vänstra a stolpen och högervarv högra a stolpen, vi var inte uppe på kurbsen (som jag annars använder flitigt), sedan är väl alltid risken att man missar någon 2-3 decimeter på banan när man gör layouten... Men det var första gången för oss, så det var en learning helg.

Det var första "riktiga" med boxen för mig också.

www.libell.nu
Citera
Hotte
Gotland
Här sen Nov 2004

Den pressionen ni vill ha finns inte i en gps utan referensstation.
om ni ligger + - 2m så är det bara att vara glad.

Vi får väll be ägaren till banan att mäta in den klokt.

Härnösand
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Hotte skrev:

På Mittsverigebanan har det funkat klockrent för mig, har dock inte så många varv där ännu. Men återkommer inom några dagar med mera varv.

Det som var lite lustigt på Gotlandsloggen, var att det ser ut att stämma väldigt bra förutom på 3 ställen (tror jag det var)

www.libell.nu
Citera
C

Här sen Feb 2003

Re:

Hotte skrev:

jag har roat mig med att stanna på exakt samma ställe på väg hem från jobbet, 5 ggr spritt över 3 veckor och aldrig samma tid på dygnet. det diffar inte mer än max 1 dm på min performance box logg om man gämför punkt mot punkt.

så hur fungerar det egentilgen?

måste f-n göra om det igen och visa er!

Hotte
Gotland
Här sen Nov 2004

Re:

C skrev:
Hotte skrev:

jag har roat mig med att stanna på exakt samma ställe på väg hem från jobbet, 5 ggr spritt över 3 veckor och aldrig samma tid på dygnet. det diffar inte mer än max 1 dm på min performance box logg om man gämför punkt mot punkt.

Är för bra för den Gps enheten som sitter i både performance- och Drift boxen.
Den ska helt enkelt inte ha en sådan presision.

Har själv funderat på att köpa något liknande men vill gärna komma ner lite i presisionen.
VBOX Mini är ju något bättre men saknar refferens.

Från racelogic och deras VBOX
Absolute position 3 m 95% CEP*
Height 6 m 95% CEP*
--------------------------------------------------------------------------------

*95% CEP (Circle Error Probable) means 95% of the time the position readings will fall within a circle of the stated radius.

Note: to obtain these accuracies, good visibility to the sky must be maintained. If you test close to trees, bridges or tall buildings, then these accuracies will be degraded.
-------------------------------------------------------------------------------------
VBOXEN har därtill en bättre Gps enhet.

Skulle vara kul att göra en test och jämföra koordinater med en RTK. thumbs up
Man kanske skulle be att få låna en Drift boxen under en vecka......

Ni som vill kolla hur satteliterna står under en viss dag så kan ni gå in på http://swepos.lmv.lm.se/index.htm

Stockholm
Här sen Jul 2005

Re:

Hotte skrev:
C skrev:
Hotte skrev:

Är för bra för den Gps enheten som sitter i både performance- och Drift boxen.
Den ska helt enkelt inte ha en sådan presision.

Har själv funderat på att köpa något liknande men vill gärna komma ner lite i presisionen.
VBOX Mini är ju något bättre men saknar refferens.

Från racelogic och deras VBOX
Absolute position 3 m 95% CEP*
Height 6 m 95% CEP*
--------------------------------------------------------------------------------

*95% CEP (Circle Error Probable) means 95% of the time the position readings will fall within a circle of the stated radius.

Note: to obtain these accuracies, good visibility to the sky must be maintained. If you test close to trees, bridges or tall buildings, then these accuracies will be degraded.
-------------------------------------------------------------------------------------
VBOXEN har därtill en bättre Gps enhet.

Skulle vara kul att göra en test och jämföra koordinater med en RTK. thumbs up
Man kanske skulle be att få låna en Drift boxen under en vecka......

Ni som vill kolla hur satteliterna står under en viss dag så kan ni gå in på http://swepos.lmv.lm.se/index.htm

Såhär ligger det till, 95% CEP är noggranheten på GPS-delen. För att få den noggranheten Drift- & PerfomanceBox faktiskt har (centimetrar när) har Britterna tagit hastigheten från Doppler-mätningar...() Detta skall eliminera GPS-teknologins svagheter och gör att Boxen träffar inom ett par centimeter.

Mycket fakta finns på:http://www.racelogic.co.uk/helpconsole2007/VBOX_FAQ/default.aspx

Gotland
Här sen Nov 2004

Fundera på det här!
Varför har de DGPS som correktion om det är så bra från början?
om man vill ha något bättre än DGPS så kan man köpa till en RTK, varför om det är så bra från början?

om jag förstår dom rätt så är det bra pression om man gör broms och accelerationsprov men på centimeter när vill jag ha bevis för efter som en RTK har svårt för att prestera den pressionen.

om man sen ska använda den till att mäta in en bana, så glöm meter pression.

Som det står.

Lägg där till att man bara har kontakt med 5. st satelliter och att en av dom ger felaktiga värden vilket inte är ovanligt.

Det ska vara perfekta förhållanden och då funkar det i 95% av tiden.
Exemplet Gotland Ring är ett dåligt ställe då det finns både träd och vindkraftverk som ställer till det.

Fixhult
Här sen Apr 2004

För banmätning är det väl lite tidsmedelvärden sammanvägt med acceleroterar som ger lite bättre repeterbarhet än enbart GPS. Men det förklarar inte onaturligt repeterbara positioner vid långa avstånd vid långa intervall (tex parkeringsplats på jobbet som nämndes ovan).

Det har ju funnits loggningsutrustning förr som klarar av att mappa bana helt ok med enbart accelerometrar (utan GPS).

HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004

Re:

Förklara detta för mig:

Då jag åker på tex gotland så klagar driftboxen aldrig över mottagning.
Då jag åker på motorvägen under en bro, så piper den till direkt på tiondelen och klagar över tappad kontakt. Den tar tydligen emot 10 uppdateringar per sekund.

Så 95% på tex gotland har jag svårt att tro då den aldrig klagar ?

Hotte skrev:
Fundera på det här!
Varför har de DGPS som correktion om det är så bra från början?
om man vill ha något bättre än DGPS så kan man köpa till en RTK, varför om det är så bra från början?

om jag förstår dom rätt så är det bra pression om man gör broms och accelerationsprov men på centimeter när vill jag ha bevis för efter som en RTK har svårt för att prestera den pressionen.

om man sen ska använda den till att mäta in en bana, så glöm meter pression.

Som det står.

Lägg där till att man bara har kontakt med 5. st satelliter och att en av dom ger felaktiga värden vilket inte är ovanligt.

Det ska vara perfekta förhållanden och då funkar det i 95% av tiden.
Exemplet Gotland Ring är ett dåligt ställe då det finns både träd och vindkraftverk som ställer till det.

Stockholm
Här sen Jul 2005

Ja, tråden handlade om banprofiler m.m. Det bästa är nog att prova en Box själv. Jag och Ralf tar in dessa till Sverige + Norge, går fantastiskt bra att kontakta oss om man vill tajma oss på ngn bana eller få en demo. thumbs up

Göteborg
Här sen Nov 2002

Det står inom 3m 95% av tiden, klarar den inom 1m 50% av tiden tro? inom 0.3 5% av tiden?

Min erfarenhet av GPS är att noggrannheten är MYCKET hög oavsett vad alla skeptiker säger. Sen att man inte har samma noggrannhet hela tiden och beroende på hur många satelliter man har kontakt med är ju givet.

BMW 330i -05
Citera
Hotte
Gotland
Här sen Nov 2004

Som jag skrev lite högre upp så kommer jag nog att köpa en Box själv men har inte bestämt vilken modell ännu. Får se då om jag får lite tid/möjlighet att testa den på jobbet.

Åter till ämnet.

Stockholm
Här sen Feb 2003

Har nu köpt en performance box.
Men hur och vart lägger jag in banprofilerna ? i datorn eller på SD-kortet.

Mvh PelleM

Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

PelleM skrev:
Har nu köpt en performance box.
Men hur och vart lägger jag in banprofilerna ? i datorn eller på SD-kortet.

Mvh PelleM

Jag har lagt den på datorn, sen går du till "Load All" och öppnar aktuell loggfil därefter "Load All" igen och då kan du öppna "Load Circiut Map". Då är det bara att hämta den där du har lagt den. Sen är det bara att leka

www.libell.nu
Citera
Allmänt banåkaforum
2307 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande